کد خبر : 11270
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1402 - 11:18

سود دلاری رونکارها چقدر است

پرسودترین روانکار بورسی کدام بوده است؟

پرسودترین روانکار بورسی کدام بوده است؟
بررسی ارقام سود خالص چهار روانکار بورسی حکایت از آن دارد که سه شرکت در نیمه نخست سال جاری با کاهش سود خالص دلاری روبه‌رو شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه چهار شرکت روانکار بورسی، مشخص شد که سود خالص دو شرکت از  چهار روانکار بورسی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که بخش بزرگی از درآمدهای عملیاتی روانکارها مختص صادرات است. همین موضوع موجب افزایش درآمد صادراتی این شرکت‌ها با رشد نرخ دلار می‌شود. جهشی که مربوط به عملیات شرکت نبوده و تنها به واسطه اقتصاد تورمی فعلی کشور است.

حالا باید دید اگر اهرم افزایش نرخ دلار نیما از سودآوری روانکارها برداشته شود، تکلیف سود خالص (با مقیاس دلار نیمایی) آن‌ها چه می‌شود؟ آیا روند سودآوری روانکارها در بخش دلاری مانند سودآوری ریالی آن‌هاست؟

بدین منظور باید ارقام سود خالص ریالی دو بازه زمانی ۹ ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ روانکارهای بورسی را بر نرخ دلار نیمای همان سال تقسیم شود. در این صورت یک مقیاس دلاری از سود خالص‌ شرکت‌های روانکار به دست می‌آید که تنها به عملیات فروش شرکت وابسته است.

پرسودترین روانکار بورسی کدام بوده است؟

نگاهی به ارقام سود خالص دلاری چهار شرکت روانکار بورسی حاکی از آن است که نفت سپاهان بیشترین سود خالص دلاری را در ۹ ماهه نخست سال جاری کسب کرده است. به نحوی که سپاهان در این دوره موفق شد ۷۹ میلیون دلار سود خالص شناسایی کند.

همچنین بهران نیز دومین روانکار پرسود بورسی در ۹ ماهه سال جاری بوده است. اما موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد، بحث افزایش سودآوری بوده که اوضاع در آن بخش متفاوت است.

بیشترین افزایش سود خالص (بر حسب دلار نیمایی)

بررسی ارقام سود خالص چهار روانکار بورسی حکایت از آن دارد که سه شرکت در نیمه نخست سال جاری با کاهش سود خالص دلاری روبه‌رو شدند. از این رو باید گفت با وجود اینکه سودآوری روانکارها در ۹ ماهه وضعیت قابل قبولی نداشته، اما باز هم این شرایط تا حد بالایی به دلار وابسته بوده است.

بیشتر بخوانید:  پالایش نفت اصفهان، سهام نفت سپاهان را 150 درصد گران‌تر می‌خرد / ابقای مدیرعامل به بهای حراج بیت‌المال

در این میان اما شرکت نفت پارس در ۹ ماهه نخست سال جاری توانست سود خالص دلاری خود را حدود ۳.۶ درصد بالا ببرد و از ۴۳.۹ میلیون دلار به ۴۵.۵ میلیون دلار برساند. بدین ترتیب باید گفت نفت پارس در صورت ثبات قیمت دلار (در بخش فروش) نیز عملکرد خوبی داشته است.

وابستگی سودآوری روانکارها به رشد دلار

بررسی صورت‌های مالی روانکارها نشان می‌دهد سه شرکت نفت سپاهان، بهران و ایرانول در ۹ ماهه نخست امسال موفق به افزایش سود خالص خود بر حسب دلار نشده‌اند. البته همان‌طور که پیش از این بررسی شده بود باید گفت روانکارها در بخش سودآوری ریالی نیز عملکر خوبی به ثبت نرسانده بودند.

اما اگر سود خالص روانکارها به صورت دلاری بررسی شود مشخص می‌کند سود خالص دلاری نفت بهران در ۹ ماهه نخست سال جاری بیشترین کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. به طوری که سود خالص این شرکت از ۹۶.۸ میلیون دلار در ۹ نخست سال ۱۴۰۱ به ۶۰.۱ میلیون دلار در این دوره رسیده است.

همچنین سود خالص ایرانول و سپاهان نیز بر حسب دلار نیما در ۹ ماهه نخست سال جاری به ترتیب ۳۵.۶ و ۲۱ درصد پایین آمده است. به این ترتیب سود خالص نفت ایرانول در این دوره به ۴۰.۸ میلیون دلار و نفت سپاهان به ۷۹ میلیون دلار رسیده است.

در نهایت باید گفت معیار عملکرد سودآوری شرکت‌ها باید به نحوی باشد که نوسانات قیمت دلار در آن بی‌تاثیر باشد. با این حساب باید گفت در این دوره تنها نفت پارس بود که توانست عملکرد خوبی در سودآوری داشته باشد. هرچند نباید فراموش کرد که نوسانات دلار بر هزینه شرکت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.