کد خبر : 11166
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 14:26

تابلوی سرخ بورس در آخرین روز معاملاتی هفته

پتروشیمی‌های فارابی، کرمانشاه و خراسان تنها نمادهای صعودی گروه پتروشیمی

پتروشیمی‌های فارابی، کرمانشاه و خراسان تنها نمادهای صعودی گروه پتروشیمی
در بازار امروز، تنها چهار نماد پتروشیمی رشد قیمت داشتند، 24 نماد منفی خوردند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، شاخص کل بورس امروز همسو با شاخص هم‌وزن حرکت کرد و افتی ۰.۶۱ درصدی را به ثبت رساند. بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز شاهد افت قیمت خود بودند.

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل بورس به صعود خود پایان داد و بالاخره در مدار نزولی به شاخص کل هم‌وزن پیوست. همچنین همسو با افت کلیت بازار، نمادهای سه سنعت پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز شدیدتر از قبل به افت خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز با کاهش ۱۳ هزار و ۲۹۱ واحدی معادل ۰.۶۱ درصد به معاملات پایان داد و روی پله دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی به استقبال هفته آخر سال ۱۴۰۲ رفت. شاخص کل هم‌وزن در ادامه روند نزولی خود در روزهای گذشته، امروز نیز ۰.۵۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

 

دیگر نکته حائز اهمیت بازار امروز افت دوباره ارزش معاملات خرد بود. طوری که با جابجایی ۸.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان را تجربه کرد. خروج پول حقیقی نیز طی بازار امروز شدت گرفت و خالص خروج پول حقیقی از بازار سهام به بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی بازدهی مثبت داشتند؟

معاملات صنعت پتروشیمی تفاوت چندانی با روز گذشته نداشت و همچنان بخش عمده نمادهای این گروه در مدار نزولی حرکت می‌کنند. در بازار امروز، تنها چهار نماد پتروشیمی رشد قیمت داشتند، ۲۴ نماد منفی خوردند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۰۶ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۰.۳ درصد و پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۰.۰۸ درصد افزایش قیمت پایانی بود. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۹۲ درصد، پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۱.۴۵ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول) با ۱.۲۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند. به علاوه نماد پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) نیز برای دومین روز متوالی روی صفر تابلو خرید و فروش شد.

لازم به ذکر است که در میان همه نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام پتروشیمی شیراز تعلق یافت؛ طوری که حقیقی‌ها ۳.۳ میلیارد تومان از نماد شیراز خارج کردند. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی در این صنعت نیز در سهام شرکت پتروشیمی جم و با مبلغ ۶.۶ میلیارد تومانی رخ داد.

افت ۱.۷ درصدی شاخص گروه پالایشی

نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که تابلوی معاملات این سنعت سرخ‌پوش‌تر از قبل شد و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های نفت ایرانول (شرانل) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با رشد به ترتیب ۰.۰۷ درصد و ۰.۰۲ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند و سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۸۲ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۲.۶۷ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۰۱ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه شیراز بیشترین رشد قیمت گروه نفتی بورس را به نام خود زد

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با عقب‌گردی ۱.۷ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه به ۱۴.۷ میلیارد تومان رسید.

همچنین لازم به ذکر است که در بازار امروز، سهام پالایش نفت بندرعباس بیشترین خروج پول حقیقی را با مبلغ ۱۱.۷ میلیارد تومان در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغی بیش از سه میلیارد تومان، به سهام شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) اختصاص یافت.

حقیقی‌ها با شگستر آشتی کردند؟

در بازار امروز گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان برگه سهم رد و بدل شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به ۶.۳ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب و در نتیجه معاملات امروز، ۰.۵۲ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز، فقط ۱۰ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۴۷ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

بیشترین بازدهی در بین نمادهای این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های لعابیران (شلعاب) با ۶.۰۲ درصد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲.۹۷ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۶۹ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز سهام شرکت پدیده شیمی قرن (شپاکسا) با ۴.۶۴ درصد، ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۵۸ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۹۷ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند.

از نکات قابل توجه معاملات امروز گروه شیمیایی، ورود پول حقیقی به نماد گسترش سوخت سبز زاگرس بود. زیرا شگستر که در روزهای اخیر با موجی از خورج پول مواجه بود، طی معاملات امروز با ورود پول حقیقی ۲.۳ میلیارد تومانی همراه شد. در سوی مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی از سهام شرکت کربن ایران (شکربن) و با مبلغ ۳.۳ میلیارد تومانی خارج شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.