کد خبر : 5685
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 15:26

بورس در سرازیری/ پتروپالایشی‌ها جانی برای صعود ندارند

بورس در سرازیری/ پتروپالایشی‌ها جانی برای صعود ندارند
بورس امروز به مسیر خود در هفته گذشته ادامه داد و بار دیگر نزولی شد. بازار نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز همچنان چنگی به دل نمی‌زند.

به گزارش انرژی پرس، آغاز معاملات بورس تهران در آخرین هفته آبان ماه ۱۴۰۲ با تداوم روند نزولی شاخص‌های اصلی بازار سهام همراه بود. در این میان، معاملات سهام در صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز تفاوت چندانی را روزهای معاملاتی قبل نداشت و بخش اعظم نمادهای حاضر در این سه صنعت، هفته جدید را با افت قیمت آغاز کردند.

افت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از همان ابتدای بازار امروز آغاز شد و با کاهش ۱۰ هزار و ۳۱۵ واحدی شاخص کل به پایان رسید. به این ترتیب، شاخص کل بورس با افتی ۰.۵۱ درصدی، در سطح دو میلیون و ۲۸ هزار واحدی ایستاد. از سوی دیگر اما، شاخص کل هم‌وزن بورس افت اندکی را تجربه کرد و حدود ۰.۰۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز، حجم معاملات سهام و حق تقدم سهام بار دیگر کاهشی شد و به ۵.۹ میلیارد برگه سهم رسید. به این ترتیب ارزش معاملات خرد نیز رقم سه هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و در سطوح قبلی خود باقی ماند. به علاوه، میزان خروج پول از بازار سهام خفیف‌تر از روزهای گذشته بود و معادل حدود ۱۵ میلیارد تومان رقم خورد.

استقبال سهامداران حقیقی از پتروشیمی نوری

معاملات بورس امروز در گروه پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و باز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به طور دقیق‌تر، هفت نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۲ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۴.۶۹ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۹ درصد و پتروشیمی اراک (شاراک) با ۰.۸ درصد رشد قیمت بود.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۲۶ درصد، پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۱.۰۸ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با یک درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، بیشترین ورود خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به ترتیب به سهام دو شرکت پتروشیمی نوری و پتروشیمی پردیس اختصاص یافت. طوری که حقیقی‌ها به ورود پول ۹.۷ میلیارد تومانی به استقبال نوری رفتند و ۳.۷ میلیارد تومان از شپدیس خارج کردند.

خروج پول از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

روند معاملات در اولین روز هفته به نحوی پیش رفت که در صنعت فرآورده‌های نفتی، نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۳۷ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و سهامداران ۱۰ نماد دیگر این گروه شاهد افت قیمت دارایی خود بودند. البته سهام دو شرکت نفت پارس (شنفت)  نفت ایرانول (شرانل) نیز روی صفر تابلو به معاملات امروز خود پایان دادند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی غدیر با نماد «شغدیر» به بازار اول بورس رسید

بیشترین افت قیمت در بین نمادهای گروه پالایشی مربوط به سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و پالایش نفت تهران (شتران) بود که به ترتیب کاهش قیمت ۱۵.۶ درصد، ۱.۳۴ درصد و ۱.۲۱ درصدی را تجربه کردند.

به این ترتیب، در پایان زمان بازار امروز شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی به ارزش تنها حدود ۸۰ میلیارد تومان و خروج پول ۲۴.۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی در حدود یک درصد را رقم زد.

گفتنی است که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز باز هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بود. طوری که خالص خروج پول از این نماد از ۱۳ میلیارد تومان گذر کرد. گفتنی است که بازارگردان شپنا و شرکت توسعه سرمایه رفاه، از سهامداران عمده این نماد، هر یک نزدیک به ۱.۲ میلیون برگه سهم شپنا را خریداری کردند.

عقب‌نشینی شیمیایی‌ها ادامه یافت

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند. امروز در این صنعت کمتر از ۲۲۸ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۱۷.۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۱۴ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۴۵ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. همچنین سه نماد نیروکلر (شکلر)، صنعتی دوده فام (شصدف) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با رشد به ترتیب، ۳.۹۴ درصد، ۳.۱۷ درصد و ۲.۷۳ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای گلتاش (شگل) با ۳.۰۹ درصد، ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۳.۷ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۸۳ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند. همچنین این افت در سهام شلرد در حالی رخ داد که این نماد در معاملات امروز پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و با اعلام ناظر بازار بازگشایی شده بود.

لازم به ذکر است که سهام شرکت کربن ایران که با نماد شکربن در بازار سهام معامله می‌شوند، در بین همه نماد شیمیایی بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ حدود چهار میلیارد تومان را تجربه کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.