کد خبر : 4995
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 14:24

ساز مخالف شاخص کل و هم‌وزن؛

بورس امروز؛ بی‌رمق و راکد/ سهام پتروشیمی نوری بار دیگر متوقف شد

بورس امروز؛ بی‌رمق و راکد/ سهام پتروشیمی نوری بار دیگر متوقف شد
بورس تهران در بازار امروز معاملاتی متعادل را رقم زد و در پایان افتی ناچیز را تجربه کرد. شاخص کل ‌هم‌وزن اما به روند صعودی دو روز گذشته خود ادامه داد.

به گزارش انرژی پرس، پس از آنکه بورس در دو روز گذشته معاملات خوبی را تجربه کرده و در مدار صعودی قرار گرفته بود، در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس ۲۱۰ واحد عقب‌نشینی کرد و با افت ناچیز ۰.۰۱ درصدی در سطح یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی ایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن ساز مخالف زد و با رشدی ۰.۰۲ درصدی به روند صعودی دو روز اخیر ادامه داد.

ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز نزولی بود و بار دیگر به کانال دو هزار میلیارد تومانی بازگشت. به این ترتیب طی بازار امروز در مجموع دو هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام در بین معامله‌گران دست به دست شد.

بازگشت «شاروم» به معاملات بازار سهام

معاملات بازار سهام امروز در حالی به پایان رسید که بخش عمده نمادهای گروه پتروشیمی وضعیتی متعادل داشتند. در روز جاری، مجموعا ۳۰ نماد پتروشیمی معامله شدند که در این میان، قیمت پایانی ۹ نماد صعودی شد، ۱۵ نماد منفی خوردند و ۶ نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات پایان دادند.

در بین نمادهای صعودی، سهام سه شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۳.۳۱ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۰۱ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۵ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را از خود به‌جا گذاشتند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه نیز به صنایع پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) تعلق گرفت که به ترتیب افتی ۱.۴۷ درصد، ۰.۸۷ درصد و ۰.۴۷ درصدی را متحمل شدند.

سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین که بیشتر با نام تاپیکو شناخته می‌شود نیز نمادی بود که بیشترین مبلغ خروج پول حقیقی به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان را در گروه خود به ثبت رساند.

همچنین بازگشایی نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با دستور ناظر بازار و توقف دوباره معاملات پتروشیمی نوری به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» از نکات مهم معاملات امروز گروه پتروشیمی‌ها بودند.

تداوم خروج پول سنگین از سهام «شپنا»

در حالی که اکثریت نمادهای پالایشی در روز گذشته شاهد افزایش قیمت بودند، امروز صنعت فرآورده‌های نفتی با افتی قابل توجه مواجه شد و شاخص این صنعت افتی ۰.۵ درصدی را متحمل شد. همچنین ارزش معاملات پالایشی‌ها در بازار امروز تنها ۷۸ میلیارد تومان بود و بیش از ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  کارخانه تولید «پنبه مصنوعی» آماده بهره‌برداری شد

دو نماد نفت پاسارگاد (شپاس) و نفت بهران (شبهرن) با رشد به ترتیب ۱.۵۷ درصد و ۱.۱۶ درصدی در بازار امروز، تنها نمادهای سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بودند و ۶ نماد افت قیمت را تجربه کردند. پنج نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، معاملات را به پایان بردند.

در سوی دیگر بازار نماد پالایش نفت تهران (شتران) با افت ۱.۱۸ درصدی مواجه شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۸۲ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۲۴ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با عملکرد حقوقی‌های نماد پالایش نفت اصفهان، شپنا بار دیگر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان بود. 

موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک‌ها که از سهامداران عمده شپنا به شمار می‌رود، امروز ۲۶ میلیون برگه سهم این نماد را خریداری کرد. بازارگردان این شرکت نیز ۳.۲ میلیون سهام شپنا و شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، یک میلیون سهام این شرکت را خریداری کرد.

وضعیت متعادل گروه شیمیایی

نمادهای شیمیایی در بورس امروز همسو با کلیت بازار حرکت کردند و در نهایت، شاخص این گروه افتی ۰.۰۷ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات این صنعت در بازار امروز کمی بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت ۲۵.۷ میلیارد تومان رقم خورد.

در بورس امروز ۲۶ نماد شیمیایی رشد قیمت داشتند و سهامداران ۲۹ نماد نیز کاهش ارزش سهام خود را شاهد بودند.

بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و پلی اکریل ایران (شپلی) تعلق یافت که به ترتیب، ۴.۲۶ درصد، ۳.۳۷ درصد و ۲.۷۸ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما بیشترین افت قیمت در نمادهای دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۴.۴۶ درصد، تولی‌پرس (شتولی) با ۱.۸۷ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۱.۵۳۲ درصد مشاهده شد.

لازم به ذکر است که در صنعت شیمیایی‌ها، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران با نماد شیران رسید. طوری که این نماد در بازار امروز، خروج پول ۴.۴ میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.