کد خبر : 1839
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 17:09

نماینده اسبق مجلس:

توافق پکن باید متمم جدی در کاهش تنش‌ها ارائه کند

توافق پکن باید متمم جدی در کاهش تنش‌ها ارائه کند
نماینده سابق مجلس با اشاره به سوء استفاده کویت از دیپلماسی ایران در روابط خارجی، به الزام توافق پکن مبنی بر داشتن متمم عملیاتی تنش‌‌زدایانه تاکید کرد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از جماران، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تلاش گستاخانه کویت در خصوص میدان گازی آرش تصریح کرد: دیپلماسی عمومی ایران در تاکید بر تنش‌زدایی در روابط با کشورهای عربی، منجر به گستاخی برخی کشورها از جمله کویت شده و این کشور گستاخانه تلاش دارد به منبع مشترکی که امکان حقوقی بهره‌برداری از آن برایش فراهم نیست، دستبرد بزند.

فلاحت‌پیشه با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه نسبت به عدم ارائه برنامه‌ای که مناسبات را در مسیر کاهش تنش و بهره‌برداری مشترک قرار دهد، گفت: بعد از تنش‌زدایی ایران و عربستان، تنها شاهد بیان اظهارخرسندی های متقابل بودیم، اما درعمل پای بسیاری از مسائل اختلافی همچنان به میان می‌آید؛ چرا که “توافق پکن” باید متمم عملیاتی جدی مبنی بر الزام طرفین در پرهیز از طرح مسائل اختلافی داشته باشد و وزارت امورخارجه باید رسما جهت جلوگیری از هدر رفت دستاوردهای پکن، از آن‌ها بخواهد که از طرح مسائل اختلافی در شرایط کنونی خودداری کنند. 

وی ادامه داد:کشورها در مناسبات خارجی به دنبال رفع نقاط ضعف خود و پیوند با نقاط قوت سایر کشورها به منظور کسب بهره از روابط خارجی هستند و برای ایران مشکلات اقتصادی در عصر تحریم، مهمترین نقطه ضعف به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ایران با گسترش مناسبات خارجی به دنبال رفع نقاط ضعف خود در مسائل اقتصادی است، افزود: در طرف مقابل، نقطه ضعف اصلی کشورهای عربی و در رأس آنها، عربستان، معطوف به جغرافیای سیاسی و حوزه امنیتی و ژئوپلیتیک است و همین شرایط باعث حرکت ایران و عربستان به سمت تنش‌زدایی شد. 

بیشتر بخوانید:  وزیر نفت کویت: برای بهره برداری از میدان آرش منتظر ایران نمی‌مانیم

فلاحت‌پیشه ادامه داد: هدف ایران تنش‌زدایی در جهت گشایش‌های اقتصادی و جلوگیری از تکمیل محاصره اقتصادی بود و عربستان و سایر کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، با عنوان رفع نیاز ایران درصدد رفع دغدغه‌های امنیتی و جغرافیای سیاسی خود، برقراری رابطه اقتصادی قراردهند و با وجود اینکه هنوز هیچ اقدام مثبتی درگسترش مناسبات اقتصادی شکل نگرفته، برخی بیانیه‌های مختلف در حمایت از ادعاهای غیرواقعی امارات درخصوص جزایر ایرانی ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

 نماینده سابق مجلس با بیان اینکه کویت یکی از معدود کشورهای منطقه است که آثار جنگ و اشغال را به طور کامل لمس کرده است، اضافه کرد: کویت به خوبی می‌داند تنش‌زدایی میان ایران و عربستان به سود آنها است و نمی‌خواهد روند توسعه این کشور تحت تأثیر مسائل امنیتی قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در مناسبات ما با کویت باید این مسأله شکل بگیرد. همانطور که وقتی ایران در دهه ۱۹۹۰ میلادی به دنبال بهره‌برداری از میدان آرش بود، با سفر امیر کویت به تهران و اظهارنگرانی او نسبت به این اقدام، ایران پذیرفت این موضوع را به آینده‌ای مناسب واگذارکند. اکنون نیز این موضوع باید به آینده مساعد و مناسبی واگذار شود.

با اینکه بیش از شصت سال از کشف این میدان دریایی می گذرد و چند دهه‌ محل مناقشه ایران و کویت و عربستان بوده است، ایران هر بار در پاسخ به مقامات کویتی ضمن پافشاری بر حقوق خود درخصوص این میدان مشترک، بر حسن همجواری با همسایگان در این رابطه تاکید کرده است، اما وزیر نفت کویت، بار دیگر ادعاهایش درباره مالکیت و بهره برداری از میدان گازی آرش را تکرار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.