کد خبر : 3404
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 13:16

مدیر شهرک پتروشیمی مکران در گفت‌وگو با انرژی پرس:

نخستین واحد MTO کشور در مکران اجرایی شده است

نخستین واحد MTO کشور در مکران اجرایی شده است
عظیم کوهستانی گفت: یکی از سرمایه‌گذاران شهرک پتروشیمی مکران، همزمان متانول و MTO را در حال اجرا دارد. پیشرفت واحد زنجیره این سرمایه گذار زیر ۱۰ درصد است ولی پیشرفت واحدهای متانول آن حدود ۴۳ درصد است. به نظر می‌رسد این اولین واحد ام تی او است که در کشور اجرایی شده است.

عظیم کوهستانی در گفتگو با خبرنگار انرژی پرس گفت: یکی از سرمایه گذاران شهرک پتروشیمی مکران همزمان متانول و ام تی او را در حال اجرا دارد. پیشرفت واحد MTO در طرح مذکور زیر ۱۰ درصد است ولی پیشرفت واحدهای متانول آن حدود ۴۳ درصد است. به نظر می‌رسد این اولین واحد ام تی او است که در کشور اجرایی شده است.

عظیم کوهستانی، مدیر شهرک پتروشیمی مکران در گفتگو با خبرنگار انرژی پرس درخصوص شهرک پتروشیمی مکران و هدف از طراحی آن اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰، در مطالعاتی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه‌ی آتی صنعت پتروشیمی در کشور انجام داد، چندین منطقه برای توسعه‌ی پتروشیمی مطالعه شدند که از آن جمله می‌توان به چابهار، قشم و پارسیان اشاره کرد.

او ادامه داد: در آن سال مقرر شد که هاب سوم پتروشیمی بعد از ماهشهر و عسلویه، در چابهار شکل بگیرد و براساس تفاهم وزاری وقت نفت و دفاع، توسعه‌ی پتروشیمی در چابهار به وزارت دفاع(هلدینگ شستان) محول شد. در واقع سرمایه‌‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های پتروشیمی در چابهار بر توسط شستان و صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در دست اقدام است و به این منظور شرکتی به نام نگین پتروشیمی مکران تأسیس شده و از سال ۱۳۹۱ فعالیت خودش را در چابهار آغاز کرده است.

کوهستانی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل این شهرک نیازمند چه میزان سرمایه‌گذاری هستیم بیان کرد: زمانی که چابهار شکل گرفت، پیش‌بینی شد که سه نوع خوراک به آن منطقه تخصیص یابد؛ گاز اتان و میعانات گازی از طریق عسلویه و ‌ گاز متان از طریق خط لوله‌ی هفتم کشوری بود، که در ادامه به دلیل محدودیت های موجود، گاز متان به عنوان خوراک شهرک پتروشیمی مکران تعیین و تخصیص یافت.

مدیر شهرک پتروشیمی افزود براساس مطالعات MDP انجام شده توسط یکی از مشاوران بین المللی، ترکیبی مشتمل بر ۵ واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره و آمونیاک با یوتیلیتی متمرکز جهت اجرای هاب سوم پتروشیمی به تایید شرکت ملی صنلیع پتروشیمی رسید.

کوهستانی درخصوص محصولات این شهرک پتروشیمی گفت: ظرفیت کلی فاز اول ، ۸ونیم میلیون تن محصول جامد در سال است. کل صنعت پتروشیمی حدود ۹۲ میلیون محصول در ۶۸ مجمتمع پتروشیمی محصول تولید می‌کند. با اضافه شدن محصولات این ۶ طرح پتروشمی، تعداد مجتمع های پتروشیمی‌های کشور افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت محصولات پتروشیمی از ۹۲ میلیون فعلی به بالای ۱۰۱ میلیون تن می‌رسد.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تولید گاز را افزایش می دهد

او ادامه داد: در مرحله‌ی اول طرح‌های چابهار، طرحهای متانول را در حال اجرا داریم و ۴ واحد متانول تا دو سال آینده به مدار اضافه می‌شوند که مجموع ظرفیت این متانول‌ها ۶.۷میلیون تن است. با توجه به اینکه مجوز واحدهای شهرک پتروشیمی مکران براساس زنجیره محصولات پتروشیمی صادر شده، ملزم و محکوم به این هستیم که زنجیره‌ی محصولات پتروشیمی را اجرا کنیم.

کوهستانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به افت قیمت جهانی متانول، آیا این تولید سودآور خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: آنچه که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای چابهار تعریف کرد، اجرای طرح‌های زنجیره است. سرمایه‌گذاران مکلف هستند هم زمان با اجرای واحد متانول، واحدهای آتی این مجتمع‌ها شامل واحدهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن و در ادامه واحدهای پایین دست را اجرا کنند. در کنار محدودیت‌هایی که در کشور داریم این احتمال وجود دارد برخی از واحدهای ما دو، سه سال اول متانول تولید و صادر کنند و از محل درآمد آن واحدهای بعدی را بسازند.

وی اضافه کرد: یکی از واحدهای ما همزمان متانول و ام تی او را در حال اجرا دارد. پیشرفت واحد زنجیره زیر ۱۰ درصد است ولی پیشرفت واحدهای متانول آن حدود ۴۳ درصد است. به نظر می‌رسد این اولین واحد ام تی او است که در کشور اجرایی شده.

کوهستانی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری شهرک پتروشیمی مکران گفت: در فاز اول ۱۴ میلیارد دلار، حجم کل سرمایه‌گذاری است. کل سایت پتروشمی در چابهار را به دو فاز تقسیم کردیم. فاز اول که هم اکنون در حال اجراست. این فاز دارای ۵ واحد جی تی ایکس، یک واحد اوره و آمونیاک و یک واحد یوتیلیتی متمرکز است که برای اجرای کامل آن‌ها حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت برای فاز دوم هم حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌ پیش‌بینی شده است.

مدیر شهرک پتروشیمی مکران در پایان اظهار کرد: حجم کلی سرمایه‌گذاری ما در چابهار حدود ۲۰ میلیارد دلار است. در سال‌های گذشته مجموعاً در حوزه‌ی زیرساخت و طرح‌های پتروشیمی حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ۴ واحد متانول که پیشرفت آنها بین ۴۲ تا ۶۰ درصد و زیرساخت‌ها و یوتیلیتی که پیشرفت آن حدود ۵۳ درصد ، صورت گرفته است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.