کد خبر : 11710
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1403 - 14:06

آغاز معاملات هفته جدید بورس با افت شاخص‌های اصلی

پیشتازی پتروشیمی‌های دهدشت، کازرون و پارس در میان هم‌گروهی‌ها

پیشتازی پتروشیمی‌های دهدشت، کازرون و پارس در میان هم‌گروهی‌ها
شاخص‌های بورسی در نخستین روز هفته در مسیر نزولی قرار گرفتند و بخش قابل توجهی از نمادهای پتروپالایشی منفی خوردند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در ادامه روند نوسانی شاخص‌های اصلی بورس تهران، بازار سهام معاملات خود در سومین هفته فروردین ماه را سرخ‌پوش آغاز کرد. وضعیت صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی بورس نیز همچون باقی گروه‌ها تعریفی نداشت و بخش قابل توجه نمادهای این صنایع در مسیر نزولی قرار گرفتند.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری ۱۹ هزار و ۹۱۱ واحد معادل ۰.۸۸ درصد افت کرد و کار خود را روی پله دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی به پایان برد. شاخص کل هم‌وزن اما افتی شدیدتر داشت؛ طوری که امروز ۲.۱۴ درصد از ارتفاع این شاخص کاسته شد.

بازار امروز در حالی نزولی شد که ارزش معاملات خرد رشدی قابل توجه را شاهد بود. به نحوی که پس از مبادله ۱۳.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران بورسی، ارزش معاملات خرد رقم پنج هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان را ثبت کرد.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

بررسی بازار امروز نمادهای پتروشیمی حاکی از افت قیمت بخش عمده نمادهای این صنعت است. بر این اساس، در بازار امروز ۶ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۲۲ نماد افت قیمت داشتند و دو نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۸۷ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۶۳ درصد و پتروشیمی پارس (پارس) با ۰.۲۷ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند و در سوی دیگر بازار، سهام سه شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و پتروشیمی فن آوران (شفن) با افت به ترتیب ۲.۹۱ درصد، ۲.۴۹ درصد و ۲.۰۶ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به نماد پتروشیمی نوری بود؛ چراکه سهامداران حقیقی از نماد نوری ۱۵.۷ میلیارد تومان پول خارج کردند. به علاوه، سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ورود پول یک میلیارد تومانی اشخاص حقیقی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود.

پالایشی‌ها در مسیر نزولی

وضعیت معاملات امروز در بازار نمادهای پالایشی نیز چنگی به دل نمی‌زد و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۲۲ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۲۴۲ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز ۱۳۱.۳ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  ۱۴۰۲ در پتروشیمی آبادان چه گذشت+اینفوگرافی

در تابلو امروز نمادهای پالایشی تنها نام چهار نماد با بازدهی مثبت به چشم می‌خورد و ۱۰ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۲۱ درصدی و نفت سپاهان (شسپا) و نفت ایرانول (شرانل) با افزایش قیمت پایانی ۰.۱۹ درصدی بیشترین بازدهی مثبت گروه خود را رقم زدند و نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با دو درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۸ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۱.۶ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام نفت بهران (شبهرن) بیش از باقی نمادهای پالایشی بود و حقیقی‌ها ۴.۶ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. این در حالیست که هیچ یک از نمادهای این گروه در بازار امروز شاهد ورود پول حقیقی نبودند.

خروج پول ۱۶ میلیارد تومانی از نماد آریا ساسول

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز با افت قیمت مواجه شدند و شاخص این گروه افتی ۰.۲۸ درصدی را رقم زد. در بازار روز جاری ۴۱۲.۷ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت معادل ۱۴۷ میلیارد تومان ثبت شد.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۱۰ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۵۳ نماد منفی خوردند. نمادهای کف (شکف) با ۱.۸۶ درصد، ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۰۴ درصد و پلی پروپیلن جم (جم پیلن) با ۰.۹ درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. از سوی دیگر اما شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۵.۶۹ درصد بود و پاکسان (شپاکسا) با ۵.۵۵ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۵۴ درصد نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی در سهام شرکت پلیمر آریا ساسول رخ داده است؛ چراکه حقیقی‌های این نماد نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان از پول خود در این نماد را خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.