کد خبر : 1711
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 17:14

بورس نفس کشید

پالایشی‌ها بالاخره طعم صعود را چشیدند

پالایشی‌ها بالاخره طعم صعود را چشیدند
پس از ریزش قابل توجه شاخص کل در روز گذشته، بورس امروز توانست صعودی شود و نماگر اصلی بازار نیز 0.32 درصد رشد کرد. نمادهای سه گروه پالایشی و شیمیایی و پتروشیمی نیز متعادل و رو به بالا معامله شدند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران پس از افت شدیدی که روز گذشته تجربه کرد، امروز توانست به مدار صعودی باز گردد و شاخص کل پس از سه روز نزولی، افزایشی ۶ هزار و ۲۴۷ واحدی را تجربه کرد. با این رشد ۰.۳۲ درصدی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات امروز به یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحد رسید. امروز شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی بود و رشد ۰.۲۵ درصدی را رقم زد.

با وجود سبزپوشی بازار امروز، خروج پول حقیقی از معاملات همچنان ادامه دارد. به طوری که خالص خروج پول حقیقی به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم نیز با کاهش نسبی در مقایسه با روز گذشته، به سه هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان رسید.

پالایشی‌ها سبزپوش شدند

نمادهای پالایشی بعد از سقوط تمام‌عیاری که روزهای گذشته شاهد بودند، در بازار امروز به تعادل بازگشتند. در پایان معاملات امروز شاخص کل گروه فرآورده‌های نفتی با افزایش ۰.۷۳ درصدی را ثبت کردند و بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان از سهام نمادهای این گروه معامله شد.

معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در معاملات امروز متعادل بود و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت، تنها دو میلیارد تومان بود. به علاوه، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵.۱ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود و نماد پالایش نفت تبریز (شبریز) بیشترین خروج پول حقیقی را به مبلغ ۶.۲ میلیارد تومان رقم زد.

در پایان معاملات امروز، قیمت پایانی ۷ نماد پالایشی افزایش یافت و ۶ نماد متحمل کاهش قیمت شدند. در این میان نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۹۱ درصد، شپنا با ۱.۰۱ درصد و شبریز با ۰.۵۵ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و نمادهای نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۸۶ درصد، سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) با ۰.۳۹ درصد و نفت‌ پارس‌ (شنفت) با ۰.۲۲ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

رشد قیمت ۳۵ نماد شیمیایی

شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز صعودی بود و افزایشی ۰.۳۹ درصدی را ثبت کرد. همچنین ارزش معاملات صنعت شیمیایی رقم ۲۷۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حقیقی‌ها بیش از ۱۲ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  نخستین گاز مایع پتروپالایش گنگان در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد

در پایان بازار، ۳۵ نماد از گروه محصولات شیمیایی رشد قیمت را شاهد بودند و ۲۸ نماد متحمل کاهش قیمت شدند.

در این بین سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ با نماد وپترو با افزایش ۶.۴۶ درصدی، بیشترین رشد قیمت پایانی را شاهد بودند. همچنین حقیقی‌ها بیش از۷.۳ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد این سهام کردند.

شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۳.۴۳ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با سه درصد رشد نیز در رده‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت جای گرفتند.

در طرف دیگر اما سهام شرکت‌های لعابیران (شلعاب)، شیمیایی رنگین (شرنگی) و صنایع کشاورزی وکود زنجان (زنجان) نیز با افت به ترتیب ۴.۲۵ درصد، ۲.۷۹ درصد و ۱.۸ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.

گفتنی است که کلیه معاملات روز گذشته نماد شلعاب به دلیل وجود ظن دستکاری معاملات تایید نشد و این نماد امروز بار دیگر به چرخه معاملات بازگشت.

پیشتازی تاپیکو در میان پتروشیمی‌ها

تعادل کلی بازار، در معاملات نمادهای پتروشیمی نیز قابل مشاهده بود. به طوری که ۱۳ نماد این گروه معاملات را با رشد قیمت به پایان بردند و ۱۴ نماد شاهد افت قیمت بودند. سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با رشد ۲.۰۳ درصدی قیمت پایانی، نه تنها بیشترین رشد قیمت را در میان نمادهای پتروشیمی را ثبت کرد بلکه بیشترین تاثیر مثبت را نیز بر رشد شاخص کل داشت.

نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۸۳ درصد و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۳ درصد نیز، دیگر نمادهای سبزپوش گروه پتروشیمی بودند. از سوی دیگر نیز سهامداران سه شرکت پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با پنج درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۹ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۸۵ درصد رشد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.