کد خبر : 7732
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 14:58

رشد ناچیز شاخص کل بورس؛

تعادل به بورس تهران بازگشت/ پیشتازی ممسنی، فارابی و گلستان در گروه پتروشیمی بورس

تعادل به بورس تهران بازگشت/ پیشتازی ممسنی، فارابی و گلستان در گروه پتروشیمی بورس
بورس تهران پس از چند روز افت متوالی، امروز صعودی اندک را تجربه کرد و نمادهای پتروپالایشی نیز با بهبود شرایط کلی بازار، وضعیتی متعادل را شاهد بودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از روند نزولی طولانی مدت بازار سهام در روزهای اخیر، بورس تهران بالاخره توانست در بازار امروز رشدی ناچیز را تجربه کند و به روزهای سرخ‌پوش خود پایان دهد. به این ترتیب، صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز مثل بخش عمده دیگر نمادها بهبودی نسبی را در معاملات خود شاهد بودند.

شاخص کل بورس تهران طی معاملات امروز هزار و ۱۰۴ واحد معادل تنها ۰.۰۵ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۱۵۴ هزار واحدی ایستاد. این رشد در شاخص کل هم‌وزن کمی شدیدتر بود و این شاخص ۰.۳۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

با وجود رشد نماگرهای اصلی بورسی، ارزش معاملات خرد در بازار امروز به کانال سه هزار میلیاردی سقوط کرد. طوری که با جابجایی ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین اهالی بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان را ثبت کرد. خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز ادامه پیدا کرد و خالص خروج پول اشخاص حقیقی از بازار امروز به ۴۱.۷ میلیارد رسید.

خروج پول حقیقی از پتروشیمی نوری ادامه یافت

پس از افت‌های پی در پی، صنعت پتروشیمی در بورس امروز با تعادل نسبی، نفسی تازه کرد و شاهد بهبود در معاملات خود بود. به نحوی که ۱۶ نماد این گروه صعودی بودند و ۱۶ نماد نیز منفی خوردند.

سهام شرکت‌های پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی گلستان (شستان) با رشد به ترتیب ۴.۹۲ درصد، ۲.۹۶ درصد و ۱.۷۱ درصد بیشترین بازدهی را در این گروه به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های پتروشیمی کازرون، دهدشت و ارومیه بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ کازرو ۱.۹۵ درصد ریخت، دهدشت ۱.۸ درصد افت کرد و شاروم نیز با کاهش قیمت ۱.۹۱ درصدی مواجه شد.

به علاوه پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲.۷ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود اما سهامداران حقیقی بیش از هفت میلیارد تومان از سهام پتروشیمی نوری (نوری) خارج کردند.

بازگشت تعادل به گروه پالایشی

در حالی که نمادهای پالایشی در بازار دیروز افتی قابل توجه را شاهد بودند، امروز معاملات متعادل‌تری را تجربه کردند و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۰۹ درصدی همراه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی یک ۹ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  سریال خروج پول حقیقی‌های بورس از پالایش نفت اصفهان ادامه دارد

امروز چهار نماد پالایشی در سمت سبز بازار قرار گرفتند و هفت نماد با افت قیمت مواجه شدند. در این میان نمادهای تجهیز نیروی زنگان و پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین رشد قیمت را رقم زدند. ‌طوری که شزنگ ۰.۹۱ درصد، شبندر ۰.۳۱ درصد و شپنا ۰.۲۴ درصد افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند.

در سوی دیگر معاملات پالایشی‌ها نیز سه نماد نفت پارس (شنفت) با ۱.۱۴ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۶۴ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۲۵ درصد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

تابلو معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که شپنا همچنان بیشترین خروج پول حقیقی را در گروه خود تجربه می‌کند و این رقم در بازار امروز نیز به ۸.۸ میلیارد تومان رسیده است. در مقابل اما نماد شبندر شاهد بیشترین ورود پول حقیقی معادل ۶.۳ میلیارد تومان در بازار امروز بود.

پیشتازی شتوکا در گروه شیمیایی

در معاملات امروز صنعت محصولات شیمیایی، بیش از ۵۸۱ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات این صنعت از ۳۱۵ میلیارد تومان عبور کرد. حقیقی‌ها نیز بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب، در پایان زمان بازار، شاخص این گروه با افزایشی ۰.۰۲ درصدی مواجه شد.

صنعت شیمیایی همانند دیگر گروه‌های بورسی در روزهای گذشته نزولی بود اما معاملات این صنعت در روز جاری متعادل‌تر شد. طوری که ۳۲ نماد این صنعت در طرف مثبت بازار ایستادند و ۳۰ نماد بازدهی منفی داشتند.

سه نماد صنایع توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، نیروکلر (شکلر) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با رشد به ترتیب ۳.۱۷ درصد، ۲.۹۹ درصد و ۲.۶۵ درصدی شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند و در طرف دیگر، سهام شرکت‌های کف (شکف) با ۱.۸۳ درصد، ملی شیمیایی کشاورز (شملی) با ۱.۵۶ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۰.۹۶ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.