کد خبر : 6969
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 15:23

آغاز سرد بورس در زمستان/ توقف سهام پتروشیمی نوری برای برگزاری مجمع

آغاز سرد بورس در زمستان/ توقف سهام پتروشیمی نوری برای برگزاری مجمع
با وجود افت اندک شاخص کل بورس در نخستین روز معاملاتی دی ماه 1402، شاخص کل هم‌وزن در بازار امروز صعودی شد. پتروپالایشی‌ها نیز وضعیتی متعادل داشتند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در نخستین روز زمستانی خود، به روند نزولی روز چهارشنبه هفته گذشته ادامه داد و افتی اندک را تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که بر خلاف روز گذشته، بخش عمده نمادها در صنعت پالایشی با کلیت بازار همراه شدند و افت قیمت را تجربه کردند اما بیشتر نمادهای پتروشیمی و شیمیایی، رشد کردند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بازار امروز با افتی ۰.۰۸ درصدی معادل هزار و ۸۷۴ واحد به پایان رساند. به این ترتیب، شاخص کل بورس روی سطح دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی به استقبال روز آینده رفت. از سوی دیگر اما وضعیت بهتر نمادهای کوچک و متوسط نسبت به نمادهای بزرگتر سبب شد که شاخص کل هم‌وزن در بازار امروز رشدی ۰.۰۶ درصدی داشته باشد.

از سویی دیگر، ارزش معاملات خرد در بازار امروز در سطح چهار هزار و ۴۱۸ میلیارد تومانی تثبیت شد و اشخاص حقیقی نیز به طور خالص ۱۵۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

نماد پتروشیمی بوعلی سینا متوقف شد

بورس امروز در صنعت پتروشیمی وضعیتی متعادل داشت؛ به نحوی که ۱۱نماد این گروه صعودی بودند، ۱۳ نماد منفی خوردند و ۶ نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) و پتروشیمیدهدشت (دهدشت) با رشد به ترتیب ۲.۹۶ درصد، ۲.۹۴ درصد و ۲.۸۱ درصد بیشترین بازدهی را در میان نمادهای پتروشیمی به خود اختصاص دادند. در مقابل اما بیشترین افت به نمادهای پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر)با ۳.۵۷ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۰۹ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۷۶ درصد رسید.

به علاوه در بازار امروز، پتروشیمی پردیس (شپدیس) ورود پول ۶.۷ میلیارد تومان اشخاص حقیقی را شاهد بود که بیشترین میزان در گروه پتروشیمیمحسوب می‌شود.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز نماد ‌شرکت پتروشیمی نوری (نوری) به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، متوقف شد تا در معاملات فردا غایب باشد.

نماد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) نیز دیگر نمادی بود که با دستور ناظر بازار و با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد.

خروج پول ۳۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از پالایشگاه اصفهان

نمادهای پالایشی پس از رشدی که در هفته گذشته تجربه کردند، امروز به سمت منفی بازار متمایل بودند؛ ‌طوری که پنج نماد صنعت فرآورده‌های نفتی با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند و هشت نماد شاهد افت قیمت بودند. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی در بازار امروز ۰.۲۶ درصد افت کرد. همچنین ارزش معاملات نمادهای این صنعت در بازار امروز ۱۳۴.۷ میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی بیش از ۴۱ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس/ همه نمادهای پتروشیمی منفی خوردند

بیشترین رشد قیمت سهام در میان نمادهای پالایشی به نماد نفت ایرانول(شرانل) رسید و این نماد افزایش قیمتی ۱.۷۸ درصدی را تجربه کرد. نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز) و نفت سپاهان (شسپا) نیز با رشد به ترتیب ۱.۶۸ درصد و ۰.۶ درصدی، پس از شرانل بیشترین رشد قیمت را رقم زدند.

از سوی دیگر اما نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۳۶ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۴۵ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۶۸ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و متحمل بیشترین افت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

لازم به ذکر است که نماد شپنا در معاملات امروز پالایشی‌ها، بار دیگربیشترین خروج پول حقیقی را به مبلغ حدود ۳۰.۳ میلیارد تومان شاهد بود. از طرفی دیگر، بیشترین ورود پول با رقمی ۴.۶ میلیارد تومانی به نماد شرانلرسید.

استقبال حقیقی‌ها از «پارسان» ادامه دارد

با وجود اینکه بخش عمده نمادهای شیمیایی در بازار امروز منفی بودند،شاخص این گروه رشدی ۰.۰۵ درصدی را رقم زد. در بازار امروز ۳۴۰ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و سهامداران حقیقی بیش از ۳۲ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۲۴ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۲۹ نماد متحمل افت قیمت شدند. قیمت پایانی ۹ نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۷۵ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۸۷ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۱.۵۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. از سوی دیگر اما شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با نماد شمواد شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۲.۸ درصد بود و نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر(شوینده) با ۲.۶۴ درصد و تولی پرس (شتولی) با ۱.۹۴ درصد نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

در بازار امروز نماد گسترش نفت و گاز پارسان، بار دیگر بیشترین ورود پول حقیقی در گروه خود را تجربه کرد و حقیقی‌ها با ۷.۲ میلیارد تومان پول تازه نفس از نماد پارسان استقبال کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.