کد خبر : 11477
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 فروردین 1403 - 14:15

سبز مثل بهار؛

جهش قابل توجه بورس در آغاز معاملات ۱۴۰۳/ پتروشیمی امیرکبیر تنها سهام پتروشیمی نزولی بود

جهش قابل توجه بورس در آغاز معاملات ۱۴۰۳/ پتروشیمی امیرکبیر تنها سهام پتروشیمی نزولی بود
در آغاز معاملات بورس در سال جدید، شاخص‌های اصلی بازار رشدی چشمگیر را ثبت کردند و بخش قابل توجهی از پتروپالایشی‌ها نیز صعودی شدند.

به گزارش اختصاص انرژی پرس، نخستین روز معاملاتی بازار سهام در سال ۱۴۰۳ با صعود شاخص‌های اصلی بورس به پایان رسید و آنگونه که تابلوی معاملات نشان می‌دهد، بیش از ۹۱ درصد از نمادهای کل بازار در پایان معاملات امروز سبزپوش بودند. در این میان، وضعیت در صنایع پتروپالایشی نیز همچون کلیت بازار بود و تنها تعداد انگشت شماری از نمادهای حاضر در این گروه‌ها؛ افت قیمت را تجربه کردند.

شاخص کل بورس، در آغاز معاملات سال جدید رشدی ۴۱ هزار و ۲۶۷ واحدی معادل ۱.۸۸ درصد را ثبت کرد و در پایان روز سطح دو میلیون و ۲۳۶ هزار واحدی ایستاد. از سویی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد و ۲.۰۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

به علاوه، طی معاملات روز جاری، حدود هشت میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد در سطح سه هزار و ۵۰۳ میلیارد تومانی قرار گیرد. همچنین حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص ۲۸۶ میلیارد تومان در بازار امروز تزریق کردند.

 

اینفوگرافی بورس

 

پیشتازی شاروم در گروه پتروشیمی

با تداوم روند رو به بالای کلیت بازار، اکثریت قریب به اتفاق نمادهای صنعت پتروشیمی نیز امروز روند صعودی خود ادامه دادند؛ به طوری که در پایان معاملات، ۲۷ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و نماد پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با افت ۰.۱۹ درصدی، تنها نماد نزولی این صنعت بود. به علاوه، دو نماد پتروشیمی دهدشت و فسا نیز روی صفر تابلو به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن هستند که سه شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۶.۱ درصد، بوعلی سینا (بوعلی) با ۴.۸۸ درصد و تندگویان (شگویا) با ۴.۵۹ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا علاوه بر حضور در بین نمادهای با بیشترین رشد قیمت این گروه، شاهد بیشترین میزان ورود پول حقیقی نیز بود؛ طوری‌که خالص ورود پول حقیقی به نماد بوعلی به حدود ۲۴ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس (شپدیس) بیشترین خروج پول حقیقی با رقم ۲.۳ میلیارد تومان را تجربه کرد.

کدام نماد پالایشی منفی خورد؟

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز در آغاز سال جدید با صعودی پرقدرت همراه شد؛ به نحوی که ۱۲ نماد این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند و نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) با افت ۰.۲۶ درصدی، تنها نماد این گروه بود که معاملات امروز را با افت قیمت به پایان برد.

بیشتر بخوانید:  پایان هفته سرخ پوش بورس با تداوم افت پتروپالایشی

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های نفت بهران (شبهرن) با ۳.۷۲ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳.۷۱ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۲۳ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۲.۸۶ درصد افزایش یافت و رشدی پرقدرت را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۱۵۹ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت از ۲۰ میلیارد تومان عبور کرد.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال خوبی از نماد پالایش نفت بندرعباس کردند و  شبندر حدود ۱۷ میلیارد تومان پول تازه‌نفس حقیقی جذب کرد. این در حالیست که سهام پالایش نفت تبریز (شبریز) شاهد بیشترین خروج پول به مبلغ ۱.۱ میلیارد تومان بود.

صعود شیمیایی‌ها در بورس امروز

بخش عمده نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز به روند صعودی خود ادامه دادند و سبب شدند که شاخص این گروه رشدی ۱.۳۷ درصدی را به ثبت برساند. به علاوه، ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی به نزدیکی ۲۵۹ میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها حدود ۵۰ میلیارد تومان وارد نمادهای این صنعت کردند.

بررسی وضعیت نمادهای شیمیایی حاکی از آن است که در میان ۵۲ نماد صعودی این صنعت در بازار امروز، بیشترین رشد قیمت مربوط به سهام شرکت نیروکلر با نماد شکلر بود که ۶.۹۲ درصد رشد کرد. سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با رشد به ترتیب ۶.۵۳ درصد و ۶.۵ درصدی نیز در رده‌های بعدی جای گرفتند.

در طرف دیگر بازار اما نماد لعابیران (شلعاب) قرار گرفت که با افت ۲.۱۴ درصدی قیمت پایانی، بیشترین افت قیمت را به نام خود زد. نمادهای سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۰.۷۷ درصد و کف (شکف) با ۰.۴۷ درصد کاهش قیمت نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

تابلوی معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای نماد پلی پروپیلن جم (جم پیلن) به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که سهامداران حقیقی شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) ۲.۲ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

 

اینفوگرافی پتروشیمی‌های بورس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.