کد خبر : 6388
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 14:19

صعود پتروپالایشی‌ها با وجود افت شاخص کل؛

خروج پول حقیقی‌ها از سهام پالایشگاه اصفهان

خروج پول حقیقی‌ها از سهام پالایشگاه اصفهان
با وجود استراحت شاخص کل بورس در معاملات امروز، شاخص گروه‌های پالایشی، شیمیایی و پروشیمی موفق شدند که به روند صعودی خود ادامه دهند. طوری که نماد «شتران» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس امروز بجا گذاشت.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه در روزهای اخیر، روندی صعودی را در پیش گرفته و رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود، امروز اصلاحی اندک را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد نیز همسو با این افت، شاهد کاهش نسبی بود. نکته قابل توجه اما تداوم رشد نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی با وجود افت کلیت بازار بود. طوری که نمادهای پالایش نفت تهران (شتران)، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( فارس) بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد شاخص کل از خود بجا گذاشتند.

شاخص کل بورس، معاملات امروز را صعود آغاز کرد اما طولی نکشید که وارد روندی نزولی شد و تا پایان بازار به این روند ادامه داد. طوری که نماگر اصلی بازار با افت پنج هزار و ۴۵۲ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد، در سطح دو میلیون و ۱۷۱ هزار واحدی به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت. شاخص هم‌وزن نیز هم جهت با شاخص کل حرکت کرد و ۰.۰۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز پس از رد و بدل شدن ۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم به پنج هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان رسید. روند تزریق پول افراد حقیقی به بورس نیز امروز پاین یافت و خالص خروج حقیقی به حدود ۳۷۲ میلیارد تومان رسید.

خروج پول ۱۲.۵ میلیاردی از سهام پترول

معاملات صنعت پتروشیمی در مقایسه با روز گذشته با افت نسبی همراه شد و بخش عمده نمادهای این گروه، وارد روندی نزولی شدند. در بازار امروز ۱۱ نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و ۱۷ نماد در سمت منفی بازار معامله شدند. در این بین، دو نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۷۹ درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۶۱ درصد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۰.۸۷ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۶۹ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۲۳ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۲۲ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد پترول، در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی را درمیان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد، بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر اما پتروشیمی جم با ورود پول ۱۴.۳ میلیارد تومانی، شاهد بیشترین استقبال از سوی سهامداران حقیقی بود.

بیشتر بخوانید:  بورس در مدار صعود به تعطیلات رفت

حقیقی‌ها باز هم به «شپنا» پشت کردند

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است که بخش عمده نمادهای این گروه در بازار امروز صعودی بودند؛ به طوری که هفت نماد شاهد رشد قیمت بودند و پنج نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان با رشدی ۰.۲۴ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی اما ۷.۳ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۶ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۶۵ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۷۳ درصد شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند. در طرف دیگر بازار نیز سهام پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۴۸ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۵ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۲۳ درصد بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی شپنا، امروز نیز حدود ۱۲ میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند. در مقابل اما سهام نفت سپاهان (شسپا) شاهد بیشترین ورود پول حقیقی‌ها به مبلغ ۳.۶ میلیارد تومان بود.  

رشد شاخص شیمیایی با وجود افت کلیت بازار 

با وجود افت کلیت بازار و همچنین بخش عمده نمادهای شیمیایی، شاخص این گروه رشدی ۰.۱۴ درصدی را رقم زد. در بازار امروز ۱۵۶ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و سهامداران حقیقی بیش از هفت میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۲۶ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۲۹ نماد متحمل افت قیمت شدند. قیمت پایانی پنج نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

نمادهای صنایع صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۸۲ درصد، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۲.۴۱ درصد و گلتاش (شگل) با ۲.۳۹ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. از سوی دیگر اما شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۲.۷۳ درصد بود و نمادهای پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۴۱ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۲۴ درصد نیز در ادامه این لیست قرار گرفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.