کد خبر : 9615
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 15:25

بازار سهام با لباس سرخ از تعطیلات بازگشت؛

شاخص کل بورس کانال ۲.۱ میلیونی را از دست داد/ پتروشیمی تندگویان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زد

شاخص کل بورس کانال ۲.۱ میلیونی را از دست داد/ پتروشیمی تندگویان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زد
شاخص‌های بورسی با بازگشت از تعطیلات نزولی شدند و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز همسو با کلیت بازار شاهد افت قیمت خود بودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که در نخستین روز معاملاتی هفته شاهد بهبود نسبی اوضاع بود، پس از تعطیلی یک روزه، این بار با افتی قابل توجه معاملات خود را از سر گرفت. طوری که شاخص‌های اصلی بازار بار دیگر به مدار نزولی بازگشتند و بخش قابل توجهی از نمادهای پتروپالایشی بورس نیز شاهد کاهش قیمت پایانی خود بودند.

شاخص کل بورس معاملات امروز را با افتی هشت هزار و ۲۰۳ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد مواجه شد و به سطح دو میلیون و ۹۱ هزار واحدی کاهش ارتفاع داد. به علاوه، شاخص کل هم‌وزن نیز همچون نماگر اصلی بازار در مسیر نزولی قدم برداشت و افتی ۰.۶۸ درصدی را به ثبت رساند.

آنطور که تابلوی معاملات نشان می‌دهد، در بازار امروز ۶.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران خرید و فروش شده تا ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان برسد. علاوه بر آن، خالص خروج پول حقیقی از معاملات امروز نیز به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین افت قیمت را داشتند؟

در پایان معاملات بورس امروز صنعت پتروشیمی به روند نزولی خود ادامه داد اما این بار نمادهای بیشتری از این صنعت نزولی شدند. در بازار امروز ۶ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۲۴ نماد افت قیمت داشتند و دو نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۸۲ درصد، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۰.۳۷ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۳۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و در طرف دیگر نیز سهام سه شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و پتروشیمی گلستان (شستان) با افت به ترتیب ۲.۱۴ درصد، ۱.۴۲ درصد و ۱.۲۷ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بوده و ۴.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شده است.

تداوم یکه‌تازی «شزنگ» در گروه پالایشی

روند معاملات امروز بازار سهام به نحوی پیش رفت که در صنعت فرآورده‌های نفتی، نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۰.۸۱ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و سهامداران ۱۰ نماد دیگر این گروه به تماشای افت قیمت دارایی خود نشستند.

بیشتر بخوانید:  مصوبه الزام بخش اداری به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت

بیشترین افت قیمت در بین نمادهای گروه پالایشی مربوط به پرچمداران این گروه بود؛ طوری که سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت لاوان (شاوان) به ترتیب ۱.۸۲ درصد، ۰.۸۹ درصد و ۰.۸۵ درصد کاهش قیمت پایانی خود را شاهد بودند.

به این ترتیب، در پایان زمان بازار امروز شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی به ارزش حدود ۸۳ میلیارد تومان و خروج پول ۶.۴ میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی، افتی ۰.۸ درصدی را رقم زد.

بررسی تابلوی معاملات پالایشی‌ها نشان می‌دهد که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز بیشترین ورود پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرده است. طوری که خالص ورود پول حقیقی به این نماد از ۶ میلیارد تومان گذر کرده است. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی از این گروه نیز به سهام پالایش نفت تهران و با مبلغ ۱۱.۳ میلیارد تومانی اختصاص یافت.

تنها دو نماد شیمیایی مثبت خوردند!

نمادهای گروه شیمیایی در بازار امروز ریزشی قابل توجه را تجربه کردند و شاخص این گروه افتی ۰.۲۳ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۴ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، بدون در نظر گرفتن نمادهای پتروشیمی تنها دو نماد نیروکلر (شکلر) با رشد ۱.۵۱ درصدی و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۰.۶۸ درصد افزایش قیمت، در رنج مثبت قرار گرفتند و باقی نمادها سرخ‌پوش بودند.

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۷۸ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۹۴ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۷ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز تنها ۱۸۴ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه به ۳۱ میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی در سهام پلیمر آریا ساسول رخ داد و سهامداران حقیقی نماد آریا ۱.۴ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.