کد خبر : 4377
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 16:43

سبزپوشی بازار سهام در سومین روز هفته؛

صعود بورس با موتور اخبار مثبت/ پتروپالایشی‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند

صعود بورس با موتور اخبار مثبت/ پتروپالایشی‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند
مخابره شدن سیگنال‌های مثبت گوناگون به بازار سهام از جمله احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، سبب رشد 0.81 شاخص کل و سبزپوشی بورس امروز در بخش عمده صنایع شد.

به گزارش انرژی پرس، پس از رشد بی‌رمق بورس در معاملات روز گذشته به لطف حمایت از نمادهای شاخص‌ساز بازار، انتشار اخبار مثبت پیرامون بازار سهام سبب شد که بورس تهران رشدی قدرتمند را در معاملات روز جاری تجربه کند. طوری که شاخص کل بورس با افزایش ۱۶ هزار و ۲۳۵ واحدی معادل ۰.۸۱ درصد همراه شد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات روی سطح دو میلیون و ۱۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۱۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

سیگنال‌های مثبت بازار سبب شد که معامله‌گران حقیقی نیز روی خوشی به بازار امروز نشان دهند و ۸۲.۵ میلیارد تومان چول تازه نفس وارد معاملات کنند. با این حال، ارزش معاملات خرد با ثبت رقم سه هزار و ۱۲۲ میلیارد تومانی، همچنان در سطوح پایینی قرار دارد.

یکی از عوامل اصلی بهبود فضای بازار سهام در معاملات امروز، انتشار اخباری مبنی بر احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بود. خبری که بر اساس آن، کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت مصوب کرده است که شورای رقابت صرفا در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش نماید و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار شود. 

از آنجایی که شورای رقابت تاکنون متولی اصلی قیمت‌گذاری خودرو بوده، حالا با انتشار این خبر، سهامداران امیدوارند که تغییرات بزرگی از قیمت‌گذاری گرفته تا تولید و فروش، در صنعت خودروسازی ایجاد شود و همین امیدواری کافی بود تا نمادهای خودرویی به عنوان لیدر اصلی بازار عمل کنند و بورس را بالا بکشند.

از طرف دیگر، با تاکید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بر وجود نداشتن سندی مبنی بر دخالت ایران در جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، سایه جنگ بر سر بازار سرمایه، بار دیگر کمرنگ‌تر شد.

به علاوه، خبرهایی مبنی بر حمایت صندوق توسعه ملی از بازار نیز به گوش می‌رسد که البته به زعم بسیاری از کارشناسان، چنین اخباری به دلیل حجم پایین تزریق پول این صندوق به بازار در مقایسه با نیاز بازار، نمی‌توانند تاثیر چندانی بر شاخص کل داشته باشند.

صعود پتروشیمی‌ها با پیشتازی «پترول»

صنعت پتروشیمی همانند بخش عمده صنایع بورس، معاملات رو به بالایی در بازار امروز تجربه کردند. امروز ۲۱ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و تنها پنج نماد نزولی بودند. 

در این بین نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۳.۴۹ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با سه درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۸۳ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در طرف دیگر بازار اما اما سهامداران سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۰.۳ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۰.۱۳ درصد و پتروشیمی داراب (داراب) با ۰.۱ درصد افت، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری در روز جاری نیز به روند چند روزه خروج پول خود ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات این نماد در بازار امروز به سه هزار میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید:  بازگشت بورس به جاده رشد پس از ۳ هفته

استقبال حقیقی‌ها از سهام «شتران»

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز ناشی از فضای مثبت کلیت بازار صعودی بود؛ به نحوی که ۱۰ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد نفت پارس (شنفت) با ۱.۰۹ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۶ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۳۳ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۷۷ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۴۵ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۱.۷۴ درصد افزایش یافت و رشدی قابل توجه را رقم زد کرد. همچنین در بازار امروز ۸۶ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به حدود ۱.۷ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز از نماد پالایش نفت تهران استقبال کردند و سه میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که نماد نفت سپاهان (شسپا) بیشترین خروج پول از صنعت پالایشی را با مبلغ ۱.۹ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

تنها ۹ نماد شیمیایی منفی خوردند

رشد بورس امروز در معاملات صنعت محصولات شیمیایی نیز صادق بود و بخش عمده نمادهای این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۰.۳ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به ۲۰۳ میلیارد تومان رسید و حدود ۴.۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۴۹ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۹ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا، امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد قیمت پایانی این نماد رشدی ۵.۵۸ درصدی را ثبت کرد. نمادهای ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۶۲ درصد و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۰۵ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت کف (شکف) با ۱.۷۷ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۰.۷۴ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۰.۶۱ درصد افت قیمت، اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام گسترش نفت و گاز پارسیان رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از هفت میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد شنبه , ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

همش حرف م…….است بورس زیر پای صندوقها له شد