کد خبر : 11342
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 14:04

بورس با لباس سبز به استقبال بهار رفت

رشد ۸۸ درصدی نمادهای بورس در روز پایانی ۱۴۰۲

رشد ۸۸ درصدی نمادهای بورس در روز پایانی ۱۴۰۲
پس از آنکه بورس تهران در معاملات روز گذشته به افت خود پایان داد و در مسیر صعودی قرار گرفت، بازار سهام در آخرین روز معاملاتی سال 1402 عملکردی مطلوب را رقم زد و سبزپوش به استقبال سال پیش‌رو رفت.

به گزارش اختصاصی  انرژی پرس، در این میان، وضعیت سه صنعت پتروپالایشی نیز قابل توجه بود و تنها هفت نماد در این صنایع شاهد افت قیمت بودند.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال رشدی ۳۴ هزار و ۶۸۷ واحدی معادل ۱.۶۱ درصد را ثبت کرد و روی پله دو میلیون و ۱۹۵ هزار و واحدی به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز صعودی قابل توجه را رقم زد و با رشدی ۱.۲ درصدی همراه شد.

مطابق انتظارات، ارزش معاملات خرد در بازار امروز نیز چنگی به دل نمی‌زد؛ طوری که پس از رد و بدل شدن ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران، رقم ارزش معاملات خرد به کمی بیشتر از سه هزار میلیارد تومان رسید.

معاملات پررونق پتروشیمی‌ها در روز پایانی

امروز نمادهای پتروشیمی در غیاب سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عملکرد خوبی از خود بجا گذاشتند و ۲۵ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات در سال آینده رفتند. در این بین نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۴.۳۸ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۳.۷۶ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران تنها سه نماد گروه پتروشیمی شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در بین آنها، سه نماد پتروشیمی شازند (شاراک) با ۰.۶۸ درصد، پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۳۵ درصد و پتروشیمی داراب (داراب) با ۰.۱۲ درصد، بیشترین افت قیمت را ثبت کردند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود؛ به ‌طوری که حقیقی‌ها ۶ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند.

افزایش ۲.۶۸ درصدی شاخص پالایشی‌ها

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز همسو با فضای کلی بازار صعودی بود؛ به نحوی که ۱۲ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۱ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شد.

در بین نمادهای صعودی نیز سهام نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۵۲ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳.۸۳ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳.۴۷ درصد، بیشترین بازدهی مثبت در گروه پالایشی را به نام خود زدند.

بیشتر بخوانید:  بورس در سرازیری/ پتروپالایشی‌ها جانی برای صعود ندارند

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۲.۶۸ درصد صعود کرد و ارزش معاملات در این گروه به بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز از معاملات صعودی گروه پالایشی استقبال کردند تا خالص ورود پول این افراد در بازار امروز به بیش از چهار میلیارد تومان برسد.

گفتنی است که نماد پالایش نفت بندرعباس در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه را تجربه کرد؛ به نحوی که ۶.۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات شبندر شد. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول در این گروه به سهام پالایش نفت اصفهان و با رقم ۱۰.۴ میلیارد تومانی تعلق یافت.

شپاکسا در صدر پربازده‌های شیمایی

رشد بورس امروز در معاملات صنعت محصولات شیمیایی نیز صادق بود و بخش عمده نمادهای این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۰.۵ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت از ۱۹۴ میلیارد تومان عبور کرد و بیش از ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۵۳ سهم رو به بالا حرکت کردند و بدون در نظر گرفتن نمادهای پتروشیمی، سهام شرکت تولی پرس (شتولی) با افت ۳.۹۹ درصدی که رقم زد، تنها سرخ پوش گروه شیمیایی‌ها بود.

در میان نمادهای صعودی سهام شپاکسا با افزایش ۶.۹۶ پربازده‌ترین نماد گروه شیمیایی‌ها لقب گرفت. نمادهای صنعتی ملی دوده فام (شصدف) با ۴.۲۷ درصد صنایع شیمایی فارس (شفارس) با ۴.۲۴ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت تولی پرس (شتولی) با ۳.۹۹ درصد، لعاب ایران (شلعاب) با ۰.۷۶ درصد اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام معدنی املاح رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی حدود دو میلیارد تومان وارد معاملات نماد شاملا کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.