کد خبر : 1913
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 15:32

هوای خوش بورس در پالایشگاهی و پتروشیمی ها

یکه‌تازی «پالایش نفت تهران » در بورس امروز/ تغییر مسیر «فارس» به لطف بازارگردان

یکه‌تازی «پالایش نفت تهران » در بورس امروز/ تغییر مسیر «فارس» به لطف بازارگردان
در روزی که بازار سهام رشد کم‌جانی را تجربه کرد، نماد شتران با رشد 10.12 درصدی پیشتاز معاملات بود. سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در نیمه اول معاملات نزولی بود نیز به لطف تزریق پول از سوی بازارگردان، صعودی شد.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران دومین روز معاملاتی هفته را متعادل آغاز کرد و شاخص کل در نیمه اول بازار، اطراف صفر تابلو حرکت می‌کرد. با این حال بازار در نیمه دوم جان گرفت و صعودی شد؛ به طوری که نماگر اصلی بازار در پایان معاملات رشدی ۰.۳۴ درصدی را به ثبت رساند و به دو میلیون و ۴۰ هزار واحد رسید.

نمادهای شاخص‌ساز عامل اصلی رشد بورس امروز بودند و سرخی بازار در نمادهای کوچک، بیشتر بود. همین موضوع باعث شده که شاخص کل هم‌وزن در خلاف جهت شاحص کل حرکت کند و افتی ۰.۱۱ درصدی را رقم بزند.

ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم در بازار امروز نسبت به روز گذشته با کاهش نسبی همراه بود و به چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. در این شرایط، سهامداران حقیقی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج کردند.

پیشتازی «شتران» در گروه پالایشی

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز نیز به روند صعودی خود ادامه دادند و شاخص این گروه با ثبت معاملاتی ۲۴۰ میلیارد تومانی، رشدی ۲.۰۵ درصدی را ثبت کرد. خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این صنعت نیز به حدود ۱۹ میلیارد تومان رسید. در این میان، بیشترین خروج پول مربوط به سهام شرکت پالایش نفت بندعباس با نماد شبندر بود که سهامداران حقیقی این نماد بیش از ۹.۵ میلیارد تومان از معاملات آن خارج کردند.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، ۹ نماد صعودی بودند و چهار نماد منفی خوردند. نماد پالایش نفت تهران (شتران) پس از آنکه امروز با اعلام ناظر بازار بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد، جهشی ۱۰.۱۲ درصدی را به ثبت رساند و نه تنها پرچمدار این گروه بود، بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشت.

پس از آن نیز نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) و پالایش نفت شیراز (شراز) با رشد به ترتیب ۴.۴ درصد و ۰.۵۴ درصدی، بیشترین رشد قیمت را در این گروه تجربه کردند.

از سویی دیگر نیز نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۲.۱۸ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۳۸ درصد و تجهیز نیروی ‌زنگان‌ (شزنگ) با ۰.۳۱ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

صعود کم‌جان نمادهای شیمیایی

سهامداران نمادهای گروه شیمیایی در معاملات امروز محتاط‌تر عمل کردند و معاملات در این صنعت متعادل‌تر از روزهای گذشته بود. با این حال روند صعودی شاخص گروه شیمیایی ادامه یافت و با رشد ۰.۶۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات این گروه در بازار امروز به ۳۳۶ میلیارد تومان رسید و ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  صعود بورس با موتور اخبار مثبت/ پتروپالایشی‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند

با وجود رشد شاخص گروه پتروشیمی، تعداد نمادهای منفی این صنعت در معاملات امروز بیشتر از نمادهای مثبت بود؛ به طوری که ۲۱ نماد رشد قیمت و ۴۵ نماد، افت قیمت را تجربه کردند.

در میان نمادهای صعودی، نماد گروه سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو) با ۴.۰۶ درصد، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۳.۹۱ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹۶ درصد رشد، بیشترین بازدهی را داشتند. در طرف دیگر اما نمادهای شرکت گلتاش (شگل)، صنایع ‌شیمیایی ‌سینا (شسینا) و ملی شیمی کشاورز (شملی) با افت به ترتیب ۴.۱۱ درصد، ۳.۷۵ درصد و ۲.۸۹ درصدی، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

گفتنی است، نماد وپترو که به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شده بود، به همراه شسینا که معاملات آن به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده بود، در بازار امروز بازگشایی شدند.

بازارگردان «فارس» دست به‌کار شد

وضعیت نمادهای پتروشیمی نیز در بازار امروز مشابه شیمیایی‌ها بود؛ به نحوی که ۹ نماد این صنعت افزایش قیمت داشتند و ۲۲ نماد نزولی بودند. نکته قابل توجه این گروه اما بازگشایی سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) پس از یک روز غیبت بود. تاپیکو پس از آنکه معاملات خود را از سر گرفت، در پایان زمان بازار رشدی ۳.۷۶ درصدی را رقم زد و از نمادهایی بود که بیشترین نقش را در رشد امروز شاخص کل ایفا کردند.

نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۶۵ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۳ درصد رشد نیز دیگر نمادهای صعودی گروه پتروشیمی بودند. با این حال، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۱۴ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۱۳ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۵۹ درصد نیز بیشترین افت قیمت را شاهد بودند.

دیگر نکته قابل توجه در معاملات امروز پتروشیمی‌ها عملکرد حقوقی‌های سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بود. فارس که در نیمه نخست بازار نزولی بود، در نیمه دوم با خرید حقوقی‌ها صعودی شد و در پایان رشدی ۰.۴۲ درصدی را تجربه کرد.

به نظر می‌رسد که تزریق پول بازارگردان فارس در ساعت ۱۱ بازار امروز مهم‌ترین اثر را در تغییر روند معاملات امروز این نماد داشت. به طوری که خالص ورود پول حقوقی به این نماد از ۱۳ میلیارد تومان گذر کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.