کد خبر : 11767
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 14:47

بازار سرمایه روی دور نوسان؛

پالایشگاه شیراز بیشترین رشد قیمت گروه نفتی بورس را به نام خود زد

پالایشگاه شیراز بیشترین رشد قیمت گروه نفتی بورس را به نام خود زد
در شرایط که بورس روندی نوسانی را در پیش گرفته است، امروز شاخص کل بورس رشدی اندک را تجربه کرد و شاخص‌ صنایع پتروپالایشی نیز صعودی شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که چند روزی است روی دور نوسان افتاده، پس از افت در روز معاملاتی قبل، در بازار امروز معاملاتی متعادل را تجربه کرد. طوری که در پایان زمان بازار، شاخص کل بورس توانست صعودی شود اما شاخص هم‌وزن به روند نزولی خود ادامه داد. صنایع پتروپالایشی نیز که با بازگشت برخی نمادها به دور صعود همراه شدند، شاهد رشد شاخص خود بودند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز سه هزار و ۹۶۷ واحد معادل ۰.۱۸ درصد رشد کرد و به پله دو میلیون و ۲۳۴ هزار واحدی قدم گذاشت. شاخص کل هم‌وزن اما طی معاملات امروز با افتی ۰.۳۱ درصدی مواجه شد.

ارزش معاملات خرد بورس که روز گذشته در کانال پنج هزار میلیارد تومانی قرار گرفته بود، در بازار امروز کاهشی شد و عدد سه هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان را ثبت کرد. این در حالیست که در بازار امروز ۱۰ میلیارد برگه سهم و حق تقدم توسط معامله‌گران خرید و فروش شد. حقیقی‌های بورس نیز به خارج کردن پول خود از بازار ادامه دادند و رقم خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز از رقم ۲۱۵ میلیارد تومان عبور کرد.

پیشتازی فارابی در گروه پتروشیمی

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز وضعیتی به مناسب بهتر از روز گذشته داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه نشان می‌دهد که ۱۶ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۱۴ نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این بین، نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۴۹ درصد و پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۲.۱۴ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند. این در حالیست که نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۲.۸۹ درصد، ۲.۳۳ درصد و ۲.۰۵ درصد شاهد بودند.

لازم به ذکر است که سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد شپدیس در بازار امروز شاهد خالص خروج پول ۶.۷ میلیارد تومانی بود. از سوی دیگر اما نماد پتروشیمی نوری بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۶.۸ میلیارد تومان را به نام خود زد.

تعادل در بازار پالایشی‌های بورس

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از تعادل نسبی در بازار امروز این صنعت؛ طوری که ۶ نماد شاهد رشد قیمت بودند و ۶ نماد دیگر نیز منفی خوردند. همچنین نماد پالایش نفت تبریز نیز روی صفر تابلو معامله شد. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۱۴ میلیارد تومان با رشدی ۰.۱ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز ۱۷.۶ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  تعادل به بورس تهران بازگشت/ پیشتازی ممسنی، فارابی و گلستان در گروه پتروشیمی بورس

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۵۵ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۴ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۲۹ درصد رشد، شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند. در طرف دیگر بازار نیز سهام نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۸۲ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۵ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۶۹ درصد بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان، امروز ۹.۳ میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند که این بیشترین میزان خروج پول از گروه پالایشی بود. در مقابل اما سهام پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تنها نماد این گروه بود که ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

کدام نماد شیمیایی بیشترین خروج پول را تجربه کرد؟

معاملات بازار سهام در گروه شیمیایی نیز به نحوی پیش رفت که امروز ۱۸ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۳۷ نماد متحمل زیان شدند. با این حال شاخص گروه محصولات شیمیایی رشدی ۰.۴۲ درصدی را ثبت کرد و ارزش معاملات این گروه نیز به ۲۵۴ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز نزدیک به ۶۱ میلیارد تومان از معاملات صنعت شیمیایی خارج کردند.

سهام شرکت‌های نیروکلر (شکلر) با ۱.۹۱ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۰.۵۱ درصد و پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۰.۴۶ درصد رشد، بیشترین بازدهی قیمت را در گروه خود به ثبت رساندند و بیشترین کاهش قیمت نیز به نمادهای دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۳.۴۲ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹۴ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۷۲ درصد افت اختصاص یافت.

بررسی روند معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار امروز نیز نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۳.۳ میلیارد تومان، متعلق به نماد پلی پروپیلن جم (جم پیلن) بود و سهام شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد آریا، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۶.۳ میلیارد تومان را شاهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.