کد خبر : 2289
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 9:30

مدیرفنی و مهندسی پتروشیمی پارس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

بلایی که بر سر متانول آوردیم، بر سر «PDH/PP» نیاوریم

بلایی که بر سر متانول آوردیم، بر سر «PDH/PP» نیاوریم
سیاوش میرحاجی گفت: نگران افزایش ۱۵ واحد «PDH/PP» در کشور نیستم بلکه نگران گریدهای این واحدها هستم. اگر گریدهای محدودی در این بخش داشته‌ باشیم، شاهد تکرار نرخ‌شکنی و اتفاقاتی که برای متانول‌سازان ایرانی در چین رخ داد، خواهیم بود.

انرژی پرس_زنجیره ارزش یکی از چالش‌های مهم صنعت پتروشیمی ایران است. مصوبه اخیر هیات دولت درباره‌ی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیر آن بر پتروشیمی‌های متانول‌ساز بیش از گذشته اهمیت تکمیل زنجیره ارزش را در این صنعت نشان داد. سیاوش میرحاجی، مدیرفنی و مهندسی پتروشیمی پارس در گفت‌وگو با «انرژی پرس» با اشاره به اینکه مطالعات تکمیل زنجیره ارزش این پتروشیمی در سال ۹۹ انجام شده است، گفت: سالانه ۸۷۰ هزار تن  پروپان تولید و تولید صادر می‌کنیم. درحال حاضر بالاترین بازگشت سرمایه مربوط به تکمیل زنجیره «PDH/PP» است در این زنجیره محصول پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن تبدیل می‌شود.  یکدر پتروشیمی پارس یک واحد ۶۰۰ هزار تنی «PDH» و دو واحد «PP» طراحی و برنمه‌ریزی کرده‌ایم. در طرح‌های توسعه‌ پتروشیمی، زمین، سرمایه و لایسنس عوامل اصلی و تاثرگذار هستند. باتوجه به اعتبار پتروشیمی پارس در بازار سرمایه و صادراتی بودن محصولاتش ، تامین مالی پروژه بسیار راحت‌تر از دیگر پتروشیمی‌ها بود.

میرحاجی افزود: سخت‌ترین بخش تامین زمین طرح به دلیل محدودیت در منطقه بود. با کمک همکاران و دوستان توانستیم شرکت ملی پتروشیمی را قانع کنیم در فاز دو منطقه عسلویه به طرح پتروشیمی پارس زمین اختصاص دهند. این زمین در منطقه خوبی قرار گرفته به همین دلیل نیاز به یوتیلتی مستقل ندارد چراکه نزدیک شرکت دماوند است و می‌توان بحث یوتیلیتی را از آنجا تامین کنیم همچنین در بحث خوراک نیز مسئله‌ای نداریم. درحال حاضر طرح‌های مطالعاتی انجام شده و زیرساخت‌ها آماده شده‌اند. مناقصه برگزار و پیمانکاران طرح مشخص شده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه اگر بازار را خوب مطالعه کنیم، می‌توانیم گریدهایی از «PP» را تولید کنیم که تا ۵۰ سال آینده بازار خوبی داشته باشند، یادآور شد:یک تفکر اشتباه وجود دارد که هرچه تولید می‌کنیم باید صادر شود. گریدهایی موجود در ایران بسیار محدود هستند. در «PDH/PP» می‌توانیم با تکمیل زنجیره ارزش آن با ایجاد ارزش افزوده بسیار  بالاتر به اقتصاد کشور کمک کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید:  آغاز ارسال آزمایشی محصول اتان بیدبلند خلیج فارس به پتروشیمی گچساران

میرحاجی درباره‌ی بازار محصولات پتروشیمی ایران عنوان کرد: بازارهای اوراسیا و آفریقا بستر خوبی برای محصولات پتروشیمی کشور است اکر بتوانیم با تکمیل زنجیره ارزش، مزیت رقابتی در این بازارها را حفظ کنیم. مطمِن هستم اگر به سمت تکمیل زنجیره ارزش «PDH/PP» حرکت کنیم؛ واحدهای «PDH/PP» چین که درحال حاضر خوراک پروپان خود را از ما دریافت می‌کنند، از سرویس خارج می‌شوند. اگر امروز این طرح‌ها به درستی اجرا شود در کمتر از یک دهه شاهد این اتفاق خواهیم یود.

مدیرفنی و مهندسی پتروشیمی پارس در پایان گفت: نگرانی‌هایی از افزایش ناگهانی طرح‌ها و واحدهای «PDH/PP» وجود دارد اما نگرانی من افزایش ۱۵ واحد «PDH/PP» در کشور نیست بلکه نگران گریدهای این واحدها هستم.اگر گریدهای محدودی در این بخش داشته‌ باشیم، شاهد نرخ‌شکنی در بازارهای جهانی خواهیم بود. به جای اینکه هم‌زمان به‌دنبال توسعه پایین‌دست در کشور باشیم به بازار چین چشم بدوزیم. دقیقا مشابه اتفاقی که برای متانول‌سازان ایرانی در چین رخ داد برای «PDH/PP» نیز رخ دهد، مدیران این صنعت باید هوشمندانه عمل کنند و روی بازار و گریدهای آن مطالعات کارشناسی انجام دهند تا شاهد نرخ‌شکنی و زیان‌ده شدن این محصولات نباشیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.