کد خبر : 12913
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 13:46

بورس برای سومین روز متوالی عقب‌نشینی کرد؛

نفت ایرانول؛ تنها نماد صعودی گروه پالایشی بورس

نفت ایرانول؛ تنها نماد صعودی گروه پالایشی بورس
با تداوم روند نزولی بورس برای سومین روز متوالی، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی بورس منفی خوردند و تنها یک نماد پالایشی توانست از این افت در امان بماند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با تداوم روند نزولی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس در یازدهمین روز از اردیبهشت ماه، بازار سهام به روند نزولی خود ادامه داد و حدود ۷۶ درصد از نمادهای بورسی در مدار نزولی قرار گرفتند. نمادهای سه صنعت پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز از این شرایط مستثنی نبودند و شاخص‌های این صنایع نیز نزولی شدند.

تابلوی معاملات امروز نشان می‌دهد که نماگر اصلی بازار سهام با افت ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحدی معادل ۰.۵۴ درصد در بازار امروز، کار خود را روی سطح دو میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی به پایان رسانده است. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۰.۸ درصدی، به معاملات آخرین روز هفته رفت.

در بازار امروز، تنها ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد و همین موضوع، کاهش ارزش معاملات خرد به رقم دو هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان را در پی داشت. همچنین خروج پول حقیقی از بازار نیز در معاملات امروز شدت گرفت و به ۱۱۴ میلیارد تومان رسید.

تداوم صعود پتروشیمی‌های دهدشت و ممسنی

با افزایش عرضه‌ها در بازار سهام، عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی به وضوح قابل مشاهده بود؛ ‌طوری که در پایان زمان بازار، ۶ نماد در طرف سبز قرار گرفتند و ۱۹ نماد با بازدهی منفی به کار خود پایان دادند. همچنین ۶ نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با سه درصد، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۹۷ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۷۳ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را از خود به‌جا گذاشتند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه نیز به پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) هر یک با ۱.۹۷ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با افت ۱.۱۳ درصدی اختصاص یافت.

نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس) در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی از گروه پتروشیمی‌ها را به نام خود زد و حقیقی‌ها بیش از ۱۴ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) اما با ورود پول حقیقی ۱.۱ میلیارد تومانی همراه شد.

کدام نماد پالایشی صعودی شد؟

در حالی که نمادهای پالایشی در روز گذشته معاملات متعادلی را شاهد بودند، امروز صنعت فرآورده‌های نفتی با افتی تمام‌عیار مواجه شد و شاخص این صنعت عقب‌گردی ۰.۹۴ درصدی را متحمل شد. به علاوه، ارزش معاملات پالایشی‌ها در بازار امروز فقط ۹۶ میلیارد تومان بود و حدود ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  ایرانول در صدر افزایش تولید و فروش روانکارها

نماد شرکت نفت ایرانول (شرانل) با رشد ۰.۰۶ درصدی که تجربه کرد، تنها نماد سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بود و ۱۲ نماد دیگر این گروه شاهد افت قیمت بودند. در طرف سرخ‌پوش بازار نیز نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با افت ۱.۵۷ درصدی، بیشترین کاهش قیمت در این گروه را به خود اختصاص داد و نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۳۹ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۳۷ درصد کاهش قیمت پایانی، در ادامه این فهرست جای گرفتند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که نماد پالایش نفت اصفهان در بازار امروز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بوده است؛ چرا که حقیقی‌ها ۹.۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر اما نماد نفت پارس با ورود پولی به ارزش تنها ۲۸۵ میلیون تومان، پیشتاز جذب پول حقیقی در این گروه بود.

درخشش «شرنگی» در گروه شیمیایی‌ها

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سمت نزولی بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۲۹ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی معادل ۲۷۰ میلیارد تومان رقم خورد و سهامداران حقیقی نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸۹ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۷۱ درصد و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۱.۹۳ درصد رسید. سه نماد کلر پارس (کلر)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) نیز با افت به ترتیب، ۲.۷ درصد، ۲.۳۸ درصد و ۲.۳۸ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

گفتنی است که سهام شرنگی علاوه بر بیشترین رشد قیمت در گروه شیمیایی، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز تجربه کرد و سهامداران حقیقی ۲.۱ میلیارد تومان در این نماد تزریق کردند. در مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی از نماد گسترش نفت و گاز پارسیان با رقم ۶.۳ میلیارد تومانی رخ داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.