کد خبر : 7144
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 14:34

ساز مخالف شاخص کل و هم‌وزن بورس؛

پایان هفته سرخ پوش بورس با تداوم افت پتروپالایشی

پایان هفته سرخ پوش بورس با تداوم افت پتروپالایشی
در آخرین روز از هفته‌ای که بازار سهام در همه روزهایش نزولی بود، شاخص کل 0.06 درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد. با این وجود شاخص کل هم‌وزن به لطف نمادهای کوچک و متوسط بازار توانست صعودی شود.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد تا هفته سرخ‌پوش بورس تکمیل شود. افت امروز اما آرام‌تر از روزهای گذشته بود و نمادهای بزرگتر بازار، نقش پررنگ‌تری در عقب‌نشینی امروز شاخص کل ایفا کردند؛ چراکه شاخص کل هم‌وزن که وزنی یکسان برای همه نمادهای بازار درنظر می‌گیرد، در بازار امروز مثبت بود.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات روز جاری هزار و ۲۹۶ واحد معادل ۰.۰۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و روی پله دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی به استقبال معاملات هفته آینده رفت. شاخص کل هم‌وزن اما ساز مخالف زد و رشد ناچیز ۰.۰۱ درصدی را در بازار امروز رقم زد.

با جابجایی ۷.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران بورس امروز، ارزش معاملات خرد رقمی در حدود چهار هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان را ثبت کرد. این در حالیست که معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار امروز متعادل‌تر از قبل بود و خالص خروج پول حقیقی به ۱۷.۷ میلیارد تومان رسید.

خروج پول حقیقی‌ها از پتروشیمی تندگویان

روزهای نزولی سهام پتروشیمی‌ها در بورس امروز ادامه یافت و سبب شد که ۱۹ نماد این گروه با افت قیمت به استقبال تعطیلات بروند. ۱۰ نماد پتروشیمی اما شاهد افزایش قیمت پایانی بودند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۱ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۴۴ درصد و پتروشیمی شیراز (شراز) با ۱.۲۳ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نماد پتروشیمی آبادان با افت ۱.۳۱ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود تجربه کرد. پس از «شپترو»، سهام شرکت‌های پتروشیمی تخت جمشید (شجم) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با افت ۱.۲۱ درصد و ۰.۸۴ درصدی، نمادهایی که بودند که بیشترین افت قیمت را در گروه پتروشیمی رقم زدند.

بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های بورس در گروه پتروشیمی حاکی از آن است که بیشترین ورود پول حقیقی در بازار امروز متعلق به نماد پتروشیمی جم (جم) با پنج میلیارد تومان بود و بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۳.۸ میلیارد تومان نیز به نماد پتروشیمی تندگویان (شگویا) تعلق یافت.

تداوم سریال خروج پول حقیقی از پالایشگاه اصفهان

در صنعت فرآورده‌های نفتی بازار کمی متعادل‌تر از روزهای گذشته بود؛ طوری که پس از رشد قیمت پنج نماد و افت هفت نماد، شاخص این صنعت با کاهش ۰.۰۸ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۱۱۷.۶ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به حدود ۱۸ میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید:  تامین کالاهای مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی از طریق شرکت های داخلی به ارزش ۸ میلیارد دلار

نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۴.۳۷ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۵۱ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۳۲ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۷ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۴۷ درصد و نفت پاسارگاد (شنفت) با ۰.۲۲ درصد افت قیمت نیز، شدیدترین حرکت را در سمت منفی بازار پالایشی‌ها تجربه کردند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۱۱.۶ میلیارد تومانی، بار دیگر به سهام پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا رسید. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پالایش نفت بندرعباس، سه میلیارد تومان پول تازه نفس به نماد شبندر تزریق کردند.

رشد اندک شاخص گروه شیمیایی

با وجود اینکه بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی طی بازار امروز روندی نزولی را در پیش گرفتند؛ در نهایت شاخص این گروه رشد اندک ۰.۰۱ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۳۱۷ میلیارد تومان رسید و حدود ۳۰ میلیارد تومان پول توسط اشخاص حقیقی از معاملات نمادهای شیمیایی خارج شد.

در معاملات امروز این گروه، ۲۶ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۳۶ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۲.۴۸ درصد، پدیده شیمی قرن (قرن) با ۱.۹۷ درصد و مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۱.۷۹ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند. در سوی مقابل نیز سهامداران نمادهای تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۲ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۱.۸۷ درصد و صمعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۷۹ درصد، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهر رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۵.۵ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شوینده کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام کود شیمیایی اوره لردگلن (شلرد) به مبلغ ۵.۶ میلیارد تومان صورت گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.