کد خبر : 12725
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:52

آغاز هفته دوم اردیبهشت با صعود شاخص‌های اصلی بورس؛

پیشتازی دهدشت در گروه پتروشیمی‌های بورس ادامه دارد

پیشتازی دهدشت در گروه پتروشیمی‌های بورس ادامه دارد
با وجود افت بخش عمده نمادهای پتروپالایشی در بورس امروز، شاخص کل و هم‌وزن بورس به روند صعودی خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران نخستین روز معاملاتی در هفته دوم اردیبهشت ماه را با تداوم صعود شاخص‌های اصلی آغاز کرد. همچنین در بازار امروز، اگرچه بخش عمده صنایع بورسی در بازار امروز صعودی بودند، گروه‌های پتروپالایشی وضعیت مطلوبی نداشتند و بیشتر نمادهای حاضر در این صنایع شاهد افت قیمت بودند.

شاخص کل بورس، بازار امروز را با رشد اندک ۶۵۲ واحدی و صعود ۰.۰۳ درصدی به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما صعود قدرتمندتری داشت و ۰.۱۸ درصد به ارتفاع خود افزود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که معامله‌گران در بازار روز جاری ۸۶ میلیارد برگه سهم خرید و فروش کرده‌اند تا به این ترتیب، ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان برسد. حقیقی‌های بازار نیز ۳۶.۳ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد معاملات کردند.

تداوم صعود پتروشیمی دهدشت

معاملات بورس امروز در گروه پتروشیمی‌ها ب خلاف روند کلی بازار بود و بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به طور دقیق‌تر، ۱۳ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۱۶ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با سه درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۹۷ درصد و پتروشیمی خارک (شخارک) با ۱.۸۳ درصد رشد قیمت بود.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۲.۵۶ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۲.۲۳ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۱.۵ درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، بیشترین ورود و خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به ترتیب به سهام دو شرکت پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی نوری اختصاص یافت. طوری که سهامداران حقیقی، سه میلیارد تومان وارد معاملات شفن کردند و همین مبلغ را از سهام نوری خارج کردند.

پالایشگاه لاوان بیشترین رشد قیمت گروه خود را رقم زد

در صنعت فرآورده‌های نفتی، بخش عمده نمادهای این گروه معاملات خود را در سمت منفی بازار به پایان رساندند. شاخص گروه پالایشی در بازار امروز پس از رشد قیمت پنج نماد و افت هشت نماد، با کاهش ۰.۴۸ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت به ۱۰۳ میلیارد تومان رسید و خالص ورود پول حقیقی از نمادهای گروه پالایشی نیز رقمی در حدود یک میلیارد تومان را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه تبریز؛ برنده رالی تولید و فروش نفتی‌ها در اسفند

سهام شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۳۴ درصد به همراه دو نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) و نفت سپاهان (شسپا)، با ۰.۲۸ درصد و ۰.۲۴ درص رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند. از سوی دیگر اما سهام سه شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۷۱درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۱۹ درصد و نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۸۲ درصد کاهش قیمت نیز، بیشترین عقب‌نشینی را در گروه پالایشی شاهد بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۳.۲ میلیارد تومانی، به سهام پالایش نفت بندرعباس (شبندر) رسید. این در حالیست که پالایش نفت لاوان، بیشترین ورود پول، معادل ۳.۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

کدام نماد شیمیایی پیشتاز گروه خود بود؟

بیشتر نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز با افت قیمت مواجه شدند. با این حال، شاخص این گروه رشد ناچیز ۰.۰۱ درصدی را رقم زد. همچنین در بازار روز جاری حدود ۲۷۲ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و سهامداران حقیقی ۵.۵ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۲۹ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۳۱ نماد منفی خوردند. قیمت پایانی ۶ نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۶.۴۵ درصد، دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۴.۱۷ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۸۸ درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. از سوی دیگر اما شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۲.۴۲ درصد بود و نمادهای بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۲.۳۱ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با دو درصد نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

بر اساس تابلوی معاملات شیمیایی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان بود. از سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی نیز به نماد پلیمر آریا ساسول (آریا) با مبلغ ۶.۳ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.