کد خبر : 6260
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 14:22

رشد ارزش معاملات با بازگشت سهامداران به بورس/ پتروشیمی دهدشت به مجمع می‌رود

رشد ارزش معاملات با بازگشت سهامداران به بورس/ پتروشیمی دهدشت به مجمع می‌رود
با تداوم صعود شاخص کل، ارزش معاملات خرد در بورس امروز بار دیگر صعودی شد و به سقف پنج ماهه خود رسید تا نویدبخش ادامه روزهای خوب بازار باشد.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام تهران مطابق پیش‌بینی روز گذشته، امروز نیز توانست به حرکت خود در مسیر حرکت صعودی ادامه داده و برای پنجمین روز معاملاتی متوالی، سبزپوش شود. در این میان، نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز همچون بخش عمده صنایع بورسی، به رشد خود ادامه دادند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز ۳۳ هزار و ۴۸۹ واحد معادل ۱.۶ درصد به ارتفاع خود افزود و در سطح دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص کل هم‌وزن نیز با شدتی کمتر به صعود خود ادامه داد و رشدی ۰.۳۸ درصدی را رقم زد.

با رونق بورس، در روزهای اخیر و بازگشت سهامداران به صحنه، حجم معاملات به رشد خود ادامه داد و امروز به ۱۴.۵ میلیارد برگه سهم رسید. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام باز هم افزایش یافت و رقمی معادل ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که بالاترین میزان از میانه تیر ماه به این سو محسوب می‌شود.

معاملات دو نماد پتروشیمی متوقف شد

با تداوم روزهای خوب بازار سهام، بخش عمده نمادهای صنعت پتروشیمی، امروز هم به روند صعودی خود ادامه دادند؛ به طوری که در پایان معاملات، ۲۲ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و تنها سه نماد منفی خوردند. 

سه شرکت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۴.۷۴ درصد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲.۷۴ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۲.۷ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۷۵ درصد، پتروشیمی‌های فسا (فسا) و تخت جمشید (شجم) هر یک با ۰.۷۴ درصد افت، نمادهایی بودند که بیشترین افت را در میان پتروشیمی‌های بورس امروز رقم زدند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی فن آوران بیش از دیگر نمادها با استقبال اشخاص حقیقی همراه شد؛ طوری‌که خالص ورود پول حقیقی به نماد شفن به حدود ۱۲ میلیارد تومان عبور کرد.

یکی از نکات مهم بازار امروز توقف پتروشیمی جم با دستور ناظر بازار به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بود. همچنین سهام صنایع پتروشیمی دهدشت نیز برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده، در معاملات فردا غایب خواهد بود.

تنها یک نماد پالایشی منفی خورد

بیشتر بخوانید:  بورس در مدار صعود به تعطیلات رفت

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۰.۹۶ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۲۰۱ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد نفت بهران (شبهرن) با افت ۰.۲۲ درصدی مواجه شد و سهامداران باقی ۱۲ نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت این نمادها بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۵.۲۳ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۷۷ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۷۳ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر، نماد ونفت علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۱۴ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) و نفت پاسارگاد (شپاس) نیز پس از ونفت، شاهد بیشترین ورود پول اشخاص حقیقی در بازار امروز گروه فراورده‌های نفتی بودند.

تداوم روزهای خوب شیمیایی‌ها

بخش عمده نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز به روند صعودی خود ادامه دادند و سبب شدند که شاخص این گروه رشدی ۰.۷۴ درصدی را به ثبت برساند. به علاوه، ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی از ۳۷۳ میلیارد تومان عبور کرد و حقیقی‌ها بیشتر از ۱۳ میلیارد تومان وارد نمادهای این صنعت کردند.

بررسی وضعیت نمادهای شیمیایی حاکی از آن است که بیشترین رشد قیمت امروز در این صنعت مربوط به سهام شرکت ملی شیمی کشاورزی با نماد شملی بود که ۴.۱۴ درصد رشد کرد. به علاوه، نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۳.۱۶ درصد و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۱.۰۷ درصد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۸۶ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۹۹ درصد و گلتاش (شگل) با ۲.۶۶ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

همچنین تابلوی معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای سهام گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) به مبلغ ۸.۴ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که سهامداران حقیقی کربن ایران (شکربن) ۳.۸ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.