کد خبر : 3747
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 15:20

بورس درجا زد؛

بلوک ۵.۱۳ درصدی پتروشیمی اصفهان روانه میز فروش شد

بلوک ۵.۱۳ درصدی پتروشیمی اصفهان روانه میز فروش شد
بورس تهران آخرین روز معاملات را با رشد ناچیز 0.01 درصدی شاخص کل به پایان رساند و در سطح دو میلیون 97 هزار واحدی به استقبال هفته آینده رفت.

به گزارش انرژی پرس، شاخص کل بورس پس از آنکه در روزهای گذشته روندی نزولی را سپری کرده بود، معاملات امروز خود را صعودی آغاز کرد و تا نیمه بازار نیز به رشد خود ادامه داد. با این وجود، افزایش فشار عرضه‌ در نیمه دوم معاملات از رشد شاخص کل کاست و سبب شد که این شاخص در معاملات امروز تنها ۲۵۰ واحد افزایش پیدا کند. به این ترتیب شاخص کل با رشد ناچیز ۰.۰۱ درصدی، معاملات هفته اول مهر ماه را در سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی به پایان رساند.

شاخص کل هم‌وزن اما در بازار امروز وضعیت بهتری داشت. طوری که در پایان معاملات رشدی ۰.۱۷ درصدی را از خود بجا گذاشت. ارزش معاملات خرد نیز در مقایسه با روزهای گذشته با بهبود نسبی مواجه شد و به چهار هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان رسید. این در حالیست که خروج پول حقیقی‌ها همچنان ادامه یافت و خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز به ۲۴ میلیارد تومان رسید.

سهام غیرمدیریتی شصفها عرضه می‌شود

معاملات این هفته نمادهای صنعت پتروشیمی درحالی به پایان رسید که ۱۰ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۹ نماد منفی خوردند. در این میان، بیشترین بازدهی مثبت مربوط به سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۵۳ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۸ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۹۷ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

از سوی دیگر اما سهام سه شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی جهرم (جهرم) و پتروشیمی فن آوران (شفن) با افت به ترتیب ۰.۸۹ درصد، ۰.۴۹ درصد و ۰.۳۳ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

امروز دو مورد از بزرگترین نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین ورود و خروج پول حقیقی در این صنعت را به خود اختصاص دادند. طوری که سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳.۲ میلیارد تومان بیشترین پول حقیقی را شاهد بود و سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز با ۶.۴ میلیارد تومان، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بود.

مهم‌ترین اتفاق بازار امروز در صنعت پتروشیمی اما عرضه بلوک ۵.۱۳ درصدی از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی اصفهان بود. در بازار امروز مقرر شد که ۱۵.۴ میلیون برگه سهم شصفها از طریق کارگزاری بانک ملی و به قیمت پایه هر سهم ۲۲ هزار و ۴۷۰ تومان عرضه شود. به این ترتیب ارزش این معامله بیش از ۳۴۶ میلیارد تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  تا پایان دولت سیزدهم صد درصد در تولید کاتالیست خودکفا می‌شویم

رشد شاخص پالایشی به لطف صعود پرچمداران

وضعیت گروه پالایشی در روز جاری تفاوت چندانی با دیروز نداشت و بار دیگر چهار نماد این گروه صعودی شدند و هفت نماد افت کردند. با این وجود سبزپوش شدن نمادهای بزرگ گروه فرآوده‌های نفتی سبب شد که شاخص این گروه ۰.۲۴ درصد صعود کند. همچنین ارزش معاملات در بازار امروز نمادهای پالایشی ۹۵ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها حدود ۲۷ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

چهار سهام صعودی بازار امروز، نماد شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تهران (شتران) بودند که به ترتیب رشدی ۰.۶۵ درصد، ۰.۴۸ درصد، ۰.۴۳ درصد و ۰.۱۳ درصد رشد قیمت داشتند.

در طرف دیگر بازار نیز سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۷۴ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) و نفت سپاهان (شپاس)، هر یک با ۰.۲ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای گروه پالایشی بازار امروز در سهام پالایش نفت بندرعباس رقم خورد؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۷.۶ میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند.

تعادل مطلق در گروه شیمیایی

صنعت شیمیایی در حالی با پایان بازار امروز به استقبال هفته آینده رفت که شاخص این گروه تنها حدود ۲ واحد تغییر کرد و معاملات این صنعت در تعادل کامل قرار داشت. ارزش معاملات در بازار امروز شیمیایی‌ها ۲۵۱ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها حدود ۲۳ میلیارد تومان خارج کردند.

۱۹ نماد شیمیایی در معاملات امروز شاهد رشد قیمت بودند و ۴۲ نماد نیز افت قیمت را تجربه کردند. بیشترین رشد قیمت در این گروه به سه نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۹۵ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۶۹ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۴۹ درصد افزایش قیمت پایانی تعلق یافت. سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۰۲ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۶۹ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۳.۹۳ درصد نیز بیشترین افت قیمت را رقم زدند.

گفتنی است که نماد گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ پنج میلیارد تومان را در بازار امروز رقم زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.