کد خبر : 12797
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:20

خطوط جدید صادرات برق ایران به پاکستان

خطوط جدید صادرات برق ایران به پاکستان
مدیر عامل شرکت توانیر امکان تبادل برق با روسیه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: امکان ۳ برابر شدن صادرات برق به پاکستان را داریم.

به گزارش انرژی پرس، مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان اظهار داشت: ظرفیت خط انتقالی که اخیرا با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری رسید امکان توسعه صادرات به کشور پاکستان را به بیش از ۳ برابر وضعیت فعلی فراهم کرد.

وی افزود: بناست شهرک‌های صنعتی در کشور همسایه که نیازمند برق هستند، توسعه پیدا کند، به محض فعال شدن؛ امکان افزایش صادرات به این کشور فراهم می‌شود، این پروژه ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید، اکنون به لحاظ شبکه هیچ مشکلی وجود ندارد ولی مصارف و تقاضاهای این کشور باید فعال شوند که صادرات انجام شود.

برنامه ایران برای تجدیدپذیرهای پاکستان

مدیر عامل شرکت توانیر درباره احداث نیروگاه بادی در کشور پاکستان توضیح داد: با توجه به اینکه چالش تامین برق چالش بزرگی است و سوخت هم موضوع اصلی است؛ توسعه تجدیدپذیرها در منطقه خیلی افزایش پیدا می‌کند، در این راستا قطعا یکی از راه‌ها توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، ما در ایران برای صادرات با توسعه تجدیدپذیرها مصوبه جدید وزارت نیرو برای ۳۰۰ مگاوات از ظرفیت خطوط موجود را داریم یعنی نیاز نیست که سرمایه‌گذار خط جدیدی را احداث کند. همچنین اعلام آمادگی کردیم و در فراخوان و مزایده‌ای که بزودی برگذار می‌شود؛ ظرفیت‌هایی از خطوط را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و برندگان نسبت به آغاز احداث نیروگاه تجدیدپذیر و توسعه صادرات اقدام می‌کنند.

برای دریافت مطالبات مشکلی نداریم

وی درباره وضعیت دریافت مطالبات صادرات برق گفت: برای دریافت مطالبات صادرات برق به کشورهای همسایه مشکلی نداریم و بروز هستیم. مطالبه صادرات برق به عراق را نیز طی چند روز گذشته دریافت کردیم. نقل و انتقال پول هم پروتکل‌های خاص خود را دارد و مشکلی نیست.

مسیرهای برقی ایران و روسیه

رجبی‌مشهدی درباره تبادل برق با روسیه بیان داشت: برای تبادل برق با روسیه دو راه و دو پیمان داریم یکی اگیر یعنی عبور از کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه و دیگری از طریق آذربایجان و روسیه است که یک بار تست و آزمایش شده و امکان سنکرون دو شبکه وجود دارد ولی از آن جهت که شبکه باید تقویت شود نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت مشاور در حال بررسی است قرار شده که در این خصوص در سطح معاونین وزرا جلساتی برگذار شود و بحث‌های فنی پیش برود و امکان تبادل برق با روسیه فراهم شود.

امکان تبادل برق با روسیه؛ تا ۱۰۰۰ مگاوات

مدیر عامل شرکت توانیر امکان تبادل برق با روسیه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان و خاطرنشان کرد: در فازهای اول رقم تبادل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات است.

تبادل با ترکیه به ۶۰۰ مگاوات می‌رسد

وی با اشاره به تبادل برق با ترکیه نیز گفت: با ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل برق را داریم اما در فاز اول تبادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات امکان‌پذیر است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.