کد خبر : 12148
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 11:16

نماینده مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

دولت در سال منتهی به انتخابات ریسک افزایش قیمت بنزین را نمی‌کند/ مجلس اختیار افزایش قیمت بنزین را به دولت داده است

دولت در سال منتهی به انتخابات ریسک افزایش قیمت بنزین را نمی‌کند/  مجلس اختیار افزایش قیمت بنزین را به دولت داده است
احمد علیرضا بیگی معتقد است که دولت می‌خواهد قیمت بنزین را افزایش دهد اما به‌دلیل نداشتن سرمایه اجتماعی لازم و نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری این ریسک را نمی‌کند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ نشده است، آیا دولت این اختیار قانونی را دارد که بدون نظر مجلس قیمت بنزین را در سال جدید افزایش دهد؟ چرا که برخی تحرکات اخیر دولت شائبه افزایش قیمت بنزین را به وجود اورده است، به «انرژی پرس» گفت: مجلس در قانون بودجه این اختیار را به دولت داده است که متناسب با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها شخصا بتواند نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین اقدام کند.

نماینده مردم تبریز در مجالس دهم و یازدهم ادامه داد: به عبارتی مجلس این مسئولیت را از دوش خودش برداشت، با این تصور که مسئولیت این کار را به دوش دولت بیندازد. دولت هم به نظر می‌رسد در شرایطی قرار گرفته است که چاره‌ای جز این کار ندارد و سالانه چهار میلیارد دلار به منظور جبران خرید کمبود بنزین هزینه می‌کند.

علیرضا بیگی تصریح کرد: دولت تمایل دارد قیمت بنزین را افزایش دهد، اما عملا این امکان را ندارد. چرا که نوع مواجهه دولت با هزینه‌های زندگی مردم و درآمدهای جامعه سخت بوده است. حتی زیر بار افزایش حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی هم نرفته است تا به این بهانه مثلا جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

بیشتر بخوانید:  بررسی اقدامات شرکت ملی نفت ایران در حوزه تولید و صادرات

او افزود: بنابراین چون چنین واکنشی نشان داده است، عملا نمی‌تواند اقدامی برای افزایش قیمت بنزین انجام دهد.

نماینده مردم تبریز در چند دوره مجلس همچنین اظهار کرد: موضوع تنها بنزین نیست و همه حامل‌های انرژی را در بر می‌گیرد و این کار سبب می.شود تاثیرات بسیار قابل توجهی بر زندگی مردم داشته باشد؛ بدون اینکه جبرانی صورت گرفته باشد. اتفاقی که بازتاب‌های اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.
علیرضا بیگی همچنین تاکید کرد: از طرفی دولت برای انجام چنین عمل جراحی نیازمند پشتوانه اجتماعی است، اما در سال پایانی، سرمایه اجتماعی دولت کاهش قابل توجهی داشته است. این تصمیم احتمالی، منجر به ریزش بیشتر سرمایه اجتماعی دولت می‌شود. بنابراین قطعا دولت نمی‌تواند در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دست به چنین ریسک بزرگی بزند و قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.