کد خبر : 8532
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 10:34

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «انرژی پرس»:

چرا دولت زمان انتخابات را برای کاهش سهیمه بنزین انتخاب کرد؟/ عایدی ۱۰۰ میلیارد دلاری از بهینه سازی سوخت

چرا دولت زمان انتخابات را برای کاهش سهیمه بنزین انتخاب کرد؟/ عایدی ۱۰۰ میلیارد دلاری از بهینه سازی سوخت
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر چه مجلس این اختیار را به دولت داده بود که قیمت و میزان سهمیه بنزین را خودش تعیین کند، اما سوال اینجا است که چرا زمان انتخابات مجلس چنین تصمیمی گرفته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم درخصوص کاهش ۵۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد از ۲ بهمن ماه، به «انرژی پرس» گفت: قطعا کاهش سهمیه بنزین آزاد اصلا به صلاح کشور نبوده و نیست.
او افزود: در حالی که سعی داریم در ایام انتخابات بگوییم مردم حضورشان را پای صندوق های رای بالا ببرند تا بتوانیم مشتی بر دهان کسانی بزنیم که برای ما خط و شان می کشند و می خواهند مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند؛ اما با این کار شرایط را برای خودمان سخت کردیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت باید قبل از اینکه تصمیمی درباره بنزین بگیرد به مردم اطلاع رسانی کند و آنها را در جریان تصمیم خود قرار دهد، نه اینکه به یکباره چنین تصمیماتی بگیرد و پاسخگوی کسی نباشد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس مخالف این اتفاق است و بسیاری از نمایندگان نسبت به این موضوع در صحن علنی تذکر دادند و در نطقشان به این موضوع اشاره کردند. اعضای کمیسیون انرژی به همراه  رئیس کمیسیون در این خصوص پیگیری هایی انجام داده ایم. به شخصه هم از مدیر فراورده های نفتی در این باره سوال کردم که چرا چنین تصمیمی در این شرایط گرفته شده است؟
سنگدوینی تصریح کرد: برخی رسانه ها به نقل از مسئولان دولتی در این باره گفته اند که دلیل کاهش سهمیه بنزین این است که بسیاری از صاحبان کارت‌های سوخت در طول ماه کمتر از ۱۰۰ لیتر سهمیه آزاد خود را استفاده می‌کنند؛ از این رو برای مدیریت بهینه سوخت تخصیصی این سهمیه ۵۰ لیتر کاهش یافته است.
این نماینده در ادامه بیان کرد: دلیل این تصمیم هر چه باشد، باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود. به اعتقاد من کم کردن سهمیه بنزین راه حل نیست، بلکه راهکار در بهینه سازی مصرف سوخت و تنوع سوخت است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: در برنامه هفتم برای بهینه سازی مصرف سوخت حکم آوردیم و دولت را ملزم کردیم به سمت بهینه سازی روزانه، ماهانه و سالانه مصرف سوخت برود.
سنگدوینی ادامه داد: طبق بررسی ها اگر بهینه سازی مصرف سوخت را رعایت کنیم، این کار سالانه برای ما بیش از یکصد میلیارد دلار آورده دارد که می توانیم آن را برای توسعه همه زمینه ها مورد بهره برداری قرار دهیم.
این نماینده دوره یازدهم مجلس همچنین با اشاره به موضوع تنوع سوخت، اظهار کرد:  تنوع سوخت یعنی اینکه اول از خودروهای برقی استفاده کنیم، دوم از سوخت  cng استفاده کنیم و سپس مصرف سوخت خودروهای فعلی را کاهش دهیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس این اختیار را به دولت داده بود تا درباره میزان سهمیه و قیمت بنزین و حامل های انرژی خودش تصمیم گیری کند؟ توضیح داد: این اختیار البته دست دولت است و خودش می تواند درباره آن تصمیم گیری کند، اما سوال اینجا است که چرا زمان انتخابات مجلس، چنین تصمیمی گرفته است؟ چرا به این صورت و با این عجله؟ چرا در این شرایط و بدون در نظر گرفتن خواست مردم و بدون اطلاع رسانی به جامعه و به طور ناگهانی این کار را انجام داده است؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین بیان کرد: به هر حال دولت در تصمیمی ناگهانی ۵۰ لیتر از سهمیه ۱۵۰ لیتری بنزین مردم را کسر کرده است. همچنین زمان نگهداشت آن را از ۹ ماه به ۶ ماه کاهش داده است که این کار هم زیر سوال است.
او اضافه کرد: اگر هدفش این است که مصرف سوخت جامعه را کاهش دهد، قطعا این راهش نیست. چطور می توانیم از مردم توقع داشته باشیم بنزین کم مصرف کنند وقتی زمینه آن را فراهم نکرده ایم؟
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم همچنین بیان کرد: پس اول باید شرایط و ابزار را برای مردم مهیا کنیم بعد بگوییم بنزین کمتر استفاده کنند. در حالی که اکنون حدود ۵۰ درصد جامعه خودرو ندارند که بنزین مصرف کنند، نمی توانیم جلوی مصرف بنزین بقیه را بگیریم.

بیشتر بخوانید:  برای تولید بنزین از متانول ۳۰ درصد تخفیف خوراک داده می‌شود+فیلم

سنگدوینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: باید مسیرها را اصلاح کنیم. به همین دلیل همراه با تعدادی از نمایندگان از آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس خواستیم این موضوع را پیگیری کند و از دولت سوال کند که چرا در زمان انتخابات به صورت ناگهانی چنین تصمیمی را اجرا کرده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه باید دولت در این باره برای مردم شفاف سازی کند، بیان کرد: دولت باید درباره تصمیماتش به مردم واضح و بدون تعارف توضیح دهد. مثلا صادقانه بگوید به دلیل اینکه وارد کننده سوخت هستیم با کمبود سوخت مواجه شده ایم یا هر دلیل دیگری. بنابراین تاکید می کنم دولت حق ندارد بدون اطلاع مردم دست به این کار بزند.
او در پایان قول داد که مجلس به طور جدی این ماجرا را پیگیری خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.