کد خبر : 4272
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 16:25

بازگشت بازار سهام به مدار نزولی؛

سقوط آزاد بورس/ تنها دو نماد پتروشیمی و شیمیایی سبزپوش شدند

سقوط آزاد بورس/ تنها دو نماد پتروشیمی و شیمیایی سبزپوش شدند
شاخص بورس تهران با ریزش شدید در بازار امروز، در آستانه از دست دادن ابرکانال دو میلیونی قرار گرفت. نمادهای سه گروه پالایشی، پتروشیمی و پالایشی نیز سقوطی تمام عیار را تجربه کردند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در اولین روز از چهارمین هفته مهرماه، معاملات خود را با خاتمه دادن به روند صعودی اواخر هفته گذشته و ریزشی سنگین آغاز کرد. طوری که امروز شاخص کل بورس کاهشی ۱۸ هزار و ۲۵۰ واحدی معادل ۰.۹ درصد را متحمل شد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان نخستین روز معاملاتی هفته در رقم دو میلیون و یک هزار واحدی قرار گرفت و حالا شاخص بیش از هر زمان دیگری، در خطر از دست دادن ابرکانال دو میلیونی قرار دارد.

از سویی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز با افتی ۱.۵۱ درصدی همسو با شاخص کل حرکت کرد. همچنین در بازار امروز بیش از ۶.۷ میلیارد برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم به سه هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان رسید. به علاوه، سهامداران حقیقی نیز بیش از ۶۳۴میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

صعود «شصفها» پس از بازگشایی

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز، نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) که پس از بازگشایی با اعلام ناظر بازار، ۱.۹۹ درصد رشد قیمت را تجربه کرد، تنها نماد صعودی این گروه بود و ۲۸ نماد با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و پتروشیمی فسا (فسا) نیز بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

در میان نمادهای نزولی نیز پتروشیمی ارومیه (شاروم)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) و پتروشیمی فارابی (شفارا) و نیز با افت قیمت به ترتیب ۶.۳۸ درصد، ۳.۴۷ درصد و ۲.۸۴ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت در گروه پتروشیمی  را به نام خود زدند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد شرکت پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد نوری خارج شد.  از سوی دیگر اما نماد شاروم با وجود اینکه بیشترین افت قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ حدود سه میلیارد تومان را نیز ثبت کرد.

بیشتر بخوانید:  بازدید سفیر عربستان از ایران پلاست 1402

پالایشی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند

معاملات امروز بازار سهام در نمادهای پالایشی به طوری به پایان رسید که حتی یک نماد این صنعت نیز نتوانست صعودی شود و ۱۲ نماد این گروه افت قیمت داشتند.

در این میان، سهامداران نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۹ درصد، شرکت‌ نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۲۲ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۲.۲ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز ۱.۴۲ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش کمتر از ۱۱۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی ۵۳ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

امروز همه نمادهای گروه پالایشی شاهد خروج پول حقیقی بودند اما بیشترین خروج پول، بار دیگر مربوط سهام پالایش نفت اصفهان بود. طوری که خالص خروج پول حقیقی از شپنا در بازار امروز، ۲۸ میلیارد تومان رقم خورد.

تنها نماد شیمیایی صعودی کدام بود؟

نمادهای گروه شیمیایی نیز در بازار امروز سقوطی تمام عیار را تجربه کردند و شاخص این گروه افتی ۰.۴۸ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۵ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها نماد پلی اکریل ایران (شپلی) با رشد ۰.۷۳ درصدی در رنج مثبت قرار گرفت و باقی نمادها منفی خوردند. 

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۷۵ درصد، صنایع شیمیایی ساینا (ساینا) با ۶.۶۵ درصد و توکا رنگ فولاد اصفهان (شتوکا) با ۵.۶۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز ۲۳۰ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه از ۵۷ میلیارد تومان عبور کرد. بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی نیز در نماد شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان رخ داد و سهامداران حقیقی نماد پارسان حدود ۴.۵ میلیارد تومان پول خود را از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.