کد خبر : 7412
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 14:02

بورس تهران، همچنان سرخ‌پوش؛

نفت پاسارگاد؛ تنها نماد پالایشی مثبت بورس امروز/ کازرون و دهدشت و تخت جمشید، پتروشیمی‌های صعودی امروز

نفت پاسارگاد؛ تنها نماد پالایشی مثبت بورس امروز/ کازرون و دهدشت و تخت جمشید، پتروشیمی‌های صعودی امروز
در روزی که بازار سهام به روند نزولی خود ادامه داد، بخش قابل توجهی از نمادهای پتروپالایشی نیز شاهد افت قیمت بودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در سومین روز هفته، بورس تهران که روز گذشته روند نزولی خود را بار دیگر آغاز کرده بود، به افت خود ادامه داد و حدود ۷۰ درصد از کل نمادهای بورسی و فرابورس در بازار امروز افت قیمت را تجربه کردند. صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در بازار امروز حال و روز خوشی نداشتند و بخش عمده آنها در سمت منفی بازار قرار گرفتند.

شاخص کل بورس امروز عقب‌گردی ۰.۳۶ درصدی معادل هفت هزار و ۷۷۴ واحد را تجربه کرد و معاملات روز جاری را در سطح دو میلیون و ۱۶۸ هزار واحدی به پایان برد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی بازار حرکت کرد و افت اندک ۰.۰۴ درصدی را رقم زد.

از سوی دیگر، با جابجایی ۷.۳ میلیارد برگه سهم بین معامله‌گران بازار، ارزش معاملات خرد رشدی اندک را تجربه کرد و به چهار هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی از بورس اما ادامه یافت و خالص خروج پول از بازار امروز معادل ۲۰۹ میلیارد تومان ثبت شد.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین افت قیمت را داشتند؟

معاملات بورس امروز در گروه پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و باز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در بازار امروز، ۶ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۴ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۶۳ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۸۳ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۷۵ درصد رشد قیمت بود.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۴ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹ درصد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲.۶۹ درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، بیشترین ورود خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز نیز همچون روز گذشته به نماد پتروشیمی تندگویان اختصاص یافت و حقیقی‌ها ۵.۵ میلیارد تومان از این معاملات این نماد خارج کردند.

افت قیمت پرچمداران پالایشی بورس

روند معاملات بورس امروز به نحوی پیش رفت که در صنعت فرآورده‌های نفتی، نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد ۰.۴۷ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و سهامداران ۱۲ نماد دیگر این گروه شاهد افت قیمت دارایی خود بودند.

بیشتر بخوانید:  بورس امروز؛ بی‌رمق و راکد/ سهام پتروشیمی نوری بار دیگر متوقف شد

بیشترین افت قیمت در بین نمادهای گروه پالایشی مربوط به پرچمداران این گروه بود؛ طوری که سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تهران (شتران) به ترتیب کاهش قیمت ۱.۱۸ درصد، ۱.۰۱ درصد و ۰.۸۳ درصدی را تجربه کردند.

به این ترتیب، در پایان زمان بازار امروز شاخص صنعت پالایشی با معاملاتی به ارزش حدود ۱۰۲ میلیارد تومان و خروج پول ۳۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها، افتی در حدود ۰.۸۸ درصد را رقم زد.

گفتنی است که سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز باز هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود بود. طوری که خالص خروج پول از این نماد از ۲۱ میلیارد تومان گذر کرد. این در حالیست که هیچ‌یک از نمادهای این گروه نیز طعم ورود پول حقیقی را نچشیدند.

افت شیمیایی‌ها ادامه دارد

شاخص صنعت محصولات شیمیایی امروز نیز به افت خود ادامه داد و معاملات را با کاهش ۰.۴۱ واحد درصدی به پایان برد. ارزش معاملات امروز در این صنعت ۳۰۲ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی نیز به ۳۷ میلیارد تومان رسید.

در بورس امروز ۲۳ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۴۱ نماد با افت قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند. بیشترین بازدهی قیمت در این صنعت نیز به نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۱۸ درصد، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۴.۱۹ درصد و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۹۷ درصد رشد تعلق یافت.

از سوی دیگر، سه نماد پلی اکریل ایران (شپلی)، دوده صنعتی پارس (شدوص) و صنعتی دوده فام (شصدف) با افت به ترتیب ۲.۶۶ درصد، ۲.۶۵ درصد و ۱.۹۶ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات امروز گروه شیمیایی با رقم چهار میلیارد تومانی، به نماد شوینده اختصاص یافته است. در طرف مقابل اما شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۴.۸ میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.