کد خبر : 6810
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 14:50

یکه‌تازی پتروشیمی تخت جمشید در بازار سهام

یکه‌تازی پتروشیمی تخت جمشید در بازار سهام
با وجود کاهش نسبی تقاضا در بورس امروز، بخش عمده نمادهای شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی به روند خوب خود ادامه داده و صعودی شدند.

به گزارش انرژی پرس، در ادامه روند صعودی نماگر اصلی بازار سهام در هفته جاری، بورس تهران امروز نیز به رشد خود ادامه داد. اگر چه این رشد ضعیف‌تر از روز گذشته بود، اما همچنان بخشی از صنایع توانستند وضعیت خوبی را رقم بزنند و گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز جزو آنها بودند. طوری که عمده نمادهای پتروپالایشی در بازار امروز نیز به صعود خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس در بازار امروز ۰.۱۹ درصد، معادل چهار هزار و ۲۱۹ واحد رشد کرد و روی سطح دو میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی به معاملات پایان داد. با این وجود به نظر می‌رسد که این رشد به لطف شاخص‌سازان بورس بوده است؛ چراکه شاخص کل هم‌وزن که وزنی یکسان را برای همه نمادهای بازار در نظر می‌گیرد، در بازار امروز نزولی بود و ۰.۲۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

از سویی دیگر، در بازار امروز ۱۰ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران دست به دست شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد با افت نسبت به روز گذشته، رقمی پنج هزار و ۵۶۴ میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه، بر خلاف روز گذشته که بازار شاهد تزریق پول حقیقی بود، امروز سهامداران حقیقی خروج پولی ۴۵۰ میلیارد تومانی از بورس را ثبت کردند.

خروج پول ۱۰.۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از «پترول»

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز نیز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۱۶ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۹ نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۸۹ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۳.۷ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۲.۸۱ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و پتروشیمی آبادان (۱.۲۳)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۲.۸۳ درصد، ۱.۵۶ درصد و ۱.۲۳ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد پترول در بازار امروز شاهد خالص خروج پول ۱۰.۴ میلیارد تومانی بود.

تداوم رشد پرقدرت پالایشی‌ها

در ادامه روز گذشته، معاملات امروز پالایشی‌ها در بازار امروز نیز صعودی بود؛ به نحوی که ۱۱ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۶۵ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۰۹ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

بیشتر بخوانید:  کلاف سردرگم اصلاح قیمت پتروشیمی‌ها

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۶.۲۳ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۶ درصد و پالایش نفت لاوان (لاوان) با ۳.۵۶ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۱.۴۶ درصد افزایش یافت و رشدی قابل توجه را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۳۰۴ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به ۳۱ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال گرمی از نماد ونفت نشان دادند و بیش از ۲۳ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. از سوی دیگر اما نماد سهام شرکت نفت پاسارگاد با نماد شپاس، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۶.۸ میلیارد تومان بود.

پیشتازی شیمیایی‌ها در ارزش معاملات بورس

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با تداوم رشد قیمت بخش عمده نمادهای این صنعت، در نهایت شاخص این گروه نیز رشدی ۰.۴۱ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در صنعت شیمیایی به بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان رسید تا این گروه، بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع بورسی به نام خود بزند. از سوی دیگر اما حقیقی‌های بازار، امروز بیش از ۵۱ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

در معاملات امروز گروه شیمیایی، ۳۲ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۲۲ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت‌های تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۶.۸۸ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۶۶ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۲.۱۵ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر، نماد‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۲۳ درصد، تولی پرس (شتولی) با ۳.۷۶ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۲.۳۳ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۳.۳ میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیراز) به مبلغ ۸.۸ میلیارد تومان صورت گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.