کد خبر : 13271
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 9:38

بورس به افت به استقبال هفته آینده رفت؛

پالایشگاه‌های اصفهان و تهران، بیشترین افت گروه خود را رقم زدند

پالایشگاه‌های اصفهان و تهران، بیشترین افت گروه خود را رقم زدند
روند نزولی شاخص‌های بورسی در آخرین روز هفته نیز ادامه یافت و با افت بخش عمده نمادهای بازار، شاخص کل 0.55 درصد عقب‌نشینی کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، هفته نزولی بورس تهران در حالی به پایان رسید که در آخرین روز معاملاتی هفته نیز نقشه بازار سرخ‌پوش بود و شاخص‌های اصلی بازار به کاهش ارتفاع خود ادامه دادند. به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که وضعیت صنایع پتروپالایشی بورس، همچنان تعریفی ندارند.

نماگر اصلی بازار سهام، معاملات امروز را با کاهش ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۲۱۹ هزار واحدی به استقبال هفته آینده رفت. شاخص هم‌وزن نیز ۰.۴۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

همچنین، تابلوی معاملات بورس امروز حاکی از رد و بدل شدن ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز است. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۲۴ میلیارد تومانی را در پایان بازار روز جاری به ثبت رساند. حقیقی‌های نیز خالص خروج پول ۵۰ میلیارد تومانی را در بازار امروز رقم زدند.

کدام پتروشیمی‌ها مثبت خوردند؟

نمادهای گروه پتروشیمی، امروز هم وضعیت قابل قبولی نداشتند و تنها سه نماد این گروه بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و قیمت پایانی ۲۶ نماد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۹ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۲۶ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۰۴ درصد، سه نمادی بودند که طعم افزایش قیمت را چشیدند و سه نماد پتروشیمی فارابی (فارابی) با ۲.۹۴ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۵۵ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند. پتروشیمی‌های امیرکبیر و فسا نیز در پایان بازار، روی صفر تابلو معامله شدند.

سهامداران حقیقی، بیشترین خروج پول را از سهام شرکت صنایع پتروشیمی شیراز داشتند؛ به نحوی که ۴.۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد این شرکت خارج شد. این در حالی است که سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) بیشترین جذب پول حقیقی معادل ۲.۷ میلیارد تومان را در بازار امروز گروه پتروشیمی رقم زد.

فقط دو نماد پالایشی صعودی شدند

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که همچنان تابلوی این صنعت سرخ‌پوش بوده و تنها دو نماد این گروه توانستند بازدهی مثبت داشته باشند. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و پالایش نفت شیراز (شراز) با رشد به ترتیب ۰.۶۹ درصد و ۰.۱۵ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۳۸ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۳۷ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۲۸ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  پیشرفت ۸۷ درصدی مهندسی پتروشیمی دهدشت

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با افت ۱.۰۸ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش حدود ۸۱ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۸.۷ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز سهام پالایش نفت تهران بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۳.۳ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغی ۲.۹ میلیارد تومانی، به سهام پالایش نفت بندرعباس اختصاص پیدا کرد.

شرنگی؛ پیشتاز گروه شیمیایی

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سمت قرمز بازار قرار گرفتند. از میان کل نمادهای گروه شیمیایی، سهامداران ۱۰ شرکت مثبت خوردند و ۴۷ نماد شیمیایی به افت خود ادامه دادند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی)، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و لعابیران (شلعاب) تعلق یافت که به ترتیب، ۲.۶۷ درصد، ۲.۲۵ درصد و ۱.۲۲ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۷۵ درصد، مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۱.۹۳ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۸ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

به این ترتیب شاخص این گروه با کاهش ۰.۳۱ درصدی مواجه شد. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۲۱۶ میلیارد تومان ثبت شد و حقیقی‌ها ۳۷.۱ میلیارد تومان از پول خود را از این صنعت خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.