کد خبر : 7878
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 15:07

تداوم الاکلنگ‌سواری شاخص‌های بورس/ نفت پاسارگاد پیشتاز گروه پالایشی شد

تداوم الاکلنگ‌سواری شاخص‌های بورس/ نفت پاسارگاد پیشتاز گروه پالایشی شد
همسو با بهبود معاملات بازار سهام، صنایع پتروپالایشی بورس نیز توانستند به صعود خود ادامه داده و روی مدار صعودی به استقبال هفته آینده بروند.

به گزارش انرژی‌پرس، روند نوسانی بازار سهام با رشد شاخص‌های اصلی بازار در روز جاری نیز ادامه یافت تا بازار به درجا زدن‌های خود ادامه دهد. در این میان، صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز از گروه‌هایی بودند که با لباس سبز به استقبال معاملات هفته آینده رفت.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات امروز رشدی ۱۴ هزار و ۵۹۲ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز ۰.۶۱ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

به علاوه، معامله‌گران در بازار امروز ۸.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین خود دست به دست کردند تا ارزش معاملات خرد بازار امروز به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد. حقیقی‌ها نیز به طور خالص بیش از ۶۵ میلیارد تومان در بازار امروز تزریق کردند.

بهبود محسوس معاملات در گروه پتروشیمی

در معاملات امروز صنعت پتروشیمی ۱۹ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و تنها ۱۲ نماد نزولی بودند. یک نماد ریز روی صفر تابلو به معاملات پایان داد.

در بین نمادهای پتروشیمی صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۱.۷۹ درصد، پتروشیمی تخت‌جمشید (شجم) با ۱.۵۲ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۰.۹۵ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در مقابل اما سهامداران سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۸۸ درصد، پتروشیمی فرابی (شفارا) با ۰.۷۶ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۶۹ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد پتروشیمی جم با ورود پول حقیقی ۳.۶ میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بوده است. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی (نوری) بیشترین خروج پول به مبلغ حدود ۱۳.۷ درصد را به نام خود زدند.

خروج پول حقیقی از پالایشگاه اصفهان ادامه یافت

با بهبود فضای کلی بازار، وضعیت نمادهای پالایشی نیز سبت به روزهای گذشته بهتر بود. به نحوی که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی رشدی ۱.۰۹ درصدی را شاهد بود. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت ۱۳۵.۴ میلیارد تومان ثبت شد و خالص ورود پول حقیقی به نمادهای پالایشی معادل حدود ۵۸۵ میلیون تومان رقم خورد.

بیشتر بخوانید:  آغاز سرد بورس در زمستان/ توقف سهام پتروشیمی نوری برای برگزاری مجمع

در معاملات امروز پالایشی‌ها، ۶ نماد افزایش قیمت داشتند، پنج نماد منفی خوردند و دو نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت برای سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۶۵ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۲۹ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۰۸ درصد بود. از سوی دیگر اما سه نماد نفت پارس (شنفت) با ۰.۸۱ درصد، نفت ایرانول (شسپا) با ۰.۵۱ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۷ درصد افت، سه نماد پالایشی با بیشترین افت قیمت بودند.

به علاوه، بررسی تابلو معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که شبندر علاوه بر رشد قیمت، در جذب پول حقیقی نیز برتری داشته و حقیقی‌ها ۶.۷ میلیارد تومان وارد این نماد کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۳.۶ میلیارد تومانی باز هم مربوط به سهام پالایش نفت اصفهان با نماد (شپنا) بود.

تزریق پول ۳۷.۴ میلیاردی به نماد «پارسان»

در ادامه بهبود وضعیت نمادهای شیمیایی در بازار روز گذشته، امروز هم بخش عمده این نمادها به روند صعودی خود ادامه دادند تا شاخص این گروه در پایان معاملات با رشد ۰.۶۹ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به بیش از ۳۷۲ میلیارد تومان رسید. خالص ورود پول حقیقی به این صنعت نیز از ۴.۵ میلیارد تومان عبور کرد.

امروز ۴۳ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۱۹ نماد نیز در سمت منفی بازار قرار گرفتند. سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با رشد ۶.۹۶ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد و نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۴.۲۹ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۳.۱۱ درصد رشد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

در طرف دیگر بازار، شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، کف (شکف) و ملی شیمیایی کشاورز (شملی) به ترتیب ۱.۷ درصد، ۱.۲ درصد و ۰.۸۹ درصد کاهش قیمت داشتند و بیشترین افت را به نام خود زدند.

گفتنی است که نماد شرکت نفت و گاز پارسیان در بازار امروز گروه شیمیایی بیشترین ورود پول حقیقی به میزان ۳۷.۴ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.