کد خبر : 5560
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 14:35

اوپک از تداوم افزایش تولید نفت خام ایران خبر داد

اوپک از تداوم افزایش تولید نفت خام ایران خبر داد
تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه اکتبر (مهرماه – آبان‌ماه) با ۴۶ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه رسید و جایگاه سومین تولیدکننده نفت در این سازمان را حفظ کرد.

به گزارش انرژی پرس،

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه نوامبر اوپک که روز دوشنبه (۲۲ آبان‌ماه) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اکتبر (مهرماه – آبان‌ماه) ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۸۰ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه ماه سپتامبر است.

بر اساس گزارش ماه نوامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۹۲ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۳۲۹ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۱۵ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه اکتبر ۳ میلیون و ۱۱۵ بشکه نفت خام تولید کرده که ۴۶ هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریورماه – مهرماه) بوده است.

بر اساس این گزارش، تولید ۹ عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بوده که بیشترین افزایش تولید با ۵۱ هزار بشکه در روز مربوط به آنگولاست.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۳ دلار و ۸ سنت معادل ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:  قیمت گازوئیل در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش یافت

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳، ۹۱ دلار و ۵۵ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، ۹۴ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰۳ دلار و ۹ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اکتبر ۲۰۲۳ به ۹۱ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه رسید که ۲ دلار و ۸۲ سنت (۳ درصد) کمتر از ماه سپتامبر ۲۰۲۳ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (نوامبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش ماه سپتامبر) با ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۲ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به مجموع ۱۰۴ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

منبع: شانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.