کد خبر : 9426
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 14:46

قیمت گازوئیل در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش یافت

قیمت گازوئیل در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش یافت
اگر اقتصادهای صنعتی آمریکای شمالی و اروپای غربی از رکود طولانی مدت خود در سال 2024 خارج شوند، ذخایر جهانی گازوئیل و سایر فرآورده‌های متوسط کمتر از حد نرمال هستند و قیمت ها می توانند به سرعت شروع به افزایش کنند.

به گزارش انرژی پرس، موجودی گازوئیل، نفت گرمایشی و نفت گاز در ماه ژانویه کمتر از میانگین فصلی ده سال قبل در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و سنگاپور بود که شروع به اعمال فشار صعودی بر قیمت سوخت کرده است.
سرمایه‌گذاران قبلاً متوجه شده‌اند و موقعیتی معادل ۵۶ میلیون بشکه در دو قرارداد عمده آتی و اختیاری مرتبط با تقطیر میانی از ۲۰ میلیون بشکه در اواسط دسامبر افزایش یافته‌اند.
دیزل و سایر روغن‌های سوخت تقطیر شده، موتور کار اقتصاد صنعتی هستند که به طور گسترده در تولید، حمل‌ونقل کالا و ساخت‌وساز استفاده می‌شوند و بنابراین حساس‌ترین سوخت‌ها در چرخه تجاری هستند.
داده‌های اخیر تأیید می‌کند که تولیدکنندگان در ایالات متحده آماده بازگشت به رشد پس از یک رکود چرخه‌ای طولانی‌مدت اما کم عمق در سال‌های ۲۰۲۲/۲۳ هستند.
تولیدکنندگان اروپایی رکود طولانی‌تر و عمیق‌تری را تجربه کرده‌اند که ناشی از افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.
اما در اروپا نیز نشانه هایی وجود دارد که بدترین رکود اکنون به پایان رسیده است و این بخش قبل از پایان سال به رشد خود باز خواهد گشت.
معامله گران پیش بینی می کنند که هم فدرال رزرو ایالات متحده و هم بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را در سال جاری کاهش خواهند داد که این روند صعودی دوره ای را افزایش می دهد.
در نتیجه، موجودی جهانی فرآورده‌های نفتی احتمالاً کمتر از حد متوسط باقی می‌ماند و به راحتی می‌تواند بیشتر محدود شود و فشار صعودی بر قیمت‌ها تشدید شود.
بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، در ایالات متحده، ذخایر نفت کوره تقطیر شده در پایان نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۱۴ میلیون بشکه رسید که پایین ترین میزان برای زمان سال از سال ۱۹۵۱ است.
ذخایر فرآورده‌های نفتی ایالات متحده ۲۲ میلیون بشکه (۱۶- درصد یا انحراف استاندارد -۱.۴۲) کمتر از میانگین فصلی ده سال قبل (“عرضه ماهانه نفت”، EIA، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴) بود.
از آن زمان به بعد، موجودی انبارها کمتر شده است، اما هنوز ۱۰ میلیون بشکه (۷- یا ۰.۵۴- انحراف استاندارد) کمتر از میانگین فصلی در اواخر ژانویه بود.
در اروپا، موجودی انبارها ۲۰ میلیون بشکه (۵-% یا ۰.۸۰- انحراف استاندارد) کمتر از میانگین ۱۰ سال قبل در پایان دسامبر بود که جدیدترین داده های موجود است.
در سنگاپور، ذخایر فرآورده‌هی نفتی به طور متوسط ۳ میلیون بشکه (۳۳- درصد یا ۱.۹۵- انحراف استاندارد) کمتر از میانگین ۱۰ ساله در ژانویه بود.
با وجود کاهش فعالیت های صنعتی در سال گذشته، هیچ انباشت پایدار موجودی در هیچ یک از مناطق وجود نداشته است.
عرضه فرآورده‌های نفتی به دلیل حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه های نفت در روسیه و حملات حوثی ها به کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن که جریان شرق به غرب را دچار مشکل کرده، مختل شده است.
تغییر مسیر تانکرهای شرق به غرب از دریای سرخ و کانال سوئز به مسیر بسیار طولانی تر در اطراف آفریقا، میلیون ها بشکه گازوئیل را به عنوان موجودی اضافی در آب جذب کرده است.
نرخ کراک معیار برای بنزین تحویلی در شمال غربی اروپا در آوریل ۲۰۲۴ به طور میانگین ۲۱۴ دلار در هر تن نسبت به نفت خام برنت تا کنون در فوریه از ۱۷۴ دلار در دسامبر افزایش داشته است.
به طور کلی تر، ترک های نفتی از ابتدای سال ۲۰۲۴ در حال افزایش بوده است و کاهش مداوم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را معکوس کرده است.
تا کنون تاثیر آن بر مصرف کنندگان نهایی کم شده است زیرا قیمت های نفت خام که بیشتر هزینه کل را تشکیل می دهد، از ابتدای سال نسبتاً ثابت بوده است.
ترک های گازوئیل برای آوریل ۲۰۲۴ از ابتدای سال ۳۷ درصد افزایش یافته است، اما قیمت نفت خام تنها ۲ درصد افزایش یافته است. تاثیر ترکیبی آن افزایش ۹ درصدی قیمت بنزین بوده است.
اما اگر با ادامه روند صعودی چرخه‌ای، ذخایر بنزین بیشتر کاهش پیدا کند و عربستان سعودی و متحدان اوپک ۲ در نهایت بر ذخایر و قیمت‌های نفت خام کشش پیدا کنند، پتانسیل افزایش شدید قیمت گازوئیل در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  قیمت طلای سیاه اندکی افزایش یافت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.