کد خبر : 11925
تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردین 1403 - 15:32

شنبه سرخ بورس

پتروشیمی‌های کازرون، فارابی، دهدشت و ممسنی تنها صعودی‌های گروه خود بودند

پتروشیمی‌های کازرون، فارابی، دهدشت و ممسنی تنها صعودی‌های گروه خود بودند
بازار سهام در نخستین روز هفته ریزشی شدید را شاهد بود و شاخص‌ها افتی قابل توجه را تجربه کردند. همچنین تنها 6 نماد در صنایع پتروپالایشی بورس سبزپوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که در هفته گذشته روندی صعودی را طی کرده بود، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه در بازار امروز تغییر جهت داد و شاهد ریزشی تمام‌عیار بود؛ ریزشی که سبب شد بیش از ۹۵ درصد از کل نمادهای بازار سهام شاهد افت قیمت باشند. وضعیت در صنایع شیمیایی، پالایشی و پتروشیمی نیز تفاوتی با کلیت بازار نداشت و در مجموع این سه صنعت تنها ۶ نماد بازدهی مثبت داشتند.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحد سقوط کرد و با این افت ۲.۳۸ درصدی در سطح دو میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی قرار گرفت. این ریزش در شاخص کل هم‌وزن از این هم شدیدتر بود و این شاخص طی معاملات روز جاری ۳.۳۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بورس امروز مجموعا ۱۱.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد به رقم چهار هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان برسد. همچنین بازار امروز شاهد خروج پول شدید حقیقی‌ها بود. به نحوی که هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان از معاملات امروز خارج شد.

کدام نمادهای پتروشیمی بازدهی مثبت داشتند؟

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها چهار نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۶ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نماد پتروشیمی‌های مارون و فسا بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۹۷ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۱۲ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۰.۰۷ درصد رشد قیمت، چهار نماد صعودی بازار امروز گروه خود بودند. در بین نمادهای نزولی نیز پتروشیمی ارومیه (شاروم)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با افت قیمت به ترتیب ۶.۲۷ درصد، ۴.۳۹ درصد و ۴.۲۷۵ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که امروز نماد شرکت پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت پتروشیمی را به نام خود زد و حقیقی‌ها ۲۴ میلیارد تومان از نماد نوری خارج کردند. این در حالیست که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ پنج میلیارد تومانی به نماد پتروشیمی کازرون رسید.

بیشتر بخوانید:  تداوم الاکلنگ‌سواری شاخص‌های بورس/ نفت پاسارگاد پیشتاز گروه پالایشی شد

سقوط یک‌دست پالایشی‌های بورس

صنعت فرآورده‌های نفتی در معاملات امروز بورس وضعیتی نگران‌کننده داشت و همه نمادهای این صنعت،  در سمت سرخ‌پوش بازار به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، با معامله شدن ۲۴۰ میلیارد تومان سهام پالایشی در بازار روز جاری ، شاخص این گروه با سقوطی ۴.۱۷ درصدی مواجه شد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به حدود ۱۰۸ میلیارد تومان رسید.

طع روز معاملاتی جاری، نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شتران) بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند و به ترتیب، ۵.۲ درصد، ۲.۸۴ درصد و ۴.۸۳ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه معاملات امروز پالایشی‌ها، خروج پول سنگین سهامداران حقیقی‌ از نماد پالایش نفت اصفهان بود. به نحوی که امروز حدود ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد شپنا خارج شد. این در حالیست که هیچ یک از نمادهای این گروه در بازار امروز میزبان پول تازه نفس حقیقی نبود.

تنها دو نماد شیمیایی مثبت خوردند؟

صنعت محصولات شیمیایی نیز معاملات امروز را با افتی شدید پشت سر گذاشت و شاخص این گروه ۱.۳۴ درصد از ارتفاع خود کاست. همچنین ارزش معاملات در این گروه به ۴۰۴ میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها ۱۸۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه به جز پتروشیمی‌ها تنها سهام دو شرکت بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۵۱ درصد و کف (شکف) با ۱.۳۶ درصد رشد، شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۳۱ نماد بازدهی منفی داشتند. سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) و کلر پارس (کلر) نیز با کاهش قیمت به ترتیب ۶.۸۷ درصد، ۶.۶۵ درصد و ۶.۶۴ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

گفتنی است در بازار امروز سهام شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی معادل ۶.۷ میلیارد تومان را تجربه کرد. سهام پلی اکریل ایران (شپلی) نیز با ورود پول اندک ۱۹۳ میلیون تومانی نیز تنها نماد این گروه بود که مورد توجه اشخاص حقیقی قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.