کد خبر : 13188
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 13:55

تداوم روزهای سرخ بازار سهام؛

پتروشیمی‌های فارابی، دهدشت و پردیس، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند

پتروشیمی‌های فارابی، دهدشت و پردیس، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند
با تداوم روند نزولی شاخص‌های بورسی، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی به افت خود ادامه دادند و نمادهای پتروشیمی فارابی و دهدشت که پیش‌تر، روند صعودی قدرتمندی را تجربه کرده بودند، امروز به رشد خود پایان دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، روند نزولی شاخص‌های اصلی بورس تهران، در سومین روز معاملاتی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد و نقشه بازار، بار دیگر سرخ پوش شد. این در حالیست که شیب نزولی در بخشی از صنایع مانند شیمیایی‌ها و پتروشیمی‌ها ملایم‌تر شد اما پالایشی‌ها بار دیگر افت شدیدی را شاهد بودند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز جاری شاهد عقب نشینی هفت هزار و ۶۴۸ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد بود و کار خود را روی پله دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص هم‌وزن بورس نیز با افتی ۰.۳۷ درصدی در ازار امروز مواجه شد.

ارزش معاملات خرد بورس امروز معادل دو هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان ثبت شد و این موضوع، پس از آن بود که ۶.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم طی معاملات روز جاری خرید و فروش شد. همچنین سهامداران حقیقی نیز حدود ۱۴۸ میلیارد تومان از سرمایه خود را از بازار سهام خارج کردند.

پایان روند صعودی پتروشیمی فارابی و دهدشت

بازار امروز در حالی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای پتروشیمی بورس، به روند نزولی خود ادامه دادند. طوری که فقط ۶ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۲ نماد پتروشیمی نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی آبادان (شپترو) و پتروشیمی گلستان (شستان) بود که این نمادها به ترتیب ۴.۰۶ درصد، ۰.۳۵ درصد و ۰.۳۲ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) و دهدشت (دهدشت) که در روزهای گذشته، روند صعودی قدرتمندی را تجربه کرده بودند، امروز به رشد خود پایان دادند و با ارقام به ترتیب سه درصد و ۲.۷۷ درصدی، بیشترین افت قیمت در گروه خود را رقم زدند. پتروشیمی پردیس (شپدیس) نیز با افت ۰.۸۶ درصدی، در ادامه این فهرست قرار گرفت.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، خروج پول حقیقی سنگینی را تجربه کردند که بیشترین میزان این خروج پول، از سهام شرکت پتروشیمی نوری و با مبلغ ۱۳.۸ میلیارد تومانی رخ داد.

تداوم ریزش پالایشی‌های بورس

در ادامه روند نزولی گروه فرآورده‌های نفتی بورس تابلو معاملات نمادهای این گروه، یکپارجه سرخ رنگ شد. شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار شاهد افتی ۰.۴۸ درصدی بود و طی معاملاتی به ارزش حدود ۹۰ میلیارد تومان، بیش از ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های کازرون، فارابی، دهدشت و ممسنی تنها صعودی‌های گروه خود بودند

در بازار امروز، هیچ‌یک از نمادهای پالایشی موفق به ثبت بازدهی مثبت نشدند و سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۱۵ درصد، تجهیز نیروی ‌زنگان (شزنگ) با ۱.۱۳ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۹۸ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت پایانی در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

همچنین نماد پالایش نفت اصفهان با خروج ۶.۲ میلیارد تومانی پول، بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زد. در سوی دیگر اما نماد نفت پاسارگاد با جذب یک میلیارد تومان پول حقیقی، در کنار نفت پارس، تنها نمادهای پالایشی بودند که ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

بیشترین ورود و خروج پول حقیقی در کدام نماد شیمیایی رخ داد؟

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سمت قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۳۹ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۲۸۷ میلیارد تومان رقم خورد و سهامداران حقیقی ۵۱ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام ۱۵ شرکت شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۴۳ نماد شیمیایی بازدهی منفی داشتند. قیمت پایانی هشت نماد نیز در بازار امروز بدون تغییر باقی ماند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد سرمایه‌گذاری تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد)، کلرپارس (شکلر) و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) تعلق یافت که به ترتیب، ۱.۸ درصد، ۱.۲۱ درصد و ۰.۹۲ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد لعابیران (شلعاب)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۳.۸۹ درصد، ۲.۲۲ درصد و ۲.۰۸ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

گفتنی است در بازار امروز سهام شرکت پلیمر آریا ساسول (آریا) بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی معادل ۶.۲ میلیارد تومان را تجربه کرد. این در حالیست که بیشترین ورود پول در سهام شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) و با رقم ۶.۲ میلیارد تومانی مشاهده شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.