کد خبر : 9076
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 14:18

اوپک می تواند سهم بازار از دست رفته خود را پس بگیرد؟

اوپک می تواند سهم بازار از دست رفته خود را پس بگیرد؟
در حالی که ناآرامی در خاورمیانه عنصری از ریسک را به بازارهای نفت می بخشد و به کاهش قیمت ها کمک می کند، اوپک برای حفظ وضعیت موجود مانور می دهد.

به گزارش انرژی پرس، این هفته، JMMC اوپک هیچ تغییری در اهداف تولید نفت این گروه در طول سه ماهه – همانطور که بیشتر پیش بینی کرده بودند – توصیه نکرد. همچنین، عربستان سعودی اعلام کرد که برنامه های خود را برای افزایش ظرفیت به ۱۳ میلیون بشکه در روز لغو می کند.

این را می‌توان به روش‌های مختلفی تفسیر کرد، چه به این دلیل که تقاضای نفت آن چیزی نیست که برای استفاده از تولید اضافی لازم است، یا به این دلیل که شرکت‌های غیراوپکی تولید را تقریباً به همان سرعتی که اوپک کاهش می‌داد افزایش داده‌اند.

آیا عربستان سعودی – و اوپک – در چند سال گذشته از یک تفکر جادویی رنج برده‌اند در حالی که ایالات متحده بی‌سروصدا تولید نفت خام را از ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژانویه ۲۰۲۱ به ۱۳ میلیون بشکه در روز فعلی افزایش داده است؟

آیا اوپک بار دیگر در تلاش این گروه برای حفظ بازار متعادل، سهم بازار خود را به شیل آمریکا واگذار می‌کند؟

در ژانویه ۲۰۲۱، اوپک ۲۵.۵ میلیون بشکه در روز و عربستان سعودی ۹.۱ میلیون بشکه در روز تولید می کرد و در حالی که ایالات متحده از آن زمان میزان تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده است، اوپک تولید خود را به ۲۶.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داده است که ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این نشان می دهد که این گروه در واقع سهم بازار خود را به ایالات متحده از دست داده است. با این حال، وضعیت برای عربستان سعودی بدتر به نظر می رسد، اما شاهد کاهش تولید خود به ۹ میلیون بشکه در روز در این بازه زمانی بوده است.

بیشتر بخوانید:  قیمت نفت صعودی شد

واضح است که عربستان سعودی نیاز فوری به ظرفیت اضافی ندارد و برنامه‌های تولید اوپک – در تلاش برای افزایش قیمت‌ها – به طور مطلق به شیل ایالات متحده تقویت لازم برای بازگرداندن کامل تولید را داده است. این البته، علی‌رغم اینکه بازیگران شیل استدلال می‌کردند که از نظر مالی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته که با عجله راه خود را به سمت بدهی‌ها باز می‌کرد، مسئول است. تنها بازی کنونی این گروه افزایش قیمت‌های ترسناک است، اگرچه به نظر می‌رسد بازار تمایل ضعیف‌تری به چنین حرکاتی نشان می‌دهد. این قبلاً بازی اوپک برای حمایت از قیمت‌های بازار بود.

شاید نفت شیل آمریکا دستیار ناخواسته ای داشت، زیرا دولت بایدن با تخلیه میلیون ها بشکه نفت خام اوپک در زمانی که این گروه در تلاش برای ایجاد کسری عمده در بازار برای سرعت بخشیدن به اوپک بود، کمک کرد تا سهم بیشتری از بازار اوپک را از بین ببرد. کاهش جهانی، بنابراین می تواند با سرعت بیشتری بازگردد.

بسیاری از پیش بینی ها و تحلیلگران می گویند که تقاضا برای نفت وجود دارد و البته پیش بینی های اوپک نیز از این تصور حمایت می کند. اما اوپک احتمالا نمی تواند سهم بازار از دست رفته را با افزایش تولید بدون کاهش قیمت ها پس بگیرد. ما باید شاهد مدیریت انتظارات گروه قبل از جلسه بعدی باشیم تا هرگونه کاهش قیمت ناشی از افزایش تولید برنامه ریزی شده را متوقف کند. در این میان، انتظار می‌رود که شیل آمریکا به آرامی و روشمند هر سهم بازاری را که اوپک پشت سر می‌گذارد، گیر کند و اوپک را در موقعیت نسبتاً دشواری قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.