کد خبر : 3686
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 13:54

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی:

بدون توافق با آمریکا افزایش صادرات نفت شدنی نیست/ دولتمردان درباره‌ی فروش نفت دروغ می‌گویند

بدون توافق با آمریکا افزایش صادرات نفت  شدنی نیست/ دولتمردان درباره‌ی فروش نفت دروغ می‌گویند
دولت مدعی است که صادرات نفت افزایش‌یافته و به شرایط پیش از تحریم رسیده است. البته دولت‌مردان می‌گویند درآمدهای نفتی بیشتر خرج بدهی‌های دولت گذشته ‌شده است. بیژن نامدار زنگنه که هشت سال دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در رأس وزارت نفت بود معتقد است که «افزایش فروش نفت بدون برجام شدنی است، اما بدون توافق با آمریکا ممکن نیست.».

به گزارش انرژی پرس، بیژن نامدار زنگنه که در دولت هاشمی رفسنجانی، ۸ سال وزیر نیرو و در دولت خاتمی ۸ سال وزیر نفت و در دولت روحانی ۸ سال وزیر نفت بوده است، درباره اعداد و ارقام ارائه‌شده توسط دولت سیزدهم ، واکنش نشان داد و به تجارت نیوز گفت: «گویا دروغ برای مسئولان مالیات ندارد. این دروغ‌ها هرچقدر هم بزرگ باشند، باز هم مالیات ندارند. در مورد آمار مربوط به فروش و صادرات نفت دروغ می‌شنویم.»
او در پاسخ به این پرسش که در شرایط بدون برجام می‌توان نفت فروخت یا خیر؟ توضیح داد: «بدون احیای برجام هم می‌توان صادرات نفت را بالا برد، اما بدون توافق با آمریکا این امر شدنی نیست.»
با توجه به توضیحات زنگنه، اکنون از دولت انتظار می‌رود که پاسخ دهد آیا توافق پنهانی با آمریکا صورت گرفته است؟ اگر توافق صورت نگرفته، دولت چگونه توانسته تحریم‌های آمریکا را پشت سر بگذارد؟

آمار صادرات نفت
هفته گذشته اوپک گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ایران روزانه سه میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۱.۴ میلیون بشکه از آن در روز صادر می‌شود.
علی مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفتگو با تجارت نیوز تأکید کرد که همان آمار تولیدی که اوپک ارائه داده به صادرات تعلق می‌گیرد.
درآمد نفتی چقدر است؟
«تانکر ترکرز» نیز آمار صادرات نفت ایران در ۲۰ روز ابتدایی ماه جاری میلادی را منتشر کرد که نشان از صادرات روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت توسط ایران داشت. با توجه به اینکه اکنون قیمت نفت اوپک به محدوده ۹۵ دلار رسیده است، یعنی ایران باید روزانه ۲۰۹ میلیون دلار، ماهانه ۶.۲ میلیارد دلار و سالانه ۷۲.۲ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد. حتی اگر دولت نیمی از این درآمد را کسب کند، انتظار می‌رود که در سفره مردم گشایش ایجاد و نرخ ارز تثبیت شود. اما اکنون نه‌تنها نرخ ارز به شکل دستوری زیر ۵۰ هزار تومان نگه داشته شده، بلکه سفره مردم نیز در حال کوچک‌تر شدن است.

روایت یک کارشناس از درآمد نفتی
خبرگزاری ایسنا روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ مصاحبه‌ای با مهدی هاشم زاده به عنوان کارشناس حوزه انرژی انجام داد و مدعی شد که درآمد صادرات نفت در مرداد امسال معادل کل درآمد نفتی سال ۹۹ بوده است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ معادل با ۱۸.۳ میلیارد دلار بوده است. آیا در شرایط تحریم، دولت در یک ماه فقط از محل صادرات نفت، درآمد ۱۸.۳ میلیارد دلاری کسب کرده است؟ این روال که اگر در کل سال جریان داشته باشد، ایران سالانه فقط از محل فروش نفت باید ۲۲۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند!

بیشتر بخوانید:  رسوب چند صد هزار میلیارد تومانی در حساب وزارت نفت

تناقض درباره صادرات نفت
آمار صادرات نفت همخوانی با درآمدها ندارد. آمار مربوط به شرکت کپلر (شرکت متخصص پایش بازار نفت) میزان صادرات ایران در ماه اوت را یک‌میلیون و ۴۲۹ هزار بشکه در روز تخمین زده و علاوه بر این، در این ماه حدود ۱۵ میلیون بشکه از نفتی که در نفت‌کش‌هایش در دریا بود به چین منتقل‌شده‌اند. بر اساس برآورد کپلر از ابتدای سال ۱۴۰۲، ایران به‌طور متوسط روزانه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانت صادر کرده است. این در حالی است اواخر مردادماه، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس گفت که در چهار ماه اول امسال، تنها ۴۲ درصد درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه امسال محقق شد. به گفته درود منظور، در این مدت دولت باید ۲۴۸ هزار میلیارد تومان از صادرات نفت درآمد کسب می‌کرد، ولی تنها ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از این محل به خزانه واریز شد. وی در ادامه به نمایندگان اعلام کرد: صادرات ۱.۴ میلیون بشکه در روز دارد انجام می‌شود. ولی درآمد آن با توجه به شرایط تحریم با تأخیر در اختیارمان قرار می‌گیرد. بنابراین اعداد و ارقامی که مسئولان سعی در تفهیم آن به افکار عمومی دارند واقعی نیست. نفت عملاً با تخفیف‌های بالا فروخته ‌می‌شود. بازگرداندن پول نفت تخفیف‌دار هم در شرایط تحریم با تهاتر و روش‌های منسوخ‌شده صورت می‌گیرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.