کد خبر : 6879
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 15:18

پایان سرخ بورس در پاییز/ موج خروج حقیقی‌های بورس از سهام پالایشگاه اصفهان

پایان سرخ بورس در پاییز/ موج خروج حقیقی‌های بورس از سهام پالایشگاه اصفهان
بازار سهام درآخرین روز معاملاتی هفته جاری به روند صعودی خود پایان داد و شاخص کل افتی 0.07 درصدی را ثبت کرد. بخش عمده نمادهای شیمیایی و پتروشیمی نیز همسو با شاخص کل، نزولی شدند.

به گزارش انرژی پرس، با وجود اینکه بورس تهران از ابتدای هفته جاری، روندی رو به بالا را آغاز کرده بود، در معاملات آخرین روز هفته، در خلاف جهت این روند حرکت کرد و سرخ‌پوش شد. این افت در حالی رخ داد که بخش عمده نمادها در صنایع محصولات شیمیایی و پتروشیمی با کلیت بازار همراه شدند و افت قیمت را تجربه کردند. این در حالیست که پالایشی‌ها توانستند به صعود خود ادامه داده و با لباس سبز به استقبال هفته آینده بروند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز افتی هزار و ۶۲۹ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد را به ثبت رساند و روی پله دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحدی به معاملات این هفته پایان داد. این افت درنمادهای کوچک و متوسط بازار شدیدتر بود و همین موضوع سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن، افتی ۰.۲ درصدی را رقم بزند.

با جابجایی ۷.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد در بازار امروز باز هم کاهشی بود و به چهار هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌های بازار بیش از ۳۲۵ میلیارد تومان پول از بازار امروز خارج کردند.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

معاملات امروز پتروشیمی با تعادلی نسبی همراه شد اما زور نمادهای منفی به مثبت‌ها چربید. طوری که ۱۲ نماد این گروه صعودی بودند، ۱۴ نماد منفی خوردند و پنج نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

سهام شرکت‌های پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و پتروشیمی پارس (پارس) با رشد به ترتیب ۲.۴۸ درصد، ۲.۳۴ درصد و ۰.۵۲ درصدی بیشترین بازدهی را در گروه پتروشیمی به خود اختصاص دادند. در طرف مقابل نیز نماد شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، زاگرس و تخت جمشید بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ شصفها ۱.۹۶ درصد افت کرد، زاگرس ۱.۹۱ درصد ریخت و شجم نیز با کاهش قیمت ۱.۵۷ درصدی به استقبال هفته آینده رفت.

پتروشیمی پارس علاوه بر اینکه یکی از نمادهای پتروشیمی با بیشترین رشد قیمت در بازار امروز بود، بالاترین میزان تزریق پول حقیقی در بازار امروز این صنعت را نیز به نام خود و میزبان حدود هشت میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود. در سوی دیگر اما سهامداران حقیقی بیش از ۸.۳ میلیارد تومان از سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) خارج کردند.

خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

نمادهای پالایشی که از ابتدای این هفته روندی صعودی را آغاز کرده‌اند، امروز نیز به صعود خود ادامه دادند؛ طوری که شاخص این گروه رشدی ۰.۱۹ درصدی را رقم زد. همچنین با خرید و فروش ۲۲۴ میلیون برگه سهم، ارزش معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی به ۱۷۷ میلیارد تومان رسید و حدود ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  بلایی که بر سر متانول آوردیم، بر سر «PDH/PP» نیاوریم

در معاملات امروز پالایشی‌ها، قیمت پایانی هشت نماد صعودی شد، چهار شاهد افت بودند و قیمت یک نماد نیز تغییری نکرد. در این میان، نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۱۸ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۶۵درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۶۵ درصد بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت)، نفت پارس (شنفت) و پالایش نفت تهران (شتران) با کاهش قیمت به ترتیب ۰.۶۵ درصد، ۰.۵۵ درصد و ۰.۱۸ درصدی مواجه شدند.

در معاملات امروز گروه فرآورده‌های نفتی، پالایش نفت اصفهان (شپنا) بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۱۶.۲ میلیارد تومان را تجربه کرد. این درحالیست که بیشترین ورود پول حقیقی در نماد شراز رخ داد که حقیقی‌ها ۲.۲ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند.

خروج پول ۲۱.۲ میلیارد تومانی از سهام «شیران»

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سوی قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۰۳ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۳۵۷ میلیارد تومان رقم خورد و سهامداران حقیقی حدود ۷۰ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام ۱۲ شرکت شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۱۴ نماد شیمیایی بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی فارس (شفارس)، صنایع شیمیایی و کود زنجان (زنجان) و شیمیایی رنگین (شرنگی) تعلق یافت که به ترتیب، ۳.۲ درصد، ۰.۶۷ درصد و ۰.۴۶ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، پلی اکریل ایران (شپلی) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۳.۲۹ درصد، ۲.۷۲ درصد و ۲.۶۶ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

گفتنی است در بازار امروز سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی معادل ۲۱.۲ میلیارد تومان را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.