کد خبر : 5485
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 16:51

کوچک‌ترهای بورس همچنان می‌تازند/ علت توقف هفت نماد پتروشیمی در بازار امروز چه بود؟

کوچک‌ترهای بورس همچنان می‌تازند/ علت توقف هفت نماد پتروشیمی در بازار امروز چه بود؟
شاخص کل بورس امروز پس از افت دو روزه با رشدی اندک مواجه شد اما وضعیت نمادهای پتروشیمی و شیمیایی تغییر چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشت.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام پس از افت در دو روز متوالی، امروز با صعود اندک همراه شد و در مسیر شاخص کل هم‌وزنی قرار گرفت که از ابتدای هفته بر مدار صعودی قرار داشت. اما نکته قابل توجه بازار امروز، غیبت هفت نماد گروه پتروشیمی در معاملات بود که پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر اعلام نرخ‌های جدید گاز خوراک، متوقف شدند.

نماگر اصلی بازار سرمایه در روز جاری رشدی دو هزار و ۳۳۰ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد را بجا گذاشت و در سطح دو میلیون و ۵۵ هزار واحد معاملات امروز را به پایان برد. اما تداوم اقبال سهامداران به نمادهای کوچک‌تر بازار سبب شد که رشد شاخص کل هم‌وزن تداوم پیدا کند و این شاخص رشدی ۰.۶۶ درصدی را شاهد باشد.

ارزش معاملات خرد اما تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل نداشت و رقم سه هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از سوی دیگر نیز سهامداران حقیقی بازار بیش از ۱۲ میلیارد تومان از معاملات امروز خارج کردند.

توقف هفت نماد پتروشیمی با افشای نرخ‌های چدید

معاملات صنعت پتروشیمی در مقایسه با روزهای گذشته وضعیت متفاوتی نداشت و بخش بزرگی نمادهای این گروه روند نزولی خود را ادامه دادند.

در بازار امروز هشت نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و ۱۴ نماد نیز منفی خوردند. در این بین، سه نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۲ درصد، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۶۹ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۴۸ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۴.۵۸درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۸۷ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۷۴ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، در بازار امروز نیز بیشترین خروج پول حقیقی را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد، حدود ۱۰ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

به علاوه، در بازار امروز هفت نماد گروه پتروشیمی یعنی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، خارک (شخارک)، خراسان (خراسان)، فن آوران (شفن)، شیراز (شیراز)، کرمانشاه (کرماشا) و پردیس (شپدیس) با افشای اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، نرخ‌های خوراک جدید خود را اعلام کردند و در نتیجه با اعلام ناظر بازار متوقف شدند.

خروج پول از شپنا تمامی ندارد!

معاملات امروز گروه پالایشی با بهبود نسبی در مقایسه با روز گذشته همراه شد و شاخص این گروه صعود اندک ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات سهام در گروه فرآورده‌های نفتی در بازار امروز تنها ۸۷ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها ۲۲ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  شاخص‌ کل بورس به روند صعودی خود پایان داد/ پیشتازی پتروشیمی‌های آبادان، فارابی و شازند در بازار امروز

با پایان معاملات امروز بازار سهام، هفت نماد پالایشی بازدهی مثبت داشتند و چهار نماد نیز منفی خوردند. بیشترین رشد قیمت سهام در میان نمادهای این گروه به نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) رسید و این نماد افزایش قیمتی ۰.۷۷ درصدی را رقم کرد. نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) و نفت پاسارگاد (شپاس) نیز با رشد به ترتیب ۰.۴۹ درصد و ۰.۱۷ درصدی، پس از ونفت بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سوی دیگر اما نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۵درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۱ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۸ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و متحمل بیشترین افت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

لازم به ذکر است که نماد شپنا در معاملات امروز پالایشی‌ها بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی را با حدود ۷.۱ میلیارد تومان به نام خود زد و شبندر و شتران نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

افت ۰.۱ درصدی شاخص گروه شیمیایی

بررسی عملکرد نمادهای شیمیایی در بازار امروز حاکی از آن است که نمادهای این گروه، امروز هم معاملات قابل قبولی را تجربه نکردند و وضعیت آنها در مقایسه با روز گذشته، تغییر چندانی نداشت؛ به طوری که شاخص این گروه افت ۰.۱ درصدی را به ثبت رساند. به علاوه، در معاملات امروز صنعت شیمیایی، ۲۶ نماد شاهد رشد قیمت بودند و ۲۵ نماد بازدهی منفی داشتند. چهار نماد نیز در صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز ۱۹۳.۶ میلیارد تومان بود و خروج پول حقیقی از معاملات امروز این صنعت نیز از ۳۲ میلیارد تومان گذر کرد.

نماد شرکت‌های بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۳۴ درصد، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۳.۲۶ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۸۶ درصد رشد نیز نمادهایی بودند که در گروه محصولات شیمیایی، بیشترین رشد قیمت را داشتند.

در طرف دیگر اما سه نماد تولی پرس (شتولی)، شیمیایی رنگین (شرنگی) و لعابیران (شلعاب) قرار داشتند که با افت قیمت به ترتیب ۱.۹۶ درصد، ۱.۵۱ درصد و ۰.۹۸ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت پایانی بودند.

گفتنی است که نماد معدنی املاح ایران (شاملا) با ورود پول حقیقی ۳.۱ میلیارد تومانی در بازار امروز همراه شد که بیشترین مقدار در این گروه به شمار می‌رفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.