کد خبر : 11624
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 13:37

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در اسفند 1402؛

پالایشگاه تبریز؛ برنده رالی تولید و فروش نفتی‌ها در اسفند

پالایشگاه تبریز؛ برنده رالی تولید و فروش نفتی‌ها در اسفند
مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی اسفند ۱۴۰۲، پالایش نفت تبریز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، آخرین گزارش فعالیت ماهانه سال ۱۴۰۲ پالایشگاه‌های بورسی نیز منتشر شد و ارقام قابل توجهی را ارائه کرد. طبق این گزارش‌ها پنج پالایشگاه از ۶ پالایشگاه بورسی، تولیدات خود را در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ افزایش داده‌اند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته یعنی بهمن، حدود ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۵۵۶ هزار مترمکعب در بهمن ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۶۳۰ هزار مترمکعب در اسفندماه سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ جهش ۱۲ درصدی را به خود دیده است که رقم چشم‌گیری به حساب می‌آید.

در طرف فروش نیز تقریبا همین روند تکرار شد؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در اسفندماه ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۵۸۴ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با اسفندماه سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش داشته است. این عدد در مقایسه با بهمن ۱۴۰۲ تغییر به خصوصی نداشته است.

همچنین باید گفت مقدار فروش چهار پالایشگاه‌ بورسی در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

با این حساب باید دید این ۶ پالایشگاه بورسی در اسفندماه چه عملکردی از خود نشان دادند و بهترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به اسفند ۱۴۰۱

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید پنج پالایشگاه تبریز، لاوان، اصفهان، تهران و شیراز در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی اسفند ۱۴۰۲، پالایش نفت تبریز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایش نفت تبریز، این شرکت در اسفند ۱۴۰۲ توانست مقدار تولید خود را حدود ۸۲ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۲۹۷ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۱ به ۵۴۰ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

همچنین لاوان نیز در اسفندماه ۱۴۰۲ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشت. به طوری که این پالایشگاه در اسفند موفق به افزایش بیش از ۳۸ درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از ۱۷۹ هزار متر مکعب در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۴۸ هزار متر مکعب در اسفند ۱۴۰۲ رساند.

سومین پالایشگاهی که در آخرین ماه از سال ۱۴۰۲ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت اصفهان بود. چرا که مقدار تولید پالایش نفت اصفهان از یک میلیون و ۷۰۳ هزار تن در اسفند سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۴.۳ درصدی به یک میلیون و ۹۴۶ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ رسید.

بیشتر بخوانید:  خرید سهام کدام پالایشگاه بورسی در سال 1402 سودآور بود؟

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های متفاوت نشان می‌دهد.

بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به اسفند ۱۴۰۱

در طرف مقابل اما تنها پالایشگاهی که در اسفند ۱۴۰۲ با کاهش مقدار تولید نسبت به اسفند ۱۴۰۱ روبه‌رو شد، پالایشگاه بندرعباس بود. چرا که پالایش نفت بندرعباس در این ماه با کاهش ۲.۶ درصدی مقدار تولید خود روبه‌رو شده است.

به طوری که مقدار تولید این شرکت از یک میلیون ۵۴۶ هزار مترمکعب در اسفند سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۰۵ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ رسید.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به اسفند ۱۴۰۱

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در اسفند ۱۴۰۲ خوب بود و حال باید دید نفتی‌های بورسی در بخش فروش چه عملکردی از خود نشان نشان داده‌اند؟

برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۱ مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، چهار پالایشگاه تبریز، لاوان، اصفهان و تهران در اسفند ۱۴۰۲ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه تبریز تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت تبریز در این ماه توانست جهش بیش از ۷۰ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از ۳۱۴ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۱ به ۵۳۷ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ برساند.

همچنین مقدار فروش پالایش نفت لاوان نیز در اسفند ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از ۱۵۹ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۳۹ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ رسیده است.

لازم به ذکر است پالایشگاه اصفهان در این ماه مقدار فروش خود را نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۷ درصد بالا برد و رقم یک میلیون و ۹۳۲ هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است. از این رو پالایش نفت اصفهان، سومین پالایشگاه برتر، از نظر فروش در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به اسفند ۱۴۰۱

در طرف مقابل اما دو پالایشگاه بندرعباس و شیراز در اسفند ۱۴۰۲ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو بودند. در این میان پالایشگاه شیراز وضعیت ضعیف‌تری نسبت به دیگران داشته است.

به طوری که مقدار فروش پالایش نفت شیراز در اسفند ۱۴۰۲ حدود ۵.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ پایین آمد و ۲۸۱ هزار مترمکعب رسیده است.

بندرعباس نیز دیگر پالایشگاه بورسی بود که در اسفند ۱۴۰۲ با کاهش مقدار فروش خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ روبه‌رو شد. به صورتی که مقدار فروش «شبندر» از یک میلیون و ۵۶۰ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۱ با کاهش ۵.۴ درصدی به یک میلیون و ۴۷۵ هزار مترمکعب در اسفند ۱۴۰۲ رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.