کد خبر : 6591
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 16:13

سریال آتش‌سوزی‌های پی‌درپی ادامه دارد؛

برای مینی ریفاینری‌ ها ایمنی معنا ندارد + فیلم

برای مینی ریفاینری‌ ها ایمنی معنا ندارد + فیلم
سال گذشته مینی‌ریفاینری‌ها یا همان پالایشگاه‌های کوچک با ماجرای رانت خوراک سوژه داغ اخبار حوزه نفت بودند، اما امسال  مینی ریفیانری‌ها با آتش‌سوزی‌های پی‌درپی به صدر اخبار بازگشتند.

به گزارش انرژی پرس، از ابتدای سال تاکنون چندین مینی‌ریفاینری در آتش سوخته‌ و چندین کارگر نیز دچار حادثه شده‌اند. تیر ماه بود که خبر آتش‌سوزی در مینی‌ریفاینری نفت آفتاب به علت عدم رعایت اصول ایمنی رسانه ای شد. دادستان هرمزگان در بازدید از افتاب از تشکیل پرونده قضایی درباره‌ی این حادثه خبر داد، البته که نتیجه آن بررسی ها بعدا توسط قوه قضاییه هم اطلاع رسانی نشد.

به فاصله چند هفته درمرداد ماه نیز  یک مینی‌ریفاینری دیگر این‌بار در شهرک صنعتی درود لرستان دچار حریق شد. مدیرکل مدیریت بحران لرستان علت اولیه حادثه را گرم شدن مخازن سوخت  کارخانه اعلام کرد. اما این پایان ماجرا نبود صبح روز یکشنبه ۱۹ آذرماه یک مینی‌ریفاینری در بیرجند آتش گرفت، مینی پالایشگاهی که هنوز یک سال از افتتاح ان نگذشته حالا در زبانه های اتش می‌سوزد!

موج اتش به حدی گسترده بود که آتش‌نشانان به‌دلیل نقص ایمنی و کمبود تجهیزات موفق به اتفای آن نشدن. بحران به جایی رسید که تمامی مناطق اطراف را برای جلوگیری از حادثه و تلفات تخلیه کردند این مینی‌ریفاینری دو روز تمام در آتش سوخت تا خاموش شود! ابعاد فاجعه به حدی بود که وزیر کشور برای مدیریت بحران و جلوگیری از تلفات به بیرجند رفت.

بیشتر بخوانید:  مرگ یکی از کارگران پتروشیمی بوشهر

 

اما چرا مینی‌ریفاینری‌ها دچار حریق می‌شوند؟

مهمترین دلیل آن عدم رعایت اصول ایمنی یا همان hse است.

حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران پیرامون این حادثه به انرژی پرس گفت: مینی‌ریفاینری‌ها به کلاف سردرگمی در صنعت نفت تبدیل شده‌اند.

مجوز آنها از یک سو توسط وزارت صمت صادر می‌شود اما از سوی دیگر این وزارت نفت  است که به آنها خوراک می‌دهد. هیچگونه نظارتی بر مسائل ایمنی آنها نمی‌شود و حتی حداقل‌های ایمنی نیز در مینی‌ریفاینری‌ها رعایت نمی‌شود.

بحران، اتش سوزی  و حوادث  آنها را به صدر اخبار باز می‌گرداند اما پس خاموش شدن آتش، دوباره آنها فراموش و به حال خود رها می‌شوند‌. زمان آن رسیده متولی ایمنی این پالایشگاه‌های کوچک مشخص و به وظیفه نظارتی خود عمل کند تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادث ناگواری نباشیم‌.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.