کد خبر : 2122
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 17:32

راه اندازی طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر:

تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام با راه اندازی طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر

تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام با راه اندازی طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران از راه اندازی فاز نخست برنامه توسعه میدان های سپهر و جفیر و تولید 20 هزار بشکه نفت خام در روز از آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، ابوذر شریفی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به برنامه جامع توسعه و تولید از میدان‌های سپهر و جفیر اضافه کرد: این پروژه شامل ۳ فاز است که تاکنون بخش چشمگیری از فاز نخست توسعه این میدان‌ها آماده راه‌اندازی شده و امکان آغاز تولید روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام از آن در هفته دولت وجود دارد.

شریفی در خصوص جزییات این قرارداد خاطرنشان کرد: قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در قالب قراردادهای بالادستی صنعت نفت (IPC) بین شرکت ملی نفت و یکی از شرکت‌های وابسته به بانک پاسارگاد امضا و عملیات اجرایی توسعه این میدان‌ها از شهریورماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برنامه جامع توسعه و تولید از این میدان‌ها شامل سه فاز است، اضافه کرد: هدف فاز نخست توسعه در این طرح، دستیابی به تولید ۳۶ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است اما با گذشت زمان در حال حاضر سرعت انجام آن گسترش یافته و امروز شاهد نتیجه‌بخشی آن هستیم.

وی تاکید کرد: تا آنجا که بخش چشمگیری از فاز نخست توسعه این میدان‌ها آماده راه‌اندازی است و امکان آغاز تولید روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام از آنها در هفته دولت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مستقیم توسط پیمانکار در فاز نخست حدود ۴۰۰ میلیون دلار و در مجموع در این طرح ملی معادل ۲.۷ میلیارد دلار است.

شریفی با بیان اینکه در مراحل توسعه و تولید این طرح نزدیک به ۳ هزار نفر نیروی کار بومی به‌صورت مستقیم مشغول کار می‌شوند، گفت: بومی‌سازی فناوری‌های شکافت هیدرولیکی و حفاری افقی با دستگاه RSS در طول دوره توسعه هدف‌گذاری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با آغاز فرآیند تولید از این میدان‌های نفتی جدید (Green) و ادامه سرمایه‌گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میدان‌ها گام مهمی برای افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

بنابر این گزارش، میدان‌های نفتی سپهر و جفیر از جمله میدان‌های نفتی مستقل کشور هستند که در استان خوزستان و منطقه غرب کارون و در فاصله ۶۰ کیلومتری در جنوب غرب شهر اهواز قرار دارند و مسئولیت توسعه و افزایش تولید آن به‌عهده شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.