کد خبر : 2610
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 11:05

«انرژی پرس» کارنامه مالی پتروشیمی‌ها را در تیرماه بررسی می‌کند؛

پتروشیمی نوری پرچمدار بیشترین درآمد؛ پتروشیمی پارس رکوردار بیشترین کاهش درآمد

پتروشیمی نوری پرچمدار بیشترین درآمد؛ پتروشیمی پارس  رکوردار بیشترین کاهش درآمد
بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه بیش از 20 شرکت پتروشیمی در دو ماه تیر و خرداد نشان می‌دهد، مجموع درآمد پتروشیمی‌ها در ماه ابتدایی تابستان نسبت به خرداد با افزایش روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بررسی گزارش عملکرد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی حاکی است این شرکت‌ها مجموعا در خردادماه حدود ۳۴ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کردند. اما در تیرماه روند فروش پتروشیمی‌ها کمی تغییر کرد. به طوری که مجموع درآمد شرکت‌های پتروشیمی در این ماه با افزایش حدود ۱۸ درصدی روبه‌رو شد و این عدد به ۴۱ هزار و ۴۸ میلیارد تومان رسید.

اما باید دید علت این رشد درآمد چه بوده است؟ در ابتدا خوب است نگاهی به گزارش عملکرد هر پتروشیمی انداخته شود.

 

 

نوری؛ پرچمدار بیشترین درآمد در میان شرکت‌های پتروشیمی

بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی نوری در تیرماه امسال بیشترین درآمد را در میان رقبا به ارمغان آورده و از این حیث پیشتاز پتروشیمی‌های بورسی شده است. همچنین این پتروشیمی با رشد پنج هزار و ۶۱۶ میلیارد تومانی درآمد، بیشترین تاثیر را روی افزایش درآمد پتروشیمی‌ها داشته است.

لازم به ذکر است مبلغ فروش پتروشیمی نوری از پنج هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان در خرداد، به ۱۱ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان در تیرماه رسید. این رشد بیش از ۱۰۰ درصدی درآمد، ناشی از چیست؟

نگاهی به گزارش‌ عملکرد ماهانه این پتروشیمی نشان می‌دهد، مقدار فروش شرکت در تیرماه با رشد ۹۳.۲ درصدی روبه‌رو شده است که این مهم‌ترین عامل رشد درآمد نوری تلقی می‌شود. در سمت دیگر، نرخ فروش محصولات این شرکت نیز رشد جزئی داشتند که تاثیر به خصوصی روی درآمد تیرماه شرکت نداشته است.

پارس؛ رکوردار بیشترین کاهش درآمد ریالی

همچنین پتروشیمی پارس با کاهش هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد در تیرماه بیشترین تاثیر منفی را از لحاظ ریالی بر کاهش مجموع درآمد پتروشیمی‌ها داشته است. به صورتی که درآمد آن از پنج هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان در خرداد با کاهش ۲۳ درصدی به چهار هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان در تیرماه رسیده است.

بیشتر بخوانید:  عرضه اولیه سهام پتروشیمی اروند در بورس تکذیب شد

کاهش درآمد این شرکت در تیرماه عمدتا به دلیل کاهش ۱۲.۹ درصدی مقدار فروش شرکت و کاهش ۱۲.۲ درصدی نرخ فروش داخلی استایرن منومر، کاهش ۱۲.۳ درصدی نرخ فروش خارجی پروپان و افت ۱۸.۳ درصدی نرخ فروش خارجی گاز بوتان است.

نمودار زیر میزان درآمد شرکت‌های پتروشیمی را در دو خرداد و تیر نشان می‌دهد.

 

 

همانطور که در نمودار مشخص است سه شرکت نوری، پارس و جم بیشترین درآمد را از محل فروش در تیرماه کسب کردند. همچنین پتروشیمی‌های آبادان، ارومیه و فارابی به ترتیب کمترین درآمد را میان پتروشیمی‌های بورسی ثبت کرده‌اند.

بیشترین تغییرات درصدی درآمد پتروشیمی‌ها

بررسی‌ بیشتر گزارش عملکرد شرکت‌های پتروشمیی در تیرماه حاکی از آن است که پتروشیمی مارون با افزایش ۱۷۶ درصدی درآمد در تیرماه، بیشترین رشد درصدی درآمد را میان پتروشیمی‌های بورسی داشته است. به طوری که مبلغ فروش پتروشیمی مارون از ۴۲۳ میلیارد تومان در خرداد به هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان رسید.

بیشترین درصد کاهش درآمد نیز در اختیار پتروشیمی غدیر است که درآمد آن با کاهش ۳۴ درصدی، از ۴۰۴ میلیارد تومان در خرداد به  ۲۶۸ میلیارد تومان در تیر رسید.

 

 

همچنین باید گفت پتروشیمی‌های ممسنی، کازرون و شستان به دلیل آنکه سهام‌ آن‌ها در بازار پایه معامله می‌شوند، گزارش عملکرد ماهانه نمی‌دهند. از این رو در این گزارش، عملکرد آن‌ها بررسی نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تاراج پتروشیمیها = تورم دوشنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

کاش این پتروشیمیها ی ثروتساز به ویژه خواران و صندوقها ، هدیه نشده بودند !!
کاش کماکان متعلق به دولت (مردم) بودند .

کاش پتروشیمیها تاراج نشده بودند !!
کاش پتروشیمیها تاراج نشده بودند !!

تاراج پتروشیمیها = کسری بودجه = تورم