کد خبر : 11587
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردین 1403 - 11:00

کارنامه اسفند ماه پتروشیمی‌های بورسی بررسی شد؛

پتروشیمی های زاگرس، پردیس و شیراز در صدر فهرست بیشترین درآمد ماهانه اسفند ۱۴۰۲/ عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در تولید

پتروشیمی های زاگرس، پردیس و شیراز در صدر فهرست بیشترین درآمد ماهانه اسفند ۱۴۰۲/ عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در تولید
۱۷ پتروشیمی بورسی به‌دلیل افزایش مقدار فروش موفق شدند، درآمد خود را در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش دهند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، آخرین ماه از سال ۱۴۰۲ حواشی بسیاری را برای تولید پتروشیمی‌ها به همراه داشت. چرا که برودت هوا و محدودیت گاز در این ماه سبب شد تا تولید بسیاری از پتروشیمی‌های بورسی نظیر کرمانشاه، شیراز و فن‌آوران مختل شود. این موضوع در بخش فروش نیز موثر بود و درآمد برخی از پتروشیمی‌ها را نزولی کرد.

بررسی عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی خبر از آن می‌دهد که مجموع درآمد ۲۱ پتروشیمی‌ بورسی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته آن یعنی بهمن حدود ۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۴ درصد افزایش داشته است. همچنین باید گفت ۱۷ پتروشیمی در این دوره موفق به افزایش درآمد حاصل از فروش خود نسبت به اسفند ۱۴۰۱ شده‌اند.

بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش مقدار فروش شرکت‌های پتروشیمی در این ماه مهم‌ترین دلیل رشد درآمد این شرکت‌ها بوده است.

باید به این نکته پرداخت که سه پتروشیمی امیرکبیر، فارابی و اصفهان گزارشی از فعالیت اسفندماه خود در سامانه کدال ارائه نکرده‌اند.

با وجود تمامی این‌ها باید ارقام تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را در آخرین ماه از سال ۱۴۰۲ بررسی کرد. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به اسفند ۱۴۰۱

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی پردیس در اسفند ۱۴۰۲ توانست عملکرد خوبی در بخش فروش از خود نشان دهد. چرا که پتروشیمی پردیس (شپدیس) در این ماه موفق شد تناژ فروش خود را بالا ببرد و این موضوع درآمد این پتروشیمی را بر مدار صعودی قرار داده است. لازم به ذکر است نرخ فروش محصولات پتروشیمی پردیس نیز در این ماه رشد خوبی را تجربه کردند و این موضوع نیز کمک شایانی به رشد درآمد شرکت کرد.

 به نحوی که درآمد ماهانه این شرکت در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۹ درصد بالا رفت و از هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان به چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد این شرکت در اسفند نسبت به ماه گذشته آن یعنی بهمن نیز رشد بیش از ۶۸ درصدی را تجربه کرده است.

پتروشیمی ارومیه نیز دومین شرکتی بود که در اسفند ۱۴۰۲ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در اسفند ۱۴۰۲ توانست درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۱۲ درصدی از ۹۰ میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۱ به ۱۹۱ میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۲ برساند. همچنین باید گفت رقم فروش شرکت در این ماه نسبت به ماه گذشته آن یعنی بهمن حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در اسفند ۱۴۰۲ نیز به پتروشیمی بوعلی‌سینا تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش اسفندماه این شرکت با افزایش ۱۰۴ درصدی از سه هزار و ۲۸ میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان در اسفند سال ۱۴۰۲ رسید.

بیشتر بخوانید:  تولید روزانه ۲۰ تن گرانول در پتروشیمی آبادان

جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است. 

درآمد پتروشیمی‌ها در اسفند ۱۴۰۲

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در اسفند ۱۴۰۲

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها چهار پتروشیمی کرمانشاه، خراسان، آبادان و فن‌آوران‌ بیشترین کاهش درآمد را در اسفندماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تجربه کردند. به نحوی که درآمد پتروشیمی کرمانشاه در این ماه نسبت به اسفند ۱۴۰۱ حدود ۸۲ درصد کاهش داشته و به رقم ۱۷۳ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است تولیدات پتروشیمی کرمانشاه در این ماه و بهمن به دلیل برودت هوا متوقف شده بود. از این رو این عدد، کارنامه بدی را برای شرکت رقم نخواهد زد. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در اسفند ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی زاگرس در اسفند ۱۴۰۲ بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی زاگرس در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ حدود ۳۲ درصد افزایش داشت و از ۴۲۱ هزار تن به ۵۵۶ هزار تن رسیده است.

پتروشیمی تخت جمشید نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از پنج هزار و ۹۹۴ تن در اسفند ۱۴۰۱ با رشد ۲۴.۵ درصدی به هفت هزار و ۴۶۱ تن در اسفند ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین این رقم نسبت به بهمن نیز رشد بیش از ۴۴ درصدی را پشت سر گذاشته است.

سومین پتروشیمی که در اسفندماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی بوعلی‌سینا بود؛ به طوری که این شرکت در اسفند ۱۴۰۲ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۲۲.۴ درصدی از ۱۵۷ هزار تن در اسفند ۱۴۰۱ به ۱۹۳ هزار تن در اسفند ۱۴۰۲ برساند.

همچنین ارومیه، جم‌پیلن و جم نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌‌ و این رقم را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش داده‌اند.

جدول تولید اسفند ۱۴۰۲ پتروشیمی‌ها

بیشترین کاهش مقدار تولید در اسفند ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد در اسفند ۱۴۰۲ تولیدات برخی از پتروشیمی‌ها به دلیل محدودیت گاز ناشی از برودت هوا مختل شد. به این ترتیب نزول ارقام تولید شرکت‌ها را نباید به پای عملکرد ضعیف آن‌ها دانست. با این حساب باید گفت پتروشیمی‌های کرمانشاه، آبادان و فن‌آوران به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ به ثبت رسانده‌اند.

همچنین شیراز و تندگویان نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در اسفند ۱۴۰۲ کاهش تولید شدیدی را به خود دیدند. البته ذکر این نکته ضروریست که تندگویان و آبادان در اسفندماه، با مشکل محدودیت گاز روبه‌رو نبودند و این کاهش تولید به دلیل عملکرد ضعیف شرکت در بخش تولید است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.