کد خبر : 5755
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 20:31

بورس برای پنجمین روز متوالی سرخ پوش شد/ پتروپالایشی‌ها همچنان در مسیر افت

بورس برای پنجمین روز متوالی سرخ پوش شد/ پتروپالایشی‌ها همچنان در مسیر افت
بورس امروز در حالی به افت خود ادامه داد که بخش اعظم نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی باز هم نتوانستند به حرکت خود در مسیر نزولی پایان دهند.

به گزارش انرژی پرس، معاملات در بازار سهام تهران، در سومین روز معاملاتی هفته نیز همچون روزهای گذشته در مدار نزولی دنبال شد و شاخص‌های اصلی بازار، به روند نزولی خود ادامه دادند. در این میان، سهامداران صنایع نفتی، شیمیایی و پتروشیمی همچنان شاهد افت ارزش قابل توجه داراییها خود هستند. طوری که سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاثیر هزار و ۱۲۷ واحدی، بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز از خود بجا گذاشت.

بازار امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی پنج روزه خود، ۸ هزار و ۳۲۵ واحد معادل ۰.۴۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار روی سطح دو میلیون و ۱۷ هزار واحدی به استقبال معاملات فردا رفت. شاخص هم‌وزن نیز معاملات روز جاری را همسو با شاخص کل سپری کرد و با افتی ۰.۴۶ درصدی مواجه شد. 

روزهای سرخ پتروشیمی‌ها ادامه دارد 

صنعت پتروشیمی نه تنها در مقایسه با روز گذشته بهبودی را تجربه نکرد، بلکه تعداد نمادهای منفی این صنعت در بورس امروز افزایش یافت. طوری که فقط ۶ نماد پالایشی افت قیمت را تجربه کردند و ۲۲ نماد منفی خوردند. 

سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۷۸ درصد، پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۳۵ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۱۹ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی تحت جمشید (شجم) با ۳.۸۶ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۳۳ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۵۸ درصد، شاهد بیشترین افت بودند. 

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد، بیشتر از ۴.۸ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول به میزان دو میلیارد تومان و برای سهام پتروشیمی گلستان رقم خورد. 

تداوم موج خروج پول از پالایشگاه اصفهان 

در حالی که در روز گذشته همه نمادهای پالایشی شاهد افت قیمت بودند، امروز نیز در معاملات این صنعت فرآورده‌های نفتی تنها یک نماد موفق به ثبت رشد قیمت شد. به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی افتی ۰.۱۳ درصدی را متحمل شد و ارزش معاملات این گروه در بازار امروز تنها ۸۳ میلیارد تومان بود. به علاوه، بیش از ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از این صنعت خارج شد. 

بیشتر بخوانید:  پالایشی‌ها بالاخره طعم صعود را چشیدند

نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با رشد اندک ۰.۲۵ درصدی که  در بازار امروز تجربه کرد، تنها نماد سبزپوش معاملات پالایشی‌ها بود و ۱۰ نماد نیز شاهد افت قیمت بودند. 

در مقابل اما نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با دو درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۵۶ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۹ درصد افت نیز نمادهایی بودند که بیشترین کاهش قیمت پایانی را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با عملکرد حقوقی‌های نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) باز هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۶.۱ میلیارد تومان بود. شرکت توسعه سرمایه رفاه که از سهامداران عمده شپنا به شمار می‌رود، امروز بیش از ۷۵۱ هزار برگه سهم شرکت پالایش نفت اصفهان را خریداری کرد. بازارگردان این شرکت نیز امروز بیش از ۸۲۲ هزار برگه سهم جدید خرید. 

بازگشایی پنج درصدی «شکام» 

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز تفاوتی با روزهای قبل نداشت و بخش عمده آنها شاهد کاهش قیمت بودند. طوری که در بازار امروز، تنها ۱۲ نماد شیمیایی صعودی بودند و سهامداران ۴۸ نماد، افت قیمت دارایی‌های خود را مشاهده کردند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان، ۰.۴ درصد افت کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۳۳ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. 

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه نماد صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با پنج درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۹۳ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۰.۸۳ درصد رسید. نمادهای صنایع بهداشتی سینا (شسینا)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و شیمیایی رنگین (شرنگی) نیز با افت به ترتیب، ۲.۸۵ درصد، ۲.۷۳ درصد و ۲.۴۷ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند. 

همچنین نماد شکام پس از آنکه با دستور ناظر بازار در معاملات امروز بازگشایی شد، بیشترین ورود پول حقیقی در گروه خود را با مبلغ ۶.۴ میلیارد تومان تجربه کرد. سهام شرکت شپلی نیز دیگر نمادی بود که به دستور ناظر بازار، معاملات خود را در بازار امروز از سر گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.