کد خبر : 3425
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 17:24

بورس به مدار نزولی بازگشت؛

حقیقی‌های بورس بار دیگر به پالایش نفت اصفهان پشت کردند

حقیقی‌های بورس بار دیگر به پالایش نفت اصفهان پشت کردند
با وجود اینکه بازار سهام معاملات خود را صعودی آغاز کرد اما اخبار پیرامون بازار و رفتار هیجانی سهامداران، سبب کاهش ارتفاع شاخص کل بورس شد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس امروز معاملات خود را تحت تاثیر بازار دیروز، صعودی آغاز کرد. با این وجود بار دیگر اخبار پیرامون بازار سبب تغییر جهت ناگهانی شاخص کل در یک ساعت پایانی بازار شد. طوری که نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات دو هزار و ۳۰۰ واحد، معادل ۰.۱۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح دو میلیون و ۱۳۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن اما در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و با رشدی ۰.۱۱ درصدی همراه شد.

یکی از عواملی که به نظر می‌رسد در افت امروز بورس بی‌تاثیر نبوده، خبر ورود ۶ میلیارد دلار منابع آزاد شده از کره جنوبی به ایران در هفته آینده است. خبری که سبب کاهش نرخ دلار در معاملات امروز میدان فردوسی شد و بر بازار سهام نیز تاثیر گذاشت.

از طرف دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آنند که واکنش هیجانی سهامداران به خبر هشت انفجار در گرگان، از عوامل نزول شاخص کل بود. البته ساعاتی پیش سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد که این انفجارها به دلیل انحراف از مسیر یک موشک آزمایشی بوده است.

«فارس» به مجمع رفت

تابلو معاملات نشان می‌دهد که نمادهای پتروشیمی در مقایسه با روز گذشته تضعیف شده‌اند. زیرا در حالی که دیروز بخش عمده نمادهای این گروه سبزپوش بودند، امروز ۱۳ نماد این گروه صعودی شدند و ۱۸ نماد با افت قیمت به معاملات خود پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۷ درصد همچنان بیشترین بازدهی مثبت را داشت و نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) و پتروشیمی کازرون (کازرو) با به ترتیب ۲.۸۳ درصد و ۱.۷۸ درصد رشد نیز در رده‌های بعدی جای گرفتند.

بیشترین افت قیمت پایانی اما به سه نماد پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و پتروشیمی تخت جمشید (جم) رسید که به ترتیب ۲.۱۱ درصد، ۱.۲۵ درصد و ۱.۰۶ درصد کاهش قیمت را متحمل شدند.

گفتنی است که در پایان معاملات روز گذشته، نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد و فارس در معاملات امروز غایب بود.

خروج پول ۲۷ میلیاردی حقیقی‌ها از «شپنا»

سهام شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی، یک چرخش ۱۸۰ درجه را در بازار امروز تجربه کردند. چراکه پس از رشد عمده نمادهای این گروه در روز گذشته، بخش اعظم آنها در معاملات امروز منفی خوردند. به نحوی که تنها چهار نماد این گروه در مدار صعود قرار گرفتند و هفت نماد کاهشی شدند.

بیشتر بخوانید:  نخستین واحد MTO کشور در مکران اجرایی شده است

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۳۷ درصدی مواجه شد و حقیقی‌ها نزدیک به ۵۶ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در این گروه به سهام تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۸ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۲۵ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۷ درصد رشد قیمت اختصاص یافت. درطرف دیگر بازار اما نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۱۶ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۱۵ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۱.۰۸ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را شاهد بودند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) که دیروز پس از مدت‌ها شاهد ورود پول حقیقی بود، امروز بار دیگر به روند گذشته خود بازگشت و بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان را در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرد. این خروج پول در حالی رخ داد که بازارگردان شپنا حدود ۳.۳ میلیون برگه سهم این نماد را در بازار امروز خریداری کرد.

تداوم روند نزولی نمادهای شیمیایی

در بازار امروز نمادهای گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۳۳۴ میلیارد تومان برگه سهم رد و بدل شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به ۲۵ میلیارد تومان رسید. در نتیجه معاملات امروز نیز ۰.۰۹ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز، ۲۴ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۲۹ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

بیشترین بازدهی در این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۳.۳۶ درصد، مجتمع پترو صنعت گامرون (شگامرن) با سه درصد و گسترش نفت و گاز پارسان (پارسان) با ۱.۰۶ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز پاکسان (شپاکسا) با ۲.۹۱ درصد، گلتاش (شگل) با ۱.۴۹ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۳۳ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند. شپاکسا نیز علاوه بر بیشترین افت قیمت، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ هفت میلیارد تومان را نیز به خود اختصاص داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.