کد خبر : 12857
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:39

کاهش اندک شاخص کل و هم‌وزن بورس؛

پیشتازی پتروشیمی‌های ممسنی و دهدشت در بورس ادامه دارد

پیشتازی پتروشیمی‌های ممسنی و دهدشت در بورس ادامه دارد
با وجود تداوم افت شاخص‌های بورسی، بازار امروز متعادل‌تر از روز گذشته بود و تعداد نمادهای پتروپالایشی صعودی افزایش یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از آنکه بورس تهران با افت قابل توجه در روز گذشته، به روند صعودی خود پایان داد، با تداوم افت شاخص‌های اصلی، روند نزولی بازار ادامه پیدا کرد. با این وجود، وضعیت بخش عمده صنایع، از جمله پتروپالایشی‌ها متعادل‌تر از روز گذشته بود.

نماگر اصلی بازار سهام پس از افت سه هزار و ۷۳۶ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد، سومین روز معاملاتی هفته را روی سطح و میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی به پایان رساند. در همین حین، شاخص کل هم‌وزن نیز افتی ۰.۰۹ درصدی را رقم زد.

در بازار روز جاری، ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران خرید و فروش شد تا به این ترتیب، ارزش معاملات خرد معادل سه هزار و ۹۱ میلیارد تومان ثبت شود. از سوی دیگر اما روند ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام متوقف شد و حقیقی‌ها به طور خالص، بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

تعادل به صنعت پتروشیمی بازگشت

صنعت پتروشیمی در بازار امروز، معاملات متعادل‌تری را نسبت به روزهای اخیر شاهد بود. به نحوی که در پایان معاملات، ۱۴ نماد این گروه صعودی بودند و ۱۵ نماد در سمت سرخ‌پوش بازار جای گرفتند. 

سهام پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با رشد ۲.۹۹ درصدی به روند صعودی خود ادامه داد و پیشتاز گروه پتروشیمی‌ها بود. پس از آن نیز دو نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۷ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۱۳ درصد رشد قیمت قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت به سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۰۵ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۴۶ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۱۵ درصد افت اختصاص یافت.

در روز جاری، سهام پتروشیمی نوری بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۰.۸ میلیارد تومان را به نام خود زد. در طرف دیگر نیز نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) قرار داشت که با ۳.۹ میلیارد تومان، متحمل بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی بود.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

در حالی که در معاملات روز گذشته، تنها یک نماد پالایشی توانست صعودی شود، در بازار امروز چهار نماد نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت شیراز (شراز)، نفت ایرانول (شرانل) و نفت سپاهان (شسپا) با رشد به ترتیب، ۰.۳۵ درصد، ۰.۰۸ درصد، ۰.۰۶ درصد و ۰.۰۴ درصدی سبزپوش شدند.

بیشتر بخوانید:  پایان سرخ بورس در پاییز/ موج خروج حقیقی‌های بورس از سهام پالایشگاه اصفهان

در طرف دیگر بازار هفت نماد پالایشی شاهد کاهش قیمت بودند که در این میان، شدیدترین افت مربوط به نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۹۸ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۹۵ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۸ درصد بود.

به این ترتیب بورس امروز در نمادهای پالایشی متعادل‌تر بود و شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان معاملات حدود ۰.۰۴ درصد افت کرد. همچنین با معامله ۱۱۴ میلیارد تومان نماد پایلایشی، خالص خروج پول حقیقی از این گروه حدود ۱۳ میلیارد تومان بود.

بررسی معاملات گروه فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۶ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول در این گروه را به خود اختصاص داد. حقیقی‌های پالایش نفت تهران (شتران) نیز با خارج کردن ۶.۲ میلیارد تومان پول از این نماد، بیشترین خروج پول را رقم زدند.

پیشتازی شیمیایی رنگین در میان هم‌گروهی‌ها

وضعیت در گروه شیمیایی نسبت به روز گذشته بهبود پیدا کرد و تعداد نمادهای صعودی در این صنعت، از نزولی‌ها پیشی گرفت. شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز پس از معاملاتی ۳۰۸ میلیارد تومانی، ۰.۰۲ درصد رشد کرد. اشخاص حقیقی نیز حدود ۲۲ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در معاملات امروز شیمیایی‌ها، ۳۱ نماد بازدهی مثبت داشتند و ۲۸ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی برای سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۷۲ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۴۹ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۱.۹۵ درصد بود. بیشترین افت قیمت نیز به نمادهای گلتاش (شگل) با ۴.۹ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۲.۵ درصد و کلرپارس (شلرد) با ۲.۱۳ درصد تعلق یافت.

همچون بیشترین رشد قیمت، لقب بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز به سهام شرکت شیمیایی رنگین رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شرنگی کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام پلیمر آریا ساسول (آریا) به مبلغ ۶.۶ میلیارد تومان صورت گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.