کد خبر : 12608
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 15:04

صعود کم‌جان بورس؛

پیشتازی پتروشیمی‌های دهدشت و ممسنی در بورس امروز

پیشتازی پتروشیمی‌های دهدشت و ممسنی در بورس امروز
در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس به روند صعودی خود بازگشت و نمادهای پتروپالایشی نیز شاهد بهبود نسبی در معاملات خود بودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با پایان معاملات امروز، بورس تهران در حالی به استقبال دومین هفته اردیبهشت ماه رفت که شاخص کل بورس تهران پس از وقفه‌ای یک روزه، روند صعودی خود را از سر گرفت. همچنین معاملات در صنایع پتروپالایشی نیز با بهبود نسبی همراه شد.

شاحص کل بورس پس از رشد هزار و ۶۹ واحدی معادل ۰.۵ درصد، بازار امروز را روی سطح دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی به پایان رساند. همچنین شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به روند صعودی خود از ابتدای هفته ادامه داد و شاهد رشدی ۰.۶۱ درصدی بود.

در پایان زمان بازار امروز، حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۹.۳ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد رقم چهار هزار و ۵۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد. همچنین استقبال حقیقی‌ها از بازار نیز ادامه یافت و ۱۳۶ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی وارد بازار سهام شد.

پتروشیمی فارابی بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زد

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز نیز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۱۴ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۱۱ نماد متحمل افت قیمت شدند. قیمت پایانی هفت نماد نیز روی صفر تابلو ثابت ماند.

در این میان، نماد پتروشیمی‌های دهدشت (دهدشت) و ممسنی (ممسنی) با سه درصد رشد، به طور مشترک بیشترین قیمت گروه خود را ثبت کردند و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۵۷ درصد رشد، در ادامه این فهرست قرار گرفت. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی آبادان (شپترو) و پتروشیمی پردیس (شپدیس)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۱.۸۹ درصد، ۱.۱۵ درصد و ۱.۱۲ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران پتروشیمی نوری بار دیگر به خروج پول خود از نوری ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات امروز این نماد به ۶.۵ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در گروه پتروشیمی‌ها بود. این در حالیست که سهامداران حقیقی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با تزریق ۳.۱ میلیارد تومان پول در این نماد، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

معاملات متعادل گروه پالایشی

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است که بخش عمده نمادهای این گروه در بازار امروز متعادل بوده و نوسان چندانی را تجربه نکرده‌اند؛ تابلوی این صنعت نشان می‌دهد که چهار نماد پالایشی شاهد رشد قیمت بودند، پنج نماد منفی خوردند و چهار نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند. با این حال، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۹۹ میلیارد تومان با رشدی ۰.۱۶ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز حدود ۱۸ میلیارد تومان از معاملات نمادهای پالایشی خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های شستان بورسی می‌شوند

سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۰۹ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۱ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۷۷ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۱۴ درصد رشد قیمت، نمادهای سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در طرف دیگر بازار اما سهام پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۱۵ درصد و نفت پارس (شنفت) و پالایش نفت تهران (شتران) هر کدام با ۰.۱۳ درصد، بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت بندرعباس، امروز حدود ۱۰ میلیارد تومان از معاملات شبندر خارج کردند تا این نماد بیشترین خروج پول در بین هم‌گروهی‌های خود را تجربه کند.

کدام نمادهای شیمیایی بیشترین رشد را داشتند؟

طی معاملات امروز، نمادهای گروه شیمیایی، هم‌جهت با کلیت بازار صعودی بودند؛ با این حال، شاخص این گروه افتی ۰.۱۸ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به بیش از ۲۸۷ میلیارد تومان رسید و ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهای این گروه خارج شد. همچنین بررسی تابلو معاملات نمادهای شیمیایی نشان می‌دهد که در بازار امروز، ۳۴ نماد این گروه شاهد رشد قیمت بودند و ۲۵ نماد بازدهی منفی داشتند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های دوده صنعتی پارس (شدوص)، پاکسان (شپاکسا) و کربن ایران (شکربن) با رشد به ترتیب، ۵.۵۳ درصد، ۴.۱  درصد و ۳.۹۶ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر نیز سهام شرکت‌های گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۴۸ درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسیان) با ۲.۰۴ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۱.۸۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

لازم به ذکر است که در بازار امروز گروه شیمیایی بورس، بیشترین ورود پول حقیقی در بین نمادهای این صنعت به سهام گسترش نفت و گاز پارسیان اختصاص یافت. طوری که این نماد در معاملات روز جاری، ۴.۳ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرد. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.