کد خبر : 10901
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 14:49

ترمز بورس کشیده شد؛

شاخص‌ کل بورس به روند صعودی خود پایان داد/ پیشتازی پتروشیمی‌های آبادان، فارابی و شازند در بازار امروز

شاخص‌ کل بورس به روند صعودی خود پایان داد/ پیشتازی پتروشیمی‌های آبادان، فارابی و شازند در بازار امروز
روند صعودی شاخص‌های بورسی در بازار امروز متوقف شد تا بخش عمده نمادهای پتروپالایشی در مدار نزولی قرار بگیرند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته به روند رو به بالای خود پایان داد تا سهامداران بار دیگر شاهد نقشه سرخ بازار باشند. شاخص‌های اصلی بورس که از روز چهارشنبه هفته گذشته به این سو، رشدی شارپی را تجربه کرده بودند، امروز بار دیگر نزولی شدند و در این میان، شاخص صنایع پتروپالایشی نیز با افزایش عرضه‌ها در بازار سهام، به روند صعودی خود خاتمه دادند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز جاری عقب‌گردی ۶ هزار و ۹۱۴ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحدی ایستاد. این افت در شاخص کل هم‌وزن شدیدتر بود و این شاخص افتی ۰.۶ درصدی را تجربه کرد.

با عقب‌نشینی شاخص کل در بازار امروز، ارزش معاملات خرد نیز افتی نسبی را رقم زد؛ طوری که با خرید و فروش ۱۰.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران، ارزش معاملات خرد بورس امروز به چهار هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان کاهش یافت. حقیقی‌های بورس نیز بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان پول از بازار امروز خارج کردند.

معاملات متعادل در گروه پتروشیمی

بازار امروز در حالی به پایان رسید که با وجود افت شاخص‌های اصلی، تعداد نمادهای سبزپوش گروه پتروشیمی بیشتر از نمادهای نزولی بود. طوری که ۱۴ نماد این گروه صعودی بودند، ۱۳ نماد منفی خوردند و یک نماد نیز روی صفر تابلو معامله شد.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی شازند (شاراک) بود که این نمادها به ترتیب ۲.۹۱ درصد، ۲.۰۱ درصد و ۱.۶۸ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در مقابل، سهامداران نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۲۹ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۵۳ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۴۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت دارایی‌های خود را متحمل شدند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پتروشیمی بازار امروز را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که حقیقی‌های نماد بوعلی ۸.۸ میلیارد تومان پول از معاملات این نماد بیرون کشیدند. سهامداران حقیقی پتروشیمی جم نیز ۱.۶ میلیارد تومان پول در معاملات این نماد تزریق کردند.

کدام نمادهای پالایشی شاهد افت قیمت بودند؟

نمادهای پالایشی که همچون کلیت بازار، در روزهای اخیر روندی صعودی را تجربه کرده بودند، امروز سرخ‌پوش شدند. طوری که در معاملات روز جاری تنها پنج نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و هشت نماد کاهشی شدند.

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۳۵ درصدی مواجه شد. معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی در گروه فرآورده‌های نفتی متعادل بود و تنها حدود ۸۰۰ میلیون تومان پول حقیقی از معاملات امروز این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  رکورد سودآوری پتروشیمی جم پیلن شکسته شد / حاشیه سود خالص جم پیلن از 50 درصد عبور کرد

سه شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، نفت سپاهان (شسپا) و پالایش نفت شیراز (شراز) که هر یک رشدی ۰.۳۲ درصدی را در بازار امروز تجربه کردند، بیشترین بازدهی در گروه پالایشی را به خود اختصاص دادند. درطرف دیگر بازار اما سهام نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۰۵ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۷۳ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۴۱ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را رقم زدند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت تبریز (شبریز) طی معاملات روز جاری بیشترین خالص خروج پول حقیقی در گروه خود را به مبلغ ۱.۸ میلیارد تومان ثبت کرد. در مقابل اما نفت بهران (شبهرن)، با جذب ۱.۳ میلیارد تومان پول حقیقی، از این حیث پیشتاز بود.

ادامه سریال خروج پول حقیقی از نماد «شگستر»

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز با افت قیمت مواجه شدند و سبب شدند که شاخص این گروه افتی ۰.۰۷ درصدی را رقم بزند. در بازار روز جاری بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و خالص خروج پول سهامداران حقیقی از این صنعت نیز از رقم ۵۱ میلیارد تومان عبور کرد.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۱۸ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۳۶ نماد در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند.

نمادهای صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۸۴ درصد، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۱.۲۱ درصد و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۱.۰۲ درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در بین هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. این در حالیست که شرکت کف با نماد شکف شاهد بیشترین افت قیمت در این گروه، معادل ۳.۸۲ درصد بود و نمادهای گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۹۲ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۱ درصد نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

فروش سهام گسترش سوخت سبز زاگرس توسط اشخاص حقیقی در بازار امروز نیز ادامه یافت و نماد شگستر با خروج پول حقیقی ۷.۸ میلیارد تومانی مواجه شد. از سوی دیگر اما شفارس، افزون بر بیشترین رشد قیمت در گروه شیمیایی، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد و سهامداران حقیقی با تزریق پول ۵.۶ میلیارد تومانی به استقبال این نماد رفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.