کد خبر : 4312
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 14:31

کارنامه صنعت روانکار در شهریور / نفت سپاهان پیشتاز درآمدزایی در شهریور

کارنامه صنعت روانکار در شهریور / نفت سپاهان پیشتاز درآمدزایی در شهریور
بررسی گزارش‌ فعالیت ماهانه شرکت‌های روانکار بورس در این ماه نشان می‌دهد شسپا و شبهرن به ترتیب با افزایش 34.1 و 33.3 درصدی، بیشترین افزایش درآمد ماهانه را نسبت به شهریور 1401 در این گروه ثبت کرده‌اند.

به گزارش انرژی پرس، روانکارها موادی هستند که برای کاهش میزان اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت استفاده می‌شوند. گروه روانکارهای بورس به نحوی زیرمجموعه صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در می‌شوند و از چهار شرکت نفت سپاهان، نفت ایرانول، نفت بهران و نفت پارس تشکیل شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش وضعیت شرکت‌های روانکار را در شهریور ۱۴۰۲ بررسی کرده است.

شسپا

در ابتدا باید نگاهی به گزارش عملکرد شرکت نفت سپاهان که در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده انداخته شود. بررسی‌ها مشخص می‌کند که مقدار تولید شرکت در شهریورماه امسال با کاهش ۳.۸ درصدی روبه‌رو شده است. 

به طوری که  مقدار تولید شسپا از ۶۵ هزار و ۲۴۳ تن در مرداد به ۶۲ هزار و ۷۸۰ تن در شهریور رسیده است. اما در سمت فروش ارقام شرکت مانند ماه گذشته نزولی نبودند و تناژ فروش نفت سپاهان در این ماه رشد ۱۸.۳ درصدی را نسبت به مرداد تجربه کرد. به نحوی که تناژ فروش شرکت در این ماه از ۵۹ هزار و ۳۱۳ تن در مرداد به ۷۰ هزار و ۱۶۳ تن رسید. 

افزایش مقدار فروش محصولات شرکت سبب شد تا درآمد ماهانه نفت سپاهان در شهریورماه رشد ۱۶.۶ درصدی را تجربه کند. به صورتی که درآمد ماهانه هزار و ۷۵۸ میلیارد تومانی شسپا در مرداد به دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان در شهریور رسیده است. 

شرانل

دومین روانکار بورسی نفت ایرانول است که سهام آن با نماد شرانل در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود. بررسی گزارش عملکرد ماهانه این شرکت در شهریورماه حاکی از آن است که مقدار تولید شرانل در این ماه با کاهش ۹.۳ درصدی نسبت به مرداد و افت ۰.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۵۶ هزار و ۷۹۱ مترمکعب در مرداد به ۵۱ هزار و ۵۳۱ مترمکعب در شهریور رسید.

این موضوع سبب شد تا مقدار فروش شرکت نیز در این ماه پایین بیاید. به طوری که مقدار فروش نفت ایرانل در شهریورماه از ۵۶ هزار و ۷۳۶ مترمکعب با کاهش ۹.۷ درصدی به ۵۱ هزار و ۲۳۸ مترمکعب رسیده است. همچنین مقدار فروش نفت ایرانول در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

به این ترتیب درآمد ماهانه نفت ایرانل در شهریور با کاهش ۶ درصدی از هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان در مرداد به هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان رسیده است. البته باید گفت درآمد شرکت در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۵ درصد افزایش داشته که ناشی از رشد نرخ فروش محصولات شرکت در این مدت بوده است.

شبهرن

سومین روانکار بورسی شرکت نفت بهران است که در سال ۱۳۴۱  تحت امتیاز و فن‌آوری شرکت EXXON آمریکا و با نام تجاری ESSO ثبت شد. بررسی گزارش عملکرد نفت بهران در شهریور ۱۴۰۲ حاکی از آن است که مقدار تولید شرکت از ۵۰ میلیون و ۷۴۹ هزار لیتر در ماه قبل با رشد ۱۰.۱ درصدی به ۵۵ میلیون و ۸۹۳ هزار لیتر در این ماه رسیده است. البته مقدار تولید شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد کاهش داشته است.

با افزایش تولید نفت بهران در مرداد، شرکت توانست مقدار فروش خود را نیز بالا ببرد. به طوری که مقدار فروش شرکت در این ماه بیشتر از ۲۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. به این ترتیب مقدار فروش نفت بهران از ۴۸ میلیون و پنج هزار لیتر در مرداد به ۵۸ میلیون و ۶۷۴ هزار لیتر در شهریور رسیده است. همچنین مقدار فروش شرکت در این ماه حدود ۷.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

لازم به ذکر است افزایش مقدار فروش نفت بهران در این ماه سبب بالا رفتن درآمد ماهانه شریورماه شرکت شد. به طوری که درآمد بهران در شهریورماه از هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان در مرداد با رشد ۱۰.۲ درصدی به دو هزار ۷۵ میلیارد تومان در شهریور سال جاری رسیده است. گفتنی است درآمد شهریور امسال شبهرن نسبت به مبلغ فروش هزار و ۵۵۶ میلیارد تومانی شرکت در مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۳۳ درصد افزایش داشته است.

شنفت

چهارمین و آخرین شرکت روانکار بورسی که در این گزارش بررسی شده، شرکت نفت پارس یا پالایشگاه پارس است که عنوان نخستین پالایشگاه و شرکت نفت خصوصی ایران را یدک می‌کشد. همچنین این پالایشگاه، قدیمی‌ترین پالایشگاه تولید روغن موتور و روانساز، در ایران و خاورمیانه است. 

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی نوری پرچمدار بیشترین درآمد؛ پتروشیمی پارس رکوردار بیشترین کاهش درآمد

نگاهی به گزارش عملکرد نفت پارس در شهریورماه نشان می‌دهد که مقدار تولید شرکت در این ماه افزایش ۴.۵ درصدی را نسبت به مرداد تجربه کرده است. به طوری که مقدار تولید شرکت در این ماه از ۳۱ میلیون و چهار هزار لیتر به ۳۲ میلیون و ۴۰۶ هزار لیتر رسیده است. همچنین مقدار تولید شرکت در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷.۹ درصد بیشتر شده است.

البته افزایش مقدار تولید نفت پارس در شهریورماه نتوانست مقدار فروش شرکت را در این ماه بالا ببرد. به صورتی که مقدار فروش نفت پارس در این ماه  از ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار لیتر در مردادماه با کاهش ۱۲ درصدی به ۲۵ میلیون و ۵۴۲ هزار لیتر رسید. همچنین مقدار فروش شرکت در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد پایین آمده است.

بررسی گزارش‌ فعالیت ماهانه نفت پارس در شهریورماه نشان می‌دهد، درآمد ماهانه نفت پارس بیشتر از مقدار فروش شرکت نزولی شده و حدود ۱۲.۵ درصد پایین آمده است. به طوری که درآمد ماهانه شرکت در شهریورماه ۸۶۳ میلیارد تومان ثبت شده که این عدد در مردادماه ۹۸۶ میلیارد تومان ثبت شده بود. البته درآمد ماهانه شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۷ درصد افزایش داشته که ناشی از رشد قیمت محصولات شرکت بوده است. 

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مرداد

در مقایسه مقدار تولید نسبت به مردادماه، نفت بهران بیشترین افزایش مقدار تولید را به خود اختصاص داده است. به طوری که مقدار تولید شرکت در این ماه بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به مردادماه افزایش داشته و به ۵۵ میلیون و ۸۹۳ هزار لیتر رسیده است. جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مرداد نیز به شرکت نفت پارس با افزایش ۴.۵ درصدی تعلق می‌گیرد.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های گروه روانکار با شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نفت سپاهان با افزایش ۱۳.۵ درصدی مقدار تولید خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهترین عملکرد را در این میان داشته است. جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز به نفت پارس با رشد ۷.۹ درصدی مقدار تولید تعلق می‌گیرد.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مرداد

بررسی گزارش ماهانه شرکت‌های تولیدکننده مواد روانکار در شهریورماه نشان می‌دهد شرکت نفت بهران در این ماه توانست مقدار فروش خود را ۲۲.۲ درصد نسبت به مرداد افزایش دهد و از این حیث بهترین عملکرد را به ثبت برساند. همچنین مقدار فروش نفت سپاهان نیز در شهریورماه نسبت به مرداد بیشتر از ۱۸ درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مرداد نیز به شسپا تعلق می‌گیرد.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شهریور ۱۴۰۲ شرکت‌های گروه روانکار با شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نفت بهران با افزایش ۷.۴ درصدی مقدار فروش خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهترین عملکرد را در این بخش از خود نشان داده است. جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز به نفت سپاهان با رشد هفت درصدی مقدار فروش تعلق می‌گیرد.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مرداد

نگاهی به عملکرد شرکت‌های گروه روانکار حاکی از آن است که نفت سپاهان در این ماه توانست با افزایش ۱۶.۶ درصدی درآمد خود، عنوان بیشترین افزایش درآمد را نسبت به مرداد، از آن خود کند. همچنین درآمد نفت بهران نسبت به مرداد نیز ۱۰.۲ درصد افزایش داشت و جایگاه دوم را در این بخش به خود اختصاص داد.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بررسی گزارش‌ فعالیت ماهانه شرکت‌های روانکار بورس در این ماه نشان می‌دهد شسپا و شبهرن به ترتیب با افزایش ۳۴.۱ و ۳۳.۳ درصدی، بیشترین افزایش درآمد ماهانه را نسبت به شهریور ۱۴۰۱ در این گروه ثبت کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.